Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing prisskilnader på speed brädor

  • prisskilnader på speed brädor

    Publicerad av budda på 1 mars, 2006 vid 20:47

    Jag satt o tittade lite på olika speed brädor. Såg då denna otroliga prisskilnad.
    Kanske någon kan förklara för mig varför det skiljer 6000 kronor på en f2 missil 2 och en starboard sonic junior(speed). Personligen tycker jag att det är lite orealistiskt. F2 kan inte var så mycket bättre. kanske någon kan ge mig en bra anledning

    budda

    Knatte svarade 18 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • jester

    Medlem
    1 mars, 2006 vid 21:09

    Pro Kids Sonic görs ju i ett betydligare billigare material (D-Ram). Medans F2n innehåller en massa kolfiber o annat. Där har du en stor anledning. Sedan verkar ju Starboard ha satt ett lägre pris på alla junior-brädor. Men jämför du F2n med andra brädfabrikat så skiljer det inte alls lika mycket. Jämför bara Sonic 85 och Pro Kids Sonic. Där skiljer det ju 4000:- inom samma märke.

    Men om den nu funkar lika bra som F2 Missile, Exocet Warp Speed, så ligger ju pro-kids Sonic bra till… Dock vill man ju gärna ha en så styv bräda som möjligt. iaf om man väger ett par kilo extra, som många speed-seglare gör…

  • culing

    Medlem
    1 mars, 2006 vid 21:11

    Det är väl Starboard som är relativt billig?
    F2´n är väl en riktig speedbräda till normalt pris och SB´n är en hårdvindslalom i barnutförande?
    Hursomhellst tror inte jag att man seglar snabbare med dessa brädor gemfört med 90-100 liters slalom om det inte är riktigt platt och 6,5 eller mindre.
    Alla vill ju ha speedbrädor men får väldigt sällan riktig användning för dem?

  • nordgren

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 21:00

    Man kan ju tillägga att Starboarden dessutom är den lättaste av SB, Exocet warpspeed och F2 missile… 4,5kg mot konkurenternas 5,0 och 5,2kg…

    Vet någon vad SB prokid sonic har klockats till för hastighet?

  • jester

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 07:37

    Nu är vikten inte det viktigaste i dettta fallet, och dessutom så har ex Exocet 18 liter mer volym… Det är en skillnad på 36%… Problemet med D-Ram är ju att brädan inte blir lika styv. Nu lär ju just styvheten, eller snarare avsaknad av den, spela mycket mindre roll på en såpass liten bräda.

    Andrew Daff har ju kört över 42 knop med brädan nere i Sandy Point, så långsam är den ju inte..

  • hammer

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 09:32

    Funderar över varför styvheten skulle vara bra när det handlar om att åka fort. Har själv erfarenhet av tiga 260 som är mjuk som en skumbanan, men gick att åka fort med då det begav sig mycket pga att den fungerade som en shockabsorber i choppigt vatten. Skulle förresten vara kul att damma av en sådan för att se hur fort den egentligen kan gå en riktigt blåsig dag med ett modernt race segel på en 6m2 och en bra fena?

  • jester

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 10:06

    Exocet har ju shockabsorber inbyggt under stropparna. Är inte så uberbra på bräd-design och sådant, men det är nog inte önskvärt att ha en bräda vars bottenform ändrar sig hela tiden. Vill minnas att det experimenterades med att köra skumgummi i häcken på brädorna på 80-talet.

    Även jag har erfarenhet av Tiga-brädorna, i mitt fall en Tiga 270. Denna bräda var snabb för sin tid, men har nog tyvärr inte en chans mot dagens brädor. Ett stort problem är ju att mastfotens placering har ändrats extremt mycket sen dess. Skulle nog vara väldigt märkligt o köra en 260 med modernt speed-segel…

  • getwet

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 11:54
    hammer wrote:
    Funderar över varför styvheten skulle vara bra när det handlar om att åka fort. Har själv erfarenhet av tiga 260 som är mjuk som en skumbanan, men gick att åka fort med då det begav sig mycket pga att den fungerade som en shockabsorber i choppigt vatten. Skulle förresten vara kul att damma av en sådan för att se hur fort den egentligen kan gå en riktigt blåsig dag med ett modernt race segel på en 6m2 och en bra fena?

    Styvheten är oerhört viktig när det gäller farten. Minsta vibrationer och vrid i brädan stjäl effekt som i sin tur genererar en lägre fart. Exakt samma sak gäller båtar och till mycket stor del bilar också. Eftersom jag tidigare cyklat en hel del så vet jag att det är oerhört viktigt att en riktig räsercykel ska vara så styv som möjligt pga av effekt förlust om den “svajar”, samma sak gäller en bräda. För att inte prata om vilken extremt stor skillnad det är att segla en “svamp” eller ett riktigt styvt spett…….Vino Tinto med skruvkork eller Rioja gran reserva, jag vet vad jag väljer!
    Och precis som Jester skriver så har en Tiga 260 tyvärr inte en chans idag mot nya moderna brädor.

  • ola-h

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 13:37
    Jester wrote:
    Problemet med D-Ram är ju att brädan inte blir lika styv. Nu lär ju just styvheten, eller snarare avsaknad av den, spela mycket mindre roll på en såpass liten bräda.

    Andrew Daff har ju kört över 42 knop med brädan nere i Sandy Point, så långsam är den ju inte..

    Dram är långt ifrån en lågpristeknik utan det handlar om riktigta (dubbel) sandwichbrädor som från vilken anna tillverkare som helts. Att prokids sonic är billig beror snarare på att hela prokidssortimentet är subventionerat för att kunna bli möjligt för just barn att köpa. De flesta prokids bygg visserligen i aningen enklare konstruktion (som enkel iställer för dubbel sandwich) men det är snarare för att få en konstruktion vars kvot vikt-styrka är mer lämpad för barn än motsvarande bräda optimerad för en vuxen seglare.

    När man tagit fram och testat prokids sonic visade dets sig att den var grymt snabb och man förstärkte upp den lite och anpasade några andra detaljer för att öven klara en vuxen seglare. Dock ändrade man inte priset och det är alltså den bakgrunden som gör den billig, inte att den har lägra kvalitet.

    Dock är brädan egentligen inte en renodlad speedbräda utan en renodlad extrem slalombräda för små seglare. Det är dock inte längre någon hemlighet att även Starboard testar prototyper för renodlade speedbrädor och ni som kan vänta till 2007 lär få något ytterligare att dregla över. Det är nästan så jag själv, vågseglare som jag är, funderar på att beställa en.

    Gissningsvis blir dock priserna på 07:ans speedbräda mer i paritet med vad vanlige “vuxenstarboardar” kostar, så 2006 Prokids Sonic är ju fortfarande ett grymt alternativ till den som vill ha råd men något mer än en extram speedbräda.

  • jester

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 13:50

    Ola: Sa inte att det var lägre kvalitet. Men D-Ram ÄR ju en enklare konstruktion som är något tyngre och antagligen mindre styv jämfört med exempelvis Starboards egna Wood-konstruktion.

    Kollar man på F2-n så är det ju svart överallt, mao en *massa* kolfiber. Dessutom kan det ju inte vara billigare när F2 envisas med att ha hål i sina brädor. Sedan har ju F2 alltid legat i “framkant” vad gäller priser.

    Men jag håller med. Skall man ha en extremt billig snabb liten bräda, så är ju prokidsen ett bra köp. Men tror nog att den inte riktigt hänger med F2n och Exoceten som är mera renodlade speedbrädor.

    Men det är ju kul att höra att fler märken hänger på speed-trenden!

  • jeppe

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 14:13
    Jester wrote:
    Men jag håller med. Skall man ha en extremt billig snabb liten bräda, så är ju prokidsen ett bra köp. Men tror nog att den inte riktigt hänger med F2n och Exoceten som är mera renodlade speedbrädor.

    Jag tror att det dock krävs rätt man på brädan om man skall märka någon större skillnad i Speed.

    Plocka ut rätt fart i brädorna kräver sin man, och ligger man och nosar i 35 knops trakten så tror jag inte att en ProKids Sonic, alternativt en Fanatic Falcon har så stor betydelse.

    Eller möjligen tvärtom? Om det visar sig ha stor betydelse i form av att Fanaticen är lättare att hantera i högre hastigheter så kanske medelsnitts speedsnubben kanske kan plocka ngn extra knop.

    Men när det gäller att verkligen utröna vilken av brädorna som är snabbast så krävs det nog en toppseglare av klass för att märka skillnaden.

    Det är vad jag tror i vilket fall.

  • adde

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 15:17
    Jester wrote:
    Men det är ju kul att höra att fler märken hänger på speed-trenden!

    Naish kommer med en speedbräda och upphottade slalombrädor för att matcha Stealth. Har jag hört…

  • Knatte

    Gäst
    3 mars, 2006 vid 15:47

    Faan :cool2:
    Nu börjar ju, segelsnurrarna invandera vårat trevlig speedforum. Vart är världen på väg?? Det bevisar ju bara att de i lönndom är avundsjuka:wink: 🙂

  • adde

    Medlem
    4 mars, 2006 vid 10:56
    Knatte wrote:
    Faan :cool2:
    Nu börjar ju, segelsnurrarna invandera vårat trevlig speedforum. Vart är världen på väg?? Det bevisar ju bara att de i lönndom är avundsjuka:wink: 🙂

    Jag har fyllt 30 så nu kan jag äntligen skriva på detta forum :cool2:

    /adde

  • Knatte

    Gäst
    4 mars, 2006 vid 11:44
    adde wrote:
    Knatte wrote:
    Faan :cool2:
    Nu börjar ju, segelsnurrarna invandera vårat trevlig speedforum. Vart är världen på väg?? Det bevisar ju bara att de i lönndom är avundsjuka

    Jag har fyllt 30 så nu kan jag äntligen skriva på detta forum

    /adde

    Ja, ja! Slalom/speed är en mognadssak eller tillstånd i livet 😀 Innan 30-år, så tror man på fullt allvar, att segelsnurr är grejen 😀 😮

  • lundvall

    Medlem
    5 mars, 2006 vid 13:31
    Knatte wrote:
    Ja, ja! Slalom/speed är en mognadssak eller tillstånd i livet 😀 Innan 30-år, så tror man på fullt allvar, att segelsnurr är grejen 😀 😮

    Var inte så säker på det! Jag håller ju på med speed/slalom, fast dock bara ner till 6.0 sen när det blåser i mera föredrar jag att plocka fram vågisen och vågseglerna… Men om jag hade haft mer pengar så hade jag nog skaffat en speed utrustning som jag kan ha när det blåser lite mera! Fyller ju bara 17 år nu i april så jag har några år på mig att uppnå min mognadsålder helt och övergå helt till slalom/speed 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing prisskilnader på speed brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.