Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med 130 liters bräda

• Problem med 130 liters bräda

Publicerad av KarlskronaWindglider på 27 augusti, 2025 vid 20:07

Hej alla ni som kan! Har sedan tonåren (nu 28) surfat på gamla longboards och skulle säga att jag har blivit ganska duktig. Kan plana i fotstropparna med sele. I början av sommaren införskaffade jag en JP Funride 130 av en kollega. Enormt mycket bekvämare att ha en modern rigg samt bräda som väger under 20 kilo.

Nu i efterhand undrar jag dock om 130 liter är lite för lite volym. Upplever att det är svårt att komma upp i plan och trots att jag varit ute flera gånger i veckan hela sommaren så har det inte riktigt släppt för mig. Inser också att jag gillar långdistanssurfing vilket kanske betyder att 130 liter är för lite för mig? Surfar mest i Karlskrona skärgård och det blåser oftast inte mer än 5-8 m/s under summaren. Väger 85 kilo och har segel på 6.0 samt 8.0.

TLDR: Hade en mer lättplanande bräda på runt 150-160 liter varit bättre för de förhållande och den typ av vindsurfing som jag vill ägna mig åt? Tacksam för svar.

stoorfaen svarade 2 månader, 3 veckor sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • rickard_nr1

Medlem
    27 augusti, 2025 vid 20:31

Nu vet jag inte om det stämmer helt men det verkar som jp funride 130l är runt 72cm bred, dvs kanske inte så väldigt lättvindsorienterad utan mer allorund med mycket volym. Ska du plana i lättare vind behöver du inte mer volym utan en bredare bräda med egenskaper som gör den mer lätt att komma upp i planing. jag körde i många år en tabou thunder på 130l som är 80cm bred och 46 fena. Den med ett 8.3 är underbar segling och det är en bräda jag nog aldrig kommer sälja för de är så mycket komfort i den 😉 jag väger runt 90 så mer volym behöver du inte bara en bredare bräda för lättvind.

• stoorfaen

Medlem
    18 september, 2025 vid 06:08

Halloj! Jag väger(vägde🥴) som du och tror att du borde kunna komma iväg i 6-7m/s med lite teknik. En större fena än inte så dumt, exakt storleken är svår men jag skulle säga att en tumregel kan va typ 60%-65% av brädbredden (42-47cm för en 72mc bred).

Jag skulle träna pumpteknik också om jag var du, en ännu större bräda gör marginell skillnad…

• Detta svar ändrades 2 månader, 3 veckor sedan av  stoorfaen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA