Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Program för att redigera foto

  • Program för att redigera foto

    Publicerad av nlc på 31 juli, 2007 vid 15:44

    Hej

    Vilket program “ska man ha” för att redigera digitalfoto? Har just nu iPhoto (kör med ett bärbart äppelskrutt) och Digital Photo Professional (följde med min 400D), båda har bra funktioner som den andra saknar.

    iPhoto kan t.ex. räta ut bilder – himla bra för mig som alltid lyckas dra kameran lite åt höger när jag trycker av men jobbar bäst med JPEG och inte RAW. Dessutom suger integrationen mot Finder något kopiöst eftersom man måste ha sina bilder i “iPhoto Library”-mappen och jag vill använda min externa hårddisk för att lagra bilderna. Dessutom verkar iPhoto ha svårt att jobba med stora bildserier, börjar gå lite segt att scrolla mellan mina 3000 bilder.

    Digital Photo Professional har mycket bra inställningar för att ställa in skärpa, färgtoner, kontrast, vitbalans och jobbar med RAW. Men hur mycket jag än letar så kan jag inte hitta hur man rätar ut bilderna. Programmet kan jobba mot vilken mapp som helst och det är lätt att se info om brännvidd, bländare, slutartid och ISO för varje bild.

    Så vilka alternativ finns det? Adobe Photoshop CS3 kostar ju som en bättre surfbräda och för Adobe Lightroom kan man få ett begagnat segel.

    airstyle svarade 14 år sedan 12 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • ola_p

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 16:09

    Lightroom & Photoshop är min favoritkombination.
    Apples Aperture är också bra, förutsatt att du har datorkraft nog.

  • nlc

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 17:00

    Tackar! Det lutar just nu åt Lightroom eller Aperture, ska prova att tanka ner provversionen å se om min PB G4 räcker till…

  • nlc

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 17:58

    Nån som provat LightZone 3?

  • ola_p

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 18:50

    Aperture är supersegt på min iMac G5 2ghz, 1GB ram. Lightroom flyter betydligt bättre…

  • simpa

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 09:57

    annars kan du “köpa” photoshop som de flesta.. finns överallt

  • perkele

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 10:32

    Trummar hårt för lightroom, öppnar nästan inte photoshop mer.
    För att du/ni ska komma upp to speed med det så kan ni kolla arkivet och senare inlägg på lightroomkillertips.com (finns även i iTunes som podcast)
    Sen för coola webgallerier: lightroomgalleries.com

    Löcka te.

    T

  • simpa

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 10:39

    smaken e som baken, har aldrig provat lightroom men det funkar säkert lika bra som ps.

  • nlc

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 11:30

    @simpa89 401872 wrote:

    annars kan du “köpa” photoshop som de flesta.. finns överallt

    aha, du tänker så 😀

  • ola_p

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 11:39

    @simpa89 401880 wrote:

    smaken e som baken, har aldrig provat lightroom men det funkar säkert lika bra som ps.

    Lightroom och PS är egentligen två ganska olika saker, lightroom är ett arbetsflöde (import, katalogisering, raw-justering (Typ som camera raw i PS), export till web och print) medans photoshop bara är själva bildbehandlingen, och kan göra lagermasker, justeringslager, använda andra färgrymder, filter etc.

    Det mesta man behöver göra med bilderna kan göras i Lightroom, men lite mer selektiva förändringar gör man i photoshop, typ.

  • ola_p

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 11:44

    @Perkele:
    Vet du om det finns nått sätt att göra ett galleri där alla bilder hamnar tillsammans i en folder, och alla thumbnails i en? Helst utan några html filer eller annat skräp..

  • simpa

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 12:38

    @NLC 401901 wrote:

    aha, du tänker så 😀

    kan “köpa” de åt dig om de ska vara så, bara dra ett pm! =)

  • simpa

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 12:40

    @Ola_P 401903 wrote:

    Lightroom och PS är egentligen två ganska olika saker, lightroom är ett arbetsflöde (import, katalogisering, raw-justering (Typ som camera raw i PS), export till web och print) medans photoshop bara är själva bildbehandlingen, och kan göra lagermasker, justeringslager, använda andra färgrymder, filter etc.

    Det mesta man behöver göra med bilderna kan göras i Lightroom, men lite mer selektiva förändringar gör man i photoshop, typ.

    okej, tack för utförlig beskrivning! får ta och prova lightroom när jag orkar =)

  • sourra

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 12:47

    Lightroom är så jäkla fint. Min hårddisk håller dock inte med eftersom jag inte tagit en enda jpg-bild sen Lightroom kom in i mitt liv. Nu är det 100% RAW!!!

  • ola_p

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 12:56

    Enda nackdelen med RAW är att man inte får en komplett serie på en rewind (pushframåt), eller riktigt hög bakåt. Det löser man väl iofs med att uppgradera till en 1D mk2.. 😀

  • sourra

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 14:07

    @Ola_P 401920 wrote:

    Enda nackdelen med RAW är att man inte får en komplett serie på en rewind (pushframåt), eller riktigt hög bakåt. Det löser man väl iofs med att uppgradera till en 1D mk2.. 😀

    Hehe, nej man får ställa om till Jpung när man ska ta serier. Kiteskutt tenderar ofta att bli höga och långa. Har för mig att man kan fixa snabbinställning på det i custom functions.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Program för att redigera foto

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.