Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Portugal i sommar, lite frågor…

  • Portugal i sommar, lite frågor…

    Publicerad av slim_jim på 27 maj, 2013 vid 09:39

    Har bokat flyg med TAP till Lissabon, vi kommer vara där i två veckor över månadsskiftet jul/aug. Ska åka med mina två söner, 12 och 15 år, som inte vindsurfar men har testat att vågsurfa lite i Varberg.
    Så fokus kommer att ligga på att vi alla tre ska komma igång med vågsurfingen, men det vore ju nice att få klämma in lite v-surf oxå.
    Har läst det som finns här på konfen om Portugal (från framförallt Masse och Svenne) men känner mig ändå fundersam.

    Hyrbil har jag fattat att det är ett måste så det kommer det bli (någon bra firma att rekommendera?)

    Men var ska man bo?
    Vill bo nära surfet (men gärna nära till lite resturanger och folkliv oxå) då det antagligen kommer bli så att jag är mer pepp på att lära mig vågsurfa än ungarna. Jag tänker att de ska kunna hänga hemma och slappa lite eller gå och fika medan jag sticker iväg på en snabb spolning 🙂 Jag lutar lite åt Ericeira (alt. Peniche) för att det verkar vara en mysig by och att det är nära till surfet men här vill jag ju gärna ha förslag.

    Sen undrar jag om det finns någon “snäll” vågsegling i krokarna för en vågseglingsrookie eller är det bättre att bara fokusera på vågsurfet?

    Finns det något annat kul att göra eller upptäcka i de krokarna om vi skulle känna oss mätta på surf någon dag?

    astroman svarade 10 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 10:33

    Snabbt svar.

    Ericeira verkar utmärkt för er.

    Hyrbil är ett måste. De flesta hyrfirmor är bra, har testat de flesta genom åren. Har ofta bokat genom förmedlingstjänster a la Autoeurope, Mr Jet och Expedia som funkat fint. Numera oftast direkt med hyrfirman, senaste två gångerna Hertz då den bil jag ville ha fanns till rätt pris.

    Åk gärna in till Lissabon någon eftermiddag/kväll. Det är det värt.

  • slim_jim

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 10:55

    OK, tack.

    Då var det bara det där med om det finns snäll vågsegling eller om det bara “hardcore Guincho-style” som gäller

  • svenne

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 11:12

    Ericeira! 🙂
    Eller så hittar du boende längs Marginalen (Cascais, Estoril eller närliggade). Fin fint surf för nya och folk som gillar vassa men lite mindre vågor. Du kan gå ner till stranden med brädan under armen, och på eftermiddagen ta pendeltåget hela vägen in till Lissabons koolaste kvarter.

    Men om ni hyr bil och åker för surfets skull – Ericeira alla gånger. Finns mängder med fina bryt längs hela kusten. Inte bara i Ericeira, både norr och söder om. Jag har en liten förkärlek till Praia Pequena. Lite hemligt men ligger precis norr om Praia Grande. Och har man tråkigt kan man gå längst ner i södra änden av Praia Grande – vid lågvatten – och leta fotavtryck från dinosaurier. 🙂

    6176197_yu2o0.jpeg

    Du ser, nu var det Masse och Svenne som svarade igen.

  • jesper-b

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 11:36

    Can’t go wrong! Jag brukar hyra bil via ticket.se de har lägst priser. Håller med om allt ovan. Möjligen kan komplettera med att lite surflektioner är en bra start, då hamnar man på rätt spots också. Är ni i Ericeira har Lapoint suefcamp kontakt med bästa skolan där (Papu’s). Knalla in där så får ni kontakt med både andra skandinavier som lär sig surfa (kan vara kul för dina kids om inte annat) och som sagt med bästa skolan.

    Kan väl lägga till att Guincho inte alltid är crazy tungt beach-brake. Vid minisvall kan vindsurfet vara enklare än lejet.

    /Jesper

  • slim_jim

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 12:37

    You can always trust the “konfen-rävarna”

    Förstår att det är stort sett omöjligt att svara på men jag måste bara fråga. Hur ofta/sällan är det “Lejetförhållande” den tiden på året? (eller finns det snällare spots än Guincho kanske?)

    Undrar ju liksom om det är värt mecket att ta med sig vindsurfingprylarna. Blir ju lite släpande samt extra kostnad för transporten på flyget och en större hyrbil (men det är det ju värt om man får komma ut på vattnet 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 14:07

    Det snällaste spotet som finns ligger söder om Lissabon, Praia de Sao Joao på norra delen av Caparica. Har dessutom fördelen att det funkar fint för hela familjen med servering och snälla vågor.

    Stranden Svenne pekat ut är en riktig liten pärla.

    Även Ericeira funkar för vindsurf, om än lite mer sällan. Men är min nya favorit i Portugal. Guincho är väldigt oförutsägbart, allt från stenhårt till ganska snällt bjuds. Dock brukar vågorna vara mindre i just juli-augusti. Windguru brukar stämma rätt bra, om ni vill spana lite proggar, använder själv även magicseaweed, windfinder och predictwind där.

    Vid vågor, undivk högvatten är väl ett tips.

  • svenne

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 14:31

    Om ni nu har bil så ska ni inte heller vara rädda för att köra lite. Till exempel, dra motorvägen upp till Peniche, surfa och kör småvägarna längs kusten tillbaka till Ericeira. Fantastiskt vackert superkuperat landskap och sandstränder precis överallt.
    Och om du vill så kan försöka förklara vägen till ett grymt trevligt ställe några timmar söder om Lissabon, Lite hemligt, man tror att man har kört fel och så *paff* – värsta paradisstranden med stora men ändå supersnälla vågor, grottor och helt i lä. Dessutom varmare vatten än norröver. Ring mig så kan jag förklara.

  • irieman

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 14:55

    Håller med om att Portugal är ett grymt ställe. Har bara varit vid kusten där en gång för två år sedan. Vindsurfade och vågsurfade lite på Guincho och vågsurfade också lite på Praia Grande. Vi var även i Ericeira och kollade och där var ett ställe som såg riktigt bra ut som vindsurfingställe med riktigt schyssta vågor med mycket space mellan vågorna. Vet inte om ni andra har vindsurfat där? När jag kollar på Google Earth så verkar det vara det stället som ligger precis i höjd med Ericeira Surf Center?

  • jesper-b

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 15:16

    Söder ut runt hörnet mindre vågor, varmare vatten och familjevändligt, Peniche bäst vågor, Ericeira bra på allt, kanske till och med bäst vindsurf och trevlig by, Guincho olika bra från år till år (sandbankar rör sig), men absolut vindsäkrast, om det drar igång på riktigt lite föööör vindsäkert, men kan även vara bleke i veckor beroende på vädersystem. Och så en massa fantastiska pärlor all over denna sjukt vackra atlantkust.

    Hyrbil absolut måste. Ta med en allroundvågseglingsbräda, en djädrigt bra 4.2 och 4.7 och, om du inte surfar en 5.3. Surfar du kan du strunta i 5.3.

    Varje vecka, månad, år är unik/t och omöjligt att säga om det blir stormig on-shore, blåsig side-shore eller glasig surf. Men ett är säkert; djädrigt mycket mer action än Torö, Lejet och Dalen tillsammans. Dessutom väldigt mycket godare skaldjur.

    Typ,

    JB

  • slim_jim

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 20:59

    hmm kanske blir att jag plockar med mig vindsurfingprylarna iaf. Det är nog lika bra för jag vet ju att jag kommer ångra mig när jag väl är där om det bjuder upp till lagom förhållanden och jag lämnat allt hemma,

    Flygfrakt med TAP verkat ju inte vara något problem om man bara hostar upp 50€ x 2 (iaf inte enligt deras hemsida men det kanske är annorlunda i verkligheten?)

    Sen funderar jag på hur ni gjort med hyrbil. Har ni hyrt en större bil och lassat in prylama i eller en mindre med takräcke (om det ens går att boka?)

    Löljigt tacksam för alla svar, må ni få bra karma

  • dr-masse

    Medlem
    28 maj, 2013 vid 06:19

    Takräcke är svårt att få på hyrbilen och om det finns tar de mer betalt för hyra av räcket än vad det kostar att köpa ett nytt… Jag brukar ta med mig ett ‘Handirack’, hämta bilen först och sedan lägga på grejorna vid parkeringen bredvid ankomsthallen. Vill inte att hyrfirman skall se det… 😉

    TAP funkar bra att ta med prylar på. Undvik att gå över 32 kg per kolli.

  • noawahlstedt

    Medlem
    28 maj, 2013 vid 09:12

    Ericeira rekomenderar jag starkt till er! Min pappa tog med mig dit för ett antal år sedan (jag var nog i din äldsta sons ålder) och vi var då helt nybörjare inom vågsurfing och Ericeira var perfekt för oss att börja med. Mysig by och nära till att surfa!

    Jag sitter inte inne på så mycket vindsurfinginfo om Ericeira då vi bara satsade på vågsurfingen. Men om man bara ser till vågsurfing så låter det som Ericeira är perfekt för er! Jag rekomenderar det starkt! 🙂

    Lycka till!

  • rad

    Medlem
    28 maj, 2013 vid 10:25

    Bodde på Lapoint i Ericeira under en blåsig vecka nu i maj, kitarna verkade köra på Fox de Lizandro (stora stranden nedanför LaPoint). Vindsurfarna körd 4,2-4,7 under ett par dagar vid Matadouro. Vinden kom väl typ från norr och de fick till ett par fina svängar på varje våg. Btw, Lapoints surflärare är bra!

  • mag

    Medlem
    28 maj, 2013 vid 19:16

    Jag hade skippat ws utrustningen och fokuserat på gemensamt familjemys i vågorna. Så mycket enklare och du slipper allt velande riggande bärande mm.
    och Vågor finns det alltid!

  • svenne

    Medlem
    28 maj, 2013 vid 20:15

    Ja, skit i vindsurfgrejerna! Och skulle det nuka på Guincho (vilket du iofs inte känner på norra sidan om berget) så hyr du på plats. Norra änden, Bar do Guincho.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Portugal i sommar, lite frågor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.