Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing PWA Segeltoppen

  • tsurf

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 16:26
    Mattias J;691498 wrote:
    Materialet var mycket mer utslagsgivande förr. Jag har faktiskt en liten anekdot från en vinter på Gran Canaria. Jag bodde på Bahia Feliz Vintern 1991, Dunkerbeck och Bringan körde skiten ur de flesta. Båda körde NP som segel och Björna hade F2 logga på sina specialbyggda super custom brädor. Jag jobbade lite på mässor åt Top 12 och hade således skaplig tillgång till NP segel. Hade först när jag åkte ner WC racing -90 i min segelbag, och en F2 Sputnik 270 som planka. Vi körde ofta slalomträning/tävling, jag skriver tävling, för ingen ville ju förlora när vi körde på boj 😀
    Dunken seglade ofta upp från sitt Playa Aguila och var med oss och körde. Det var ett skapligt gäng emellnåt, Dunken, Belbeoch, Vidar Jensen, Stian Jensen, Svein Rasmussen det var fler norskar och några fler fransmän och spanjorer med också. Flera av dom PBA (som det hette då). Med min Sputnik och WC racing från -90 så var jag som bäst typ 3:a ibland men mest 5:a eller 6:a. Jag åkte hem i slutet februari och jobbade på båtmässan. När jag sen åkte tillbaka så hade jag med några sprillans NP WC slalom. “Samma” segel som Dunkan körde i WC året innan. Det var en förserie och jag var typ den enda som hade detta segel när jag kom tillbaka ner. Min Sputnik hade tyvärr blivit liggandes i solen på en kompis altan i de 3 veckor jag varit hemma, och var lite spröd…. Jag åkte därför bort till Dunkans pappa som hade shop. Han sålde som av en slump NP och F2. Jag hittade en Sputnik “WC” edition, och efter att ha klämt på den en stund förstod jag att den inte kom från standard produktion. Den var superlätt, styv som attan och fantastisk i shapen. Vi kom överens om ett pris och jag slog till. Med mina nya segel och med denna bräda så blev jag en ny seglare. Dunkan och de andra PBA seglarna var iväg och tävlade men jag seglade vidare på boj med en massa olika seglare, och ingen spöade mig. Efter ett par tre veckor kom PBA gubbarna tillbaka till GC och vi började segla slalom igen. Men nu fick dom jobba hårt för att spöa mig. Jag vann flera heat och stämningen blev lite konstig. Dagen efter så kommer Dunken fram och vill köpa tillbaka sin bräda då han påstår att hans pappa sålde fel bräda till mig. Vad gör man? Han fick köpa tillbaka sin bräda…

    Idag seglar man på i stort sett lika villkor när det gäller brädor och segel. Förr betydde utrustningen mycket mer, men nu skulle jag vilja säga att det är gubben på som är åtminstone 90%. Sen lyckas vissa märken pricka in bra grejer olika år. Det måste ske något radikalt för att utrustningen ska bli utslagsgivande, men det räcker ju bara en säsong. Sen är ju de andra ifatt…

    Däremot Simmer…. 😀

    Jag vill på inget sätt framställa Dunken som dålig seglare, det GÅR ju typ inte. Men han hade god hjälp av bästa grejerna då, fråga Bringdal…

    Det finns en som alltid slår Dunki , Janne Ekman från Topp12!

  • mattias-j

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 17:41
    TSURF;691536 wrote:
    Det finns en som alltid slår Dunki , Janne Ekman från Topp12!

    Japp, minst ett helt ben före! 😀

  • surfan

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 20:03
    Mattias J;691498 wrote:
    Materialet var mycket mer utslagsgivande förr. Jag har faktiskt en liten anekdot från en vinter på Gran Canaria. Jag bodde på Bahia Feliz Vintern 1991, Dunkerbeck och Bringan körde skiten ur de flesta. Båda körde NP som segel och Björna hade F2 logga på sina specialbyggda super custom brädor. Jag jobbade lite på mässor åt Top 12 och hade således skaplig tillgång till NP segel. Hade först när jag åkte ner WC racing -90 i min segelbag, och en F2 Sputnik 270 som planka. Vi körde ofta slalomträning/tävling, jag skriver tävling, för ingen ville ju förlora när vi körde på boj 😀
    Dunken seglade ofta upp från sitt Playa Aguila och var med oss och körde. Det var ett skapligt gäng emellnåt, Dunken, Belbeoch, Vidar Jensen, Stian Jensen, Svein Rasmussen det var fler norskar och några fler fransmän och spanjorer med också. Flera av dom PBA (som det hette då). Med min Sputnik och WC racing från -90 så var jag som bäst typ 3:a ibland men mest 5:a eller 6:a. Jag åkte hem i slutet februari och jobbade på båtmässan. När jag sen åkte tillbaka så hade jag med några sprillans NP WC slalom. “Samma” segel som Dunkan körde i WC året innan. Det var en förserie och jag var typ den enda som hade detta segel när jag kom tillbaka ner. Min Sputnik hade tyvärr blivit liggandes i solen på en kompis altan i de 3 veckor jag varit hemma, och var lite spröd…. Jag åkte därför bort till Dunkans pappa som hade shop. Han sålde som av en slump NP och F2. Jag hittade en Sputnik “WC” edition, och efter att ha klämt på den en stund förstod jag att den inte kom från standard produktion. Den var superlätt, styv som attan och fantastisk i shapen. Vi kom överens om ett pris och jag slog till. Med mina nya segel och med denna bräda så blev jag en ny seglare. Dunkan och de andra PBA seglarna var iväg och tävlade men jag seglade vidare på boj med en massa olika seglare, och ingen spöade mig. Efter ett par tre veckor kom PBA gubbarna tillbaka till GC och vi började segla slalom igen. Men nu fick dom jobba hårt för att spöa mig. Jag vann flera heat och stämningen blev lite konstig. Dagen efter så kommer Dunken fram och vill köpa tillbaka sin bräda då han påstår att hans pappa sålde fel bräda till mig. Vad gör man? Han fick köpa tillbaka sin bräda…

    Idag seglar man på i stort sett lika villkor när det gäller brädor och segel. Förr betydde utrustningen mycket mer, men nu skulle jag vilja säga att det är gubben på som är åtminstone 90%. Sen lyckas vissa märken pricka in bra grejer olika år. Det måste ske något radikalt för att utrustningen ska bli utslagsgivande, men det räcker ju bara en säsong. Sen är ju de andra ifatt…

    Däremot Simmer…. 😀

    Jag vill på inget sätt framställa Dunken som dålig seglare, det GÅR ju typ inte. Men han hade god hjälp av bästa grejerna då, fråga Bringdal…

    Jag har gjort samma resa som du , jag var där 1992-95 3-4 månader per säsong
    och seglade med alla gubbarna !! mycket roligt och lärorikt 😀

  • tsurf

    Medlem
    21 juni, 2012 vid 06:22
    Mattias J;691548 wrote:
    Japp, minst ett helt ben före! 😀

    Hört på stranden. Att fd vindsurfingsproffs Janne Ekman ska vara med Mästarnas Mästare i Svt.

  • faster

    Medlem
    21 juni, 2012 vid 20:26

    Han var väl mästare på att snacka…..

  • tsurf

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 08:16
    andersbq;691479 wrote:
    Jösses, men vem f:n är du?

    Vem undrar?

  • andersbq

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 17:04
    TSURF;692520 wrote:
    Vem undrar?

    En som åkt snabbare än Dunken i speedvärldscupen.

  • andersbq

    Medlem
    6 juli, 2012 vid 17:22

    En som är väldigt vilsen vad det gäller segeltrim, bräddesign och fenval. Hur funkar det egentligen??

  • seve1000

    Medlem
    6 juli, 2012 vid 19:15
    andersbq;692643 wrote:
    En som är väldigt vilsen vad det gäller segeltrim, bräddesign och fenval. Hur funkar det egentligen??

    Jo jo men det är ett stort hjärta för sporten på den gubben i alla fall;-)

  • tsurf

    Medlem
    7 juli, 2012 vid 20:31
    andersbq;692643 wrote:
    En som är väldigt vilsen vad det gäller segeltrim, bräddesign och fenval. Hur funkar det egentligen??

    Mitt tips är att kolla med de tre fyra snabbaste i Sverige Mackan Markus Mattias och Faster. Hoppas att dom kan hjälpa dig.

  • andersbq

    Medlem
    7 juli, 2012 vid 21:09

    OK tack för tipset, vi åker ju snart till Karpathos snart, kankse kan dom hjälpa mig där. Det gicj ju sådär förra året, du kanske också borde åka med, det kommer ju en gubbe dit som brukar köra skiten av alla och även gänget du nämnde ovan. Faktum är att han hade en del tips vad det gäller segeltrim. Om du inte hänger med, så kan du följa med virtuellt här: http://www.karpathosspeed.com/ Välkommen till paradiset!

  • tobhed

    Medlem
    7 juli, 2012 vid 21:19

    Detta måste vara den roligaste tråden på länge, humor på hög nivå

  • benke-2

    Medlem
    8 juli, 2012 vid 07:40

    Jo stämmer väl att man ska prata med Haga-parkers för plattvattentrim.
    Ska man köra ifrån David Garell på lite öppnare vatten vet väl BQ mest om.
    (eller T-surf kanske)

  • andersbq

    Medlem
    8 juli, 2012 vid 08:35

    var inte blygsam Benke, du är trots allt regerande mästare i chopp!

  • p-malmkvist

    Medlem
    8 juli, 2012 vid 09:51

    Eller prata med mr speedmaaachine:cool2:

Sida 2 av 4

Diskussionen ‘PWA Segeltoppen’ är stängd för nya svar.

Inledning av diskussionen
0 av 0 svar Juni 2018
Nu
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing PWA Segeltoppen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.