Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plugga på/i Oahu(Honolulu), Nya zealand(Wellington) eller Australien(Perth)

  • Plugga på/i Oahu(Honolulu), Nya zealand(Wellington) eller Australien(Perth)

    Publicerad av billing på 23 november, 2008 vid 18:13

    Tjaa!

    Snart tar min gymnasietid slut här i Sverige och ska dra utomlands och studera men kan inte bestämma mig var än. De ställen jag skrev i rubriken är dom jag har kollat på och alla har sin för- och nackdelar. Vad tycker ni? var är bäst att dra och studera(med mycket vindsurfing i åtanke)?

    Tack på förhand!

    billing svarade 15 år, 5 månader sedan 17 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • billing

    Medlem
    23 november, 2008 vid 21:04

    Jag läste lite om vindsurfingen i Wellington på denna länk http://www.wwa.org.nz/Weather/How%20windy%20is%20Wellington.htm, där ser det ut som att Nya Zealand har bra vind året om och man segla runt 20 dagar i månaden. Men klimatet är inte det bästa i Nya Zealand så därför lockar oahu och Australien men framförallt Oahu. Jag har inte hittat nån information om vinden på oahu förutom att jag vet att det är bäst på vintern.

    Är det någon som vet hur det ser ut resten av året förutom på vintern på oahu? kan man få några seglingsdagar i månaden?

  • styret

    Medlem
    23 november, 2008 vid 21:12

    oldschool här på konfen bor på oahu. hör efter med honom.

    det beror väl också på vad du ska plugga om man ska tipsa om någon annanstans. men jag hade kört på perth eller wellington bara för att et verkar så gött.
    ska du tillexempel plugga något som har med design att göra så öppnar ju kapstaden upp möjligheter osv.

  • billing

    Medlem
    23 november, 2008 vid 21:15

    okej! Tack för tipset! Jag har tänkt att plugga ekonomi eller marknadsföring, verkar finnas på de flesta universitet !

  • oldschool

    Medlem
    23 november, 2008 vid 23:19

    Eftersom jag bara vindsurfat å pluggat på Oahu så är man ju lite biased om man säger så. Här är det dyrt och ganska mycket lättvinds-vågsegling, men jag har trivts som fisken i vattnet under alla mina år här. Var du än åker så tror jag säkert att det blir bra!
    Go for it!

  • billing

    Medlem
    23 november, 2008 vid 23:23

    Okej! Förstår! har sätt att det finns ett universitet på Maui som man kanske ska spana in också, fast man vet ju inte om den utbildningen är godkännd i Sverige osv!

  • oldschool

    Medlem
    23 november, 2008 vid 23:25

    Om du söker lite på konfen bör det finnas ett antal trådar om plugg å segling. Oahu är ju inte det vindsäkraste stället, men å andra sidan är det ju ALLTID sideshore och mer eller mindre alltid vågor. Och om du vill segla stora vågor så är det ju northshore på vintern som gäller…även om det kan bli rätt jäkla stort även på södra under sommarhalvåret. Som mest under mina 7-8 år här har jag haft på mig boardshorts och 1mm rashguard…..men för det mesta räcker det gott med shorts!

  • oldschool

    Medlem
    23 november, 2008 vid 23:28

    @Billing 517687 wrote:

    Okej! Förstår! har sätt att det finns ett universitet på Maui som man kanske ska spana in också, fast man vet ju inte om den utbildningen är godkännd i Sverige osv!

    Community Collage, du kan inte läsa en full utbildning där och jag tror inte den är godkänd i sverige.. men det skadar ju inte att kolla. Du kanske kan läsa de första åren där å sen avlsuta på Oahu.

  • billing

    Medlem
    23 november, 2008 vid 23:45

    Okej ! De va dels community collage jag tänkte på men också university center, maui (http://www.umaui.net/) Ska spana lite mer men tack för infon!

  • perkele

    Medlem
    24 november, 2008 vid 06:03

    @Billing 517690 wrote:

    Okej ! De va dels community collage jag tänkte på men också university center, maui (http://www.umaui.net/) Ska spana lite mer men tack för infon!

    Instämmer med Per men ville inlägga att du kan söka in till HPU, gå en termin sen ta en transfer för att läsa dina “general klasser” på Maui. Då är du fullt täckt av CSN då studierna betalas till HPU men du läser på Maui per transfer…
    Har hört mycket gott om Perth också.

    Lycka till, helt rätt tänkt!

  • billing

    Medlem
    24 november, 2008 vid 09:13

    Okej ! Tack! Känner att de skulle vara lite skönare att plugga på hawaii-öarna än att sitta här hemma i ovädret.

  • canoya

    Medlem
    24 november, 2008 vid 09:38

    Bor i Wellington, men pluggar inte utan jobbar. Som nån skrev så är klimatet här långt från tropiskt. Skulle kunna jämföra det med svensk sommar på sommaren och som september-oktober på vintern. Vind är det rätt ofta, och dessutom är det för mycket vind rätt ofta. Det kommer en “Gudrunstorm” var och varannan månad här. På nära håll finns Plimmerton för vågsegling i side- till onshore förhållanden och rätt så snälla vågor över ett sandrev (N till V, bäst på NV. Lyall Bay med kraftigare vågor fortfarande över sandbotten men mer cross-onshore (SV till SO), “The Ditch” med chop som liknar motocrossbana men den starkaste (och ibland byigaste) vinden (S eller N-NV) och Seatoun/Worser Bay med korta insjöliknande vågor (SO till N).

    På några timmars avstånf ligger Cape Palliser åt öster och Taranaki åt norr, men där har jag inte varit (än?).

    Jag använder vågbräda på 81 liter, freestylewave på 93 liter och freeride på 120 liter och segel från 4,0 till 7,4 (4,0 betydligt oftare än 7,4) och har seglat ca 30 gånger sedan jag fick hit grejerna i januari, kunde nog varit minst det dubbla om man haft obegränsat med tid (familj och jobb gör att jag inte kommer ut varje gång det blåser).

    Här finns också lätt tillgänglig vågsurfing när det inte blåser.

    Vindmässigt är det bra här men räkna inte med varmare väder än hemma i Sverige.

    /Håkan

  • kamaaina

    Medlem
    24 november, 2008 vid 09:47

    Är ju oxå lite biased.
    Pluggade 6 mån på UHM i Honolulu och tycker detta är betydligt bättre än i varje fall Perth. Det är ganska långa avstånd i Australien. I Honolulu tar du dig enkelt till diamond head, toes etc. Flyg billigt till Maui osv. Sedan allt annat juste i Honolulu…spear fishing, surfing…nej dete svårt att slå.

  • perkele

    Medlem
    24 november, 2008 vid 10:22

    @Billing 517717 wrote:

    Okej ! Tack! Känner att de skulle vara lite skönare att plugga på hawaii-öarna än att sitta här hemma i ovädret.

    10år sen satt jag i samma tankar. Ångrar inte det en sekund att jag drog. Du kan börja redan till jul eller i januari!

  • billing

    Medlem
    24 november, 2008 vid 13:24

    @perkele 517729 wrote:

    10år sen satt jag i samma tankar. Ångrar inte det en sekund att jag drog. Du kan börja redan till jul eller i januari!

    Okej! Var drog du någonstanns?

  • jox

    Medlem
    24 november, 2008 vid 15:36

    syrran bor i perth och var där och hälsade på för två år sen… jäkligt skönt folk och studentlivet verkar grymt! blandad vindsurfing med plattvatten på swan river, chop/vågor i cottesloe men sen är ju lancelin väldigt populärt och bra också… finns många bra vågställen efter kusten men bil måste man ha i vilket fall… Det blåser bra och är bra väder också 🙂

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plugga på/i Oahu(Honolulu), Nya zealand(Wellington) eller Australien(Perth)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.