Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Quad 87 – Optimum Bump & Jump set up

  • Quad 87 – Optimum Bump & Jump set up

    Publicerad av oaxen på 11 maj, 2012 vid 06:15

    Många köper en bräda som är som bäst för den segling de ägnar sig åt mest. Jag tänker lite annorlunda. Jag villa ha grejer som är som bäst när förhållandena är som bäst.

    Har nu införskaffat en Starboard Quad 87 ’12. Den blir perfekt på Diamond Head i sommar.

    Men frågan är vad jag ska köra för fenbestyckning hemma på Roxen med 5.5/6.3, mest Bump & Jump?
    Twin eller quad?
    Storlek?

    Har ställt samma fråga på Starboards forum, men där verkar det mesta stå stilla sedan Ola H gick till Simmer.
    OT
    Varför i hela fridens namn har inte Simmer ett forum nu när de har jordklotets mest kompetenta forumresurs i huset?

    Med hopp om tips , råd och erfarenheter från det här forumets samlade intelligentia.

    oldschool svarade 11 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 07:50

    Simmer behöver inget forum, Ola är ju överallt… 😀 Men jag håller med, jag skulle uppskatta ett Simmer-forum, plockade en hel del tips från Starboards forum trots att jag inte körde deras brädor.

    För B&J tror jag på twin, mest för att locka fram en lite friare seglingskänsla. Ta ett par snäppet större fenor med lite mer driv. Jag körde en Fanatic Twin 93 på plattvatten några gånger och blev riktigt förvånad över hur pass bra det funkade.

  • svenne

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 08:20

    Jag säger som Masse, Twin.

  • doc

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 08:36

    Twin med tunn profil är dessutom snabbare 🙂

  • ola-h

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 09:12

    Instämmer. Skulle skaffa ett par riktigt snabba och hyfsat styva twin fins i modell större. Typ 16.5 Ev ett par MUF xtwin i ännu större storlek. Tror absolut inte på t ex K4 för detta ändamål.

    Seglade en del single/twin/tri/quad på samma bräda på Maui och när man ger sig ut och freerajdar tycker jag nog allt att man vid en direkt jämförelse känner att både tri och quad är liiiite segare och draggar lite jämfört med twin. I alla fall på den rätt så snabba brädan som jag använde för jämförelsen.

  • svenne

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 09:28

    Och nu instämmer jag med Ola! 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 09:47

    Vilken vacker konfkonsensus. Får nästan en tår i ena ögonvrån.

    Även ett par MFC VF 170 borde gå som tåget med de segelstorlekarna för Oåxen på Oåxen.

  • stinger

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 10:00

    Härligt! och dessutom har ni följt uppmaningen i oeklamkampanjen 😀

  • oaxen

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 20:49

    Tack, tack, tack…

    Ok, då vet jag vad jag ska sikta på.

  • oaxen

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 20:53

    Quantumen funkar bra, men fenorna är nog i minsta laget på Roxen. Det spinner ur väldigt lätt.

    Kanske ett par Twin 15 cm?

  • surfslusken

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 20:59

    Tror jag såg begreppet “Bump & Jump” i nån Surfers Paradise katalog i början på 90-talet första gången.
    Undrade då, och gör än idag va fan de är för nåt?
    Men kanske bara jag som e dum?

  • doc

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 22:32

    Det är vågsegling för de som inte kan gippa och svänga.

  • surfslusken

    Medlem
    12 maj, 2012 vid 01:50

    Så du menar att ja sysslat me nåt ja inte ens vet va de heter i 20år??
    Då e ja nog fan dum:(

  • doc

    Medlem
    12 maj, 2012 vid 03:16

    Ja, med tanke på när du postade så. Gå och lägg dig tidigare så du orkar surfa! Nu drar jag till Åsa 😉

  • ola-h

    Medlem
    12 maj, 2012 vid 14:48
    Oåxen;688350 wrote:
    Quantumen funkar bra, men fenorna är nog i minsta laget på Roxen. Det spinner ur väldigt lätt.

    Kanske ett par Twin 15 cm?

    Snygg bild. Fast det hade varit roligare om du gjort sällskap i Åsa.

    Quantum 75 blir säkert också bra med lite större bakfenor för den sortens segling. Antingen ca 16cm twin eller med original framfenor och ca 14-15cm lite mjukare quadbakfenor. Överlag blir den brädan lugnare och “säkrare” i känslan med djupare fast mjukare fenor än med det styva, effektiva med ganska små originalfenorna som gör brädan väldigt direkt i känslan.

  • oaxen

    Medlem
    12 maj, 2012 vid 17:06

    OK, ungefär som jag trodde. Blev det verkligen något i Åsa? Proggen snurrade ju på rätt bra.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Quad 87 – Optimum Bump & Jump set up

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.