Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pro Limitfena till Compstyle

  • surfmanj

    Medlem
    5 december, 2005 vid 06:28

    Jag har kört den på min Starboard Flare 94, Fungerar bra! Körde den även på några andra brädor och den fungerar riktigt bra!
    Fenan gör dock att man inte får någon vidare fart! Men sjukt grymm att freestyla med!! Största seglet till 22:an skulle jag säga är 5,8 ev 5,5!!

  • oscar

    Medlem
    5 december, 2005 vid 08:45

    Det kommer göra stor skillnad då originalfenan är bland det sämsta jag kört på. I lättvind kör jag istället MFC Goya freemove 27 vilken är grymt skön och har lite speed i sig. Annars kör jag mest med en Kai Hopf 24 (som bland annat satt original twister 117), den ingår i Nik Bakers fenserie.

  • hstrom

    Medlem
    5 december, 2005 vid 09:00

    Håller med om org fenan.. Den gör jag bara när jag kör med 6,6.. Annars kör jag oftast med en 23cm Select freestylefena när jag kör 5,7 och 4,7.

    Så 22 funkar nog bra från 5,7 o neråt… ska du köra 6,2 kanske du behöver en någor större… eller mkt vikt på framfoten… grin.gif

  • philippos

    Medlem
    5 december, 2005 vid 11:17

    Compstylen är en av de freestylebrädor som är helt funkis med lite mindre fenor. Orginalfenan till 246:an är alldeles för stor om man vill få ut det bästa ur brädan.

    Jag har själv kört just Pro Limit fenan på 22 cm och kan bara hålla med om att det är en grymt bra fena. Fenan är ganska tjock vilket resulterar i mycket tidig planing och bra höjdtagning. Precis de egenskaper som är så oerhört viktiga när man kör freestyle. Det är dock precis som det står ovan inte någon vidare speed i den men det är helt oviktigt. Detta är en fena som man plockar fram när vinden är lite klen relativt segelstorleken och man verkligen vill ha den bästa planingsförmågan utan att behöva åka omkring med en 27 cm padda som inte går att trixa med. När sedan vinden ökar så hänger man på en lite tunnare fena för att bli snabbast i viken!

    Jag har kört segelstorlekar upp till 6.6 och jag vet att Staffan (“S..” på konfen) har kört 6.4 med denna fena. Tror inte att alls att 6.2 är något problem. Kom ihåg att fenan har ett grymt lyft.

    / Filip

  • stickan

    Medlem
    5 december, 2005 vid 11:50

    Får tacka för svaren! Låter som ett bra val, vi får se vad tomten kan komma med smile.gif

    Låter även som man ska skaffa en ny större fena också, nu kör jag med ett expression 7,2 som största segel så man behöver väl nästan nått runt 27?!

    Ni som inte är helt nöjda med orgial fenan, har ni nån analys vad som är fel? Jag upplever orginal fenan som ganska tunn vilket kanske inte är helt optimalt vad gäller höjdtagning och tidig planing.

    Åka fortast har jag inte nått behov av alls, hellre tidig planing och trick vänlig!

    Några förslag på nån större fena som passar till 7,2 an och även 6,2 an?

    Mvh Stefan

  • oscar

    Medlem
    5 december, 2005 vid 11:53

    Som jag skrev innan: MFC Goya Freemove 27 men jag väger 90 så en 25 kanske räcker till dig? Campello och många andra proffs kör med denna fena.

  • stickan

    Medlem
    5 december, 2005 vid 12:01

    Det är denna fena du syftar på?
    http://butik.surfersparadise.nu/images/vindsurfingtillbehor/MFC/freemove_pb_4.jpg

    Tycker den är ganska lik orginalfenan i outlinen! Men det kanske skiljer en del i profilen?

    Mvh Stefan

  • oscar

    Medlem
    5 december, 2005 vid 13:13

    Japp det är den jag menar och jo, det är STOR skillnad: tunnare, flexigare, skönare, spinoutar inte, bra höjdtagning och bra släpp när du slörar av för trick. Goyafenana är nästan lika skön som Kai Hopf fenan..

  • s

    Medlem
    15 december, 2005 vid 10:55

    Svar till:


    Tänkte höra om det är nån som testat Pro Limits freestyle fenor (http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=21)? tänkte mig en 22a till min F2 Compstyle 246. Vad tror ni jag kan ta för segel med den fenan?

    Klarar jag att köra med min 6,2a eller blir den för liten? Kommer det att bli stor skillnad jämfört med orginal fenan på 27 cm?

    Mvh Stefan

    [/ QUOTE ]

    Perfekt!

    246:an trivs bra med prolimits små freestylefenor. Jag segalde med 20cm fenan mellan 4.5 och 5.0 och hade 22 med 5.6 och 6.4. Var helt lysande.

    Originalet är för tyska speedsurfare! Fattar inte varför de skickade med den! Helt omöjlig att freestyla med! Brädan beter sig mycket annorlunda med en mindre fena, mycket bättre!

    /Staffan

  • stickan

    Medlem
    15 december, 2005 vid 13:22

    Låter lysande! cool.gif

    En 22a är beställd hos Tomten så man får väl hoppas att man har varit snäll. Har tryck i mig en burk med Annas pepparkakshjärtan så det borde väl kompensera om jag varit olydig tongue.gif

    Vad ska vintern vara bra för….usch vad jag är seglings sugen….

    Mvh Stefan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 december, 2005 vid 15:42


    INLÄGGET RADERAT

    Det går utmärkt att köpa sig en banner om man vill göra reklam för sig på forumet. Länk borttagen.
    Vad tycker ni om att surfstore gör reklam (eller vad man nu vill kalla denna typen av inlägg) på surfzone?
    /Ola

  • nordgren

    Medlem
    16 december, 2005 vid 16:04

    Det är bra Ola_P!

  • dr-masse

    Medlem
    17 december, 2005 vid 11:46

    Med nya, elakare, moddare så lär de där reklaminslagen ha kort överlevnadstid här på konfen….

    Åh, makt, makt, makt!

    Fast på ett lite allvarligare plan – jag tycker också att det är en banner som gäller om man vill göra ren reklam. Däremot får surfhandlare gärna uttala sig om prylar de representarar (och tycka till om annat, såklart). Tycker jag.

    Moderator På!

  • s

    Medlem
    20 december, 2005 vid 10:45
    Nordgren wrote:
    Det är bra Ola_P!

    Håller med!

    Och speciellt så tycker jag du kan vara hård och radera reklaminlägg då de inte ens svarar på frågan! Nu frågade han om Pro-limits fena fungerar bra, inte vilken fena som helst. Att då lägga in bilder och grejer för MFC och dessutom reklambanner… Bort!

    Sedan får jag väl lägga till att MFC:s fenor är grymt bra. De nya freestyle har jag seglat sedan i höstas och är grymt nöjd. Men det var jag ju med Pro-limit också. Fördelen med Pro-limit är att de är billigare medan MFC är lite snabbare och hållbarare.

    /Staffan

  • ola_p

    Medlem
    20 december, 2005 vid 12:27

    Jag lät bilderna ligga kvar då det faktiskt är en freestyle fena det med, och man kan väl få tycka att den också är bra om man vill.. Nu finns det ju inte någon koppling till butiken längre, även om dom flesta säkert kan räkna ut vilken det är. Återkommer liknande så kan det bli aktuellt att banna ip-nummer. Jag kan dock inte se alla inlägg gjorda från samma ip, om det inte har kommit med det nya forumet, isf har jag inte hittat det än. Men det borde inte vara så svårt att kolla om man har tillgång till databasen…

    Tycker ni att inlägg så tryck på rapportera knappen, har hittills fått ETT mail för att någon har gjort det, och jag har vart inne och plockat i ett tiotal inlägg.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pro Limitfena till Compstyle

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.