Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Problem med hälen efter hård landning

  • Problem med hälen efter hård landning

    Publicerad av nicklash på 20 juli, 2008 vid 22:32

    Jag råkade landa på fötterna i grunt vatten med sandbotten när jag tränade boardoff. Skulle gissa på att det motsvarar ett fritt fall från 2 meter. Jag har fått halta fram nu sen i torsdags. Någon som haft samma problem. Det blir inte alls bättre utan är precis samma smärta i hälen fortfarande. Förväntade mig att det skulle vara borta dagen efter. Känns som att det kommer ta ett tag för detta att gå över i denna takten…

    eddie svarade 15 år, 9 månader sedan 22 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • skotten

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 22:38

    I have had the same thing riding north shore stuff on my bike.. its like a wooden trail suspended up in the air… I jumped off the bike and landed on my feet, like you, it hurt at the time, but I thought it would pass… turned out I had fractured my heel bones :/ go see the doctor, it takes a lot to smash them, so I wouldnt stress too much..

    you could always get a wooden leg though.. they are cool.

  • superlativo

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 23:18

    Troligtvis hälsporre som du råkat ut för.. :frown:

  • *********

    Gäst
    21 juli, 2008 vid 04:26

    Hälsporre är det nog inte…….snarare så att du har tryckt ihop fettkudden som skall absorbera stötar, det brukar gå över på en vecka 10dar ungefär. men kommer vara känsligt.
    Gör inte det för ofta då plattar du ut “kudden” och använd stötdämpande sula i skorna.

  • eddie

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 07:00

    Jag gjorde samma sak för tre år sedan…. fast lite högre
    Gjorde jävligt ont i drygt tre år.

  • Kjello

    Gäst
    21 juli, 2008 vid 07:19

    hoppade från 4m plank (plankade in på Gröna lund. Jag sist ut. dom andra släppte pej ner.) det blev knas “en tant skrek” så jag hoppade rakt ut “mörkt” såg inte, högra foten hamnade på asfaltsgången, trodde det skulle gå över nästa dag, haltade ett par månader.
    Läkaren sa att jag förstört bindväven på hälen.

    Men det va många år sen, det gick över, kommer ihåg att jag inte alls kunde sätta ner hälen på ett par veckor, fick gå på tå med höger fot.

  • pjoter

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 07:56

    Gjorde nåt liknande för några år sen. Inget brutit men hade tokigt ont och fick gå på kryckor i nästan två veckor. Känner fortfarande av det och måste alltid använda skor med bra dämpning. Känner dock inte av det något större vid surfing längre.

  • kamikazekiteren

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 08:12

    Jag har oxå hoppat å landet i bakken, det gjorde ondt. Jag kommer ikke ihåg hur ondt det gjorde, och hur lenge det varade. Men det var inte bra:)

  • kamikazekiteren

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 08:17

    Men anvend HJELM neste gång ,annars………..
    Blir du cp-skadat liksom mai

  • skejtar_henke

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 08:32

    hälsporre är det inte jonas i alla fall.. Det kan vi vara säkra på.. Men ärlig det där med foten blir som ett blåmärke. Känsligt och ömt ett tag. Men går över så vidare du inte att tagit söder fettkudden. Jag har gjort det med. Hade ont rätt länge men det gick över.
    Lycka till och håll ut..
    Ps gå och kolla det om det inte går över…

  • gogga

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 08:35

    Har också haft det där… Gjorde ont som fan rätt länge för mig.

    TIPS: Jag köpte en slags gelekudde på apoteket som man stoppar i skorna. Blev mycket lättare att gå då!

  • oharris

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 08:38

    Ett tips (som är bra undertiden du inte kitar) är att tejpa foten längs hälen och framåt drygt 7-8 cm, inte under foten utan längs sidorna, detta gör att fettkudden inte trycks ut lika mycket! används mycket inom sportens värld! Fungerar kanske när du är på vattnet oxå men det släpper nog efter ett tag om du inte använder superdupermegatejp!

  • hengo

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 08:50

    eller så skaffar man en stadig airdämpad bindning, gossigt och skönt! 🙂

  • simonm

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 08:52

    Har också ont i ena hälen f.n. Tror jag har landat lite hårt med hälen på kanten av brädan eller nåt annat (kommer inte ihåg).
    För mig brukar det gå över på en 5 dagar och uppåt beroende på hur hårt jag slagit i.
    Verkar ju va en rätt vanlig kiteskada verkar det som…

    /S

  • norrman

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:14

    morfin!

  • debkausf

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:31

    @kamikazekiteren 484139 wrote:

    Men anvend HJELM neste gång ,annars………..
    Blir du cp-skadat liksom mai

    shit! Bra hjälmargumet!!!:confused2:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Problem med hälen efter hård landning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.