Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prognos söndag 29/8 Stockholm

  • Prognos söndag 29/8 Stockholm

    Publicerad av claes6 på 27 augusti, 2010 vid 08:35

    Nu har jag varit runt på både smhi, klart, dmi, yr och guru och blir nästan snurrigare än jag var innan. Vissa säger 5-6 m/s, andra säger 9-12 m/s. Vissa säger O andra N och några ONO. Jag har varit med tillräckligt länge för att ta de sämsta prognoserna på störst allvar, men min fråga är: är det någon som har några tydligare prognoser för helgen i allmänhet och söndag i synnerhet. Och vart åker man om det ska vara bra både på O-NO-N? Seglarvägen?

    raggarn svarade 13 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • nachoman

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 08:53

    Vad har vi sagt om att lägga upp blänkare om prognoser?

  • larobe

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 08:56

    Håller helt med dig! Prognoserna är verkligen svåra att lita på numera. Jag kör ett program som heter sailplanner för att få mina prognoser. Nu är jag kanske partisk, för det är en polare till mig som utvecklat detta för proffsseglare (gotland-runt och sånt..). Hur som helst så använder dom sig av globala prognoser som är justerade för markeffekter. Nu är jag på jobbet och kan inte dumpa en printscreen på söndagens prognos, för jag inte installera nåt på den här burken. Men sailplanner sa för söndag 8m/s rakt in mot själåker (gålö). Man måste regga sig, men det är utan avgift för att få prognoserna.. prova och se vad du tycker..

    SMHI tycker jag tar i som de blöder i varje prognos.. 🙁

    Jag siktar på själåker.

    Nachoman: Är ny här, men vad gäller för informella regler?

  • raggarn

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 09:26

    hörde sjövädret på radion imorse och dom lovade 5 till 15 m/sek……..
    ää men va fan… perfekt då blir det ju surf……..!!!!!!! 🙁 helgardering alltså ….!!!!
    nu får dom f-n ta o ge sig……. ja ja fick mig ett gott skratt iallafall
    nästa gång ska jag titta ut genom fönstret eller lita på ventilen i badrummet….när den börjar vina är det sinkersegling på g…. 🙂

  • nachoman

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 09:34

    Regler = NO RULES!

    Bara det att vinden verkar gömma sig om den vet att man pratar om den 😮

  • patriks

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 10:28

    Såklart det kommer blåsa på söndag, jag är fast på jobbet…

  • dr-masse

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 10:48
    Raggarn;628218 wrote:
    hörde sjövädret på radion imorse och dom lovade 5 till 15 m/sek……..
    ää men va fan… perfekt då blir det ju surf……..!!!!!!! 🙁 helgardering alltså ….!!!!
    nu får dom f-n ta o ge sig……. ja ja fick mig ett gott skratt iallafall
    nästa gång ska jag titta ut genom fönstret eller lita på ventilen i badrummet….när den börjar vina är det sinkersegling på g…. 🙂

    Du menar att du har en kombinerad vindindikator/tidsmaskin i badrummet som tar oss tillbaka till vindsurfingens storhetstid, 80-talet, när det blåser? Grymt! 😀

    “sinkersegling”, det var ett tag sedan man hörde eller läste… :wink::wink:

  • nachoman

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 11:01

    Blåste det mer på 80/90-talet? Kommer ihåg att jag kunde köra min Tiga Slalom 80-liter relativt ofta i början av 90-talet. Eller så kanske jag bara vägde mindre eller har blivit mer kräsen…

    Kanske är så att brädorna har blivit korta och feta pga sämre vind?

  • htn

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 11:37
    Nachoman;628235 wrote:
    Blåste det mer på 80/90-talet?

    Här är lite att läsa. Vindstatistik 1961-2004…

    http://www.smhi.se/publikationer/vindstatistik-1961-2004-1.1896

    Direktlänk till pdf:
    [FONT=&quot]http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.1895!meteorologi_121-06%5B1%5D.pdf[/FONT]

  • raggarn

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 20:59

    jaa va fan de e väl klart …Rocky ( Ragnar accent)…
    klart man har en plan…
    ja ursäkta då 🙂 ….har i vindbristen plöjt igenom en bunt surfsport och gamla surf och surfen… 86 och framåt ….. those were the days , vadå prognoser , idag ska ja surfa va de väl då…
    så det föll sig naturligt när jag fastnade på vad jag skulle kalla det…..
    eller vilket är ditt uttryck..??
    och visst f-n blåste det mer förr….. 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 21:11

    Inget att be om ursäkt för, tyckte det var skönt å nostalgiskt att få läsa “sinker” igen! 😀

    Mer vind nu, tack.

  • claes6

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 11:05

    Jag tar på mig skulden. Ska aldrig mer ventilera tankar om proggar i fortsättningen. Nu är det helt dött imorgon. Får köra longboard istället…:-/

  • boman

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 17:46

    Problemet idag är att man planerar tillvaron efter dessa pissiga;-) nätproggar, fööörritiden åkte man till vattnet och kollade läget en annan bomkörning blev det väl men det hade man ju tid med då….
    Ett exempel är ju bara idag, va f-n kom vinden ifrån jo nordligt och stadiga 10m/s kanske mer i byarna, det sa inte pissproggen. Söndagen var ju bokad för surf hmm.
    Igår no 10+ minst!!och ett antal bra dagar med vind på blidö både på nord och syd.
    och Kuling va fan e det?

    Nä i morgon blir det hårdkörning (på stranden), dom har ju haft fel förr 🙂

  • petalz

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 18:10

    Håller med!

    Åkte själv till Gålö igår me en polare som va o hälsade på mest för o visa stället iom halvkass prog.

    Väl där så blåser de förvånansvärt bra o när sen molnen börjar torna upp sig lite så blir det klockren bris ~8-9 m/s mellan ett o tre ungefär.

    Slutsats: kolla inte bara på vindprognosen utan även hur labil luften är, det är inte bara Fituna som har sjöbris!

    / Peter

  • jedh

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 19:16

    Vart var ni?

    Själv var jag på Skälåker, Gålö och där blåste det ~8-9 knop eller 4-5 m/s vid den tiden. Tyvärr ingen planingsvind med mitt för dagen lilla 7.0 segel.

    /Jonas

  • petalz

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 19:55

    Skälåker mellan elva o halv tre typ, 4-5 var ju grundvinden, brisen höll bara i sig typ två timmar innan de började regna.

    Såg inte till varken surfare eller kitare

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prognos söndag 29/8 Stockholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.