Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med North XTR förlängare

  • Problem med North XTR förlängare

    Publicerad av sinker på 22 augusti, 2010 vid 08:48

    Min nästan nya XTR slutade fungera igår. Jag riggade ett segel, ångrade mig och riggade ett annat. Första riggningen inga problem men när jag skulle spänna nedhalet andra gången så rappade linan redan på första pumptaget. Linan får inget fäste mot “draghjulet” men jag kan inte se vad som är fel. Det kan omöjligt bero på sliten tamp utan det känns mer som handtaget gått i baklås på något sätt.

    Någon som vet hur jag löser detta?

    /sinker

    snuffe svarade 13 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • callep

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 10:01

    Så hände det med min också så jag tog av skiten. Dom suger helt enkelt

  • oaxen

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 10:17

    Suger är det minsta de gör. Det bästa som hänt sedan snabbkopplingsbommen! Jag har använt dem i fem år och kommer aldrig välja den gammelmodiga modellen.

    Jag har tyvärr varit med om att för några år sedan så var orginaltampen inte hundra. Chinooks tamp brukar funka bra likaså Gottfriedi Maffiolis.

    Bor man i närheten av Göteborg så kan man väl konsultera Wallén.

    Annars brukar men kunna fixa det själv.

    Posta gärna en kort filmsnutt så kan du få tips på lösningar etc.

  • nikke

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 12:39
    Sinker;627089 wrote:
    Min nästan nya XTR slutade fungera igår. Jag riggade ett segel, ångrade mig och riggade ett annat. Första riggningen inga problem men när jag skulle spänna nedhalet andra gången så rappade linan redan på första pumptaget. Linan får inget fäste mot “draghjulet” men jag kan inte se vad som är fel. Det kan omöjligt bero på sliten tamp utan det känns mer som handtaget gått i baklås på något sätt.

    Någon som vet hur jag löser detta?

    /sinker

    Bara att reklamera! Ring Hans på walléns så brukar han kunna hjälpa dig…..i värsta fall får du köpa nya reservdelar. Men har några XTR och tycker de är guld värda fast de slits lite men det är det värt med tanke på alternativet.

  • oscar

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 17:56

    Kan vara “märlan” som trycker tampen mot hjulet som är trasigt. Går att få nya. Världens bästa förlängare!

  • nikke

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 18:27
    Oscar;627154 wrote:
    Kan vara “märlan” som trycker tampen mot hjulet som är trasigt. Går att få nya. Världens bästa förlängare!

    Håller med dig!!! 🙂

  • oaxen

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 19:21

    Jag plockade loss min “märla”, sitter med två små skruvar i botten, och böjde ut den så att den pressade tampen hårdare mot cleat-hjulet.

  • rightrider

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 19:25

    Kan vara “märlan” som trycker tampen mot hjulet som är trasigt. Går att få nya. Världens bästa förlängare!

    Det är bara att åka till Wallén så fixar han det på garantin.
    R

  • sinker

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 19:41
    Oscar;627154 wrote:
    Kan vara “märlan” som trycker tampen mot hjulet som är trasigt.

    Ja, det låter som en trolig förklaring. Ska kolla med Hans…
    /sinker

  • broderisak

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 19:56

    blöt tampen ett tag så funkar den bättre än när den är torr..

  • pgvirtual

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 20:18

    Det där låter pillrigt. Skaffa en idiotsäker Chinook förlängare i stället!

  • bicless

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 21:26

    Grejen med North power XT, XTR, XTI är ju inte att få en idiotsäker förlängare utan att få välbehagsrysningar längst ryggraden varje gång man trimmar nedhalet eller riggar seglet. Har man fått en felfri power xt upplevelse vill man ogärna traggla med de gamla systemen.

    Jag har haft sönder 2 totalt så kan inte säga att de är världens mest tillförlitliga men funktionen är så jäkla bra att jag valde köpa nr 3 (sdm) och 4 (RDM) trots att jag haft problem med att mina första krånglade efter ett tag. De 2 nya har inte slirat ännu, dock första säsongen med dem. Jag tror ärligt talat inte de håller lika bra som de hållbaraste vanliga eftersom de har fjädrar och rörliga delar och sand och annat är inblandat men funktionen är så grym att det är värt det även om man får ta isär och rengöra dem nån gång ibland.

  • mahi

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 07:49

    Sinker,

    Har exakt samma problem som du med min XTR. Linan slirar och får inget fäste på hjulet.
    Det värsta är att jag bara använt den 5 ggr.

    Har en till som funkar felfritt.

    Vet ngn hur man åtgärdar detta, mao vad för reservdel kan skall fråga efter samt hur man praktiskt går till väga för att byta.

    Glömde tillägga, att det är originaltampen jag använder.

    /Magnus

  • tbsurf

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 08:08

    XTi funkar kanon på mina racesegel (xtr är väl för freeride och sånt..) Lite konstigt att inte fler tillverkare har motsvarande produkt

  • broenet

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 11:04

    har samma problem. har försökt efter men inte lyckats lösa det, så tog mitt andra rigg bara eftersom jag var för lat för att laga det 😛

  • oaxen

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 11:33

    Skulle tro att ni fixar den slirande linan på några minuter med en liten kryssmejsel (använd rätt storlek).

    1. Skruva loss de två små skruvar som sitter i botten av förlängaren.
    2. Ta en vanlig flat skruvmejsel, modell mindre, och bänd försiktigt bort plast detaljen som håller “metall-märlan/fjädern”. Om det är den gamla i plast så beställ den nya i metall. I England fick man den utan kostnad.
    3. Vidga V:et lite genom att pressa utåt så nära V:ets spets som möjligt.
    4. Tryck dit metallfjädern.
    5. Pressa fast plastdetaljen och skruva dit skruvarna
    Klart.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med North XTR förlängare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.