• sundsbusen

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 22:22

    Ska du m t Dalen imorgon Nemo? Kvar på Tuna?

    Mvh Christian, gammal kollega

  • ola-h

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 06:28

    Vet mer senare idag, förhoppningsvis. Om vinden vill testseglar jag några Quads idag.

  • goose

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 07:29

    Var testar du? På västkusten? Lustigt hur snabbt Twins blivit inaktuella…nu är det bara Quads som gäller!

  • svenne

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 07:41

    Det finns andra märken med quads på gång, men inte med samma fen-setup. Vilken setup vinner, och hur lång tid kommer det att ta innan andra märken byter?..

  • doc

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 15:11

    Varför måste någon vinna?
    Och när släpper boardcorner första quad:en?
    När jag inte kan stå emot längre och beställer en kanske…

  • nemo

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 16:32

    Gött då får vi en förstahandsrapport

  • lars_k

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 17:43

    Testade Olas 81 liters Quad idag. Rätt sunkiga förhållanden, kass vinkel och tunnt 5.0. Brädan kändes rätt fet för sin volym, är ju ganska bred, även långt bak pga mkt parallell outline. Planade upp bra men kändes inte direkt snabb, mkt fenor i vattnet som bromsar. Dock snabbare än min Starfish thruster. Mkt driv i fenorna på vågen. Inga problem att hålla fart i bottom och dra runt upp i läppen, trots sega vågor och nära onshore. En liten egenhet precis som med min twinser är att lägger man lite för mkt tryck på bakfoten rakt fram börjar häcken slajda i sidled, som om en av fenorna tappar greppet. Brädan knatade dock på bra i höjd. Intressant planka som gick rätt bra i detta sunk. Skulle dock vilja testa en mindre, 71:an eller 76:an i bra vågor och vinkel. Innan dess kan man inte riktigt uttala sej. Brädan ska ridas vågor med, det märktes. Rakt fram åkning och hopp är den inte optimerad för. Kändes riktigt najs i 1:a intrycket.
    Inte lika bra allround & känsla som en single klassisk dock förstås. 😉

  • tiki

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 17:58

    Wow rapport redan!! Intressant att läsa. Egenskaperna verkar vara i linje vad man kan förvänta sig. Följer med intresse hur de är i slöa vågor och då samtidigt i jämförelse med Evo:n el. dyl.

  • lars_k

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 18:43

    Jag tror du kan tänka EVO, men med mer fendriv och fengrepp. Enl Ola var shapen mkt lik EVO, iallafall de mindre storlekarna. Därav blir känslan fortfarande lite av “dasslock”, pga bredden och outlinen. Tror de lite större storlekarna 81 och uppåt kan funka skitbra i Lejets flacka vågor med dåligt push.
    De mindre kan ge helt nya upplevelser i bra vågor och vinkel. Återstår att se, vore mkt kul att testa en 71:a med 4.0 i tex Åsa.

  • pure

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 20:18

    Finns det nån site som förklarar lite mer teoretiskt varför det skulle vara bättre med 2 eller 4 fenor eller om det bara är ett försäljningsknep som genererar en placebo effekt av att det är bra.

  • rrd

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 20:28

    Sensommarens och höstens diskussionsämnen i surfmedia är givna.
    Quad vs Twin vs Trifin och såklart vs singel!

    Fördelar o nackdelar, vad skiljer brädshapen o egenskaper på de olika brädorna åt?

    Är det rena nischade vågridningsmaskiner eller även mer allround?

    Kul med ett brett register att välja bland men också lite förvirrande. Nu gäller det att definiera vad man egentligen värdesätter högst.

    Efter 4 h Apelvikssegling idag i ren onshore med en RRD Wave Cult 75 (Singel) så kan jag inte tänka mig att klara mig utan den…

  • svenne

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 21:43
    pure;558262 wrote:
    Finns det nån site som förklarar lite mer teoretiskt varför det skulle vara bättre med 2 eller 4 fenor eller om det bara är ett försäljningsknep som genererar en placebo effekt av att det är bra.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=63900&page=5

    Varför den ena kommer att “vinna”? För att vindsurfingbranschen är så mainstream så om någon börjar med hittepå X eller Y så har alla det inom sex månader. Nu kommer det däremot två oilka quad-konfigurationer samtidigt. Den som säljer bäst (eller, ger mest pengar), kommer alla andra att byta till.

  • mag

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 22:12

    Provade Starboard Quad 71 idag.
    Planade tidigt, tog bra höjd men kändes ändå liten, svängvillig och smidig. Höll farten imponerande bra i bottensvängen tycker jag, nästan förvånad faktiskt. Inte lika kvick att riktningsändra och “svängvillig” som mina twins men helt klart en bra vågridningsbräda. Sjönk inte igenom och stannade lika lätt som andra brädor kan göra. Mer tryck i seglet så kan den bli en favorit för många. Kul med utveckling!

    /Magnus

  • svenne

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 22:40

    Kul att redan läsa tester! Tummen upp! 🙂

    Vill bara påpeka att Quad har funnits i typ 30 år i en annan bransch väldigt nära: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=IyiBSuUwA1A”]YouTube – Quad Fin Surfing at Leo Carrillo, CA – 4 Leaf Clover[/ame]
    (Sen kan man ta det där med “reduced drag” som “upplevd mindre drag”, vilket är en annan femma)

  • ola-h

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 16:17

    Jag körde 81:an och 70:an Quad i rätt sega 5.0 onshoreförhållanden igår och 76:an i lite finare vågor och bättre sidvind idag (5.5). Som Lars K säger är det svårt att uttala sig efter så lite segling. Men det man kan säga säkert är att i det stora hela känns det som en vanlig bräda. I den vanliga “raktframseglingen” skiljer sig inte dessa Quads från andra brädor mer än vad t ex olika single fins eller twins skiljer sig från varandra. Rätt normal känsla alltså och i grunden är det en hel del EVO-känsla i brädorna. Men helt klart är det bättre höjdtagning och lite tidigare planing. Eller rättare sagt, men får ungefär samma driv i brädan som om man sätter på en betydligt större fena på en EVO, men samma lättsvängdhet som om man har en minifena. Och jag hade ingen känsla av långsamhet, men jämförde å andra sidan inte med en single fin. Rent objektivt (dvs jämfört med andra seglare) gick det i alla fall inte sakta. Och i vågridningen skulle jag säga att mycket av grundkänslan med en twin fin finns kvar, dvs man får på ett naturligt och enkelt sätt i mycket rail. Det och dock inte riktigt samma enorma loosehet som på motsvarande twin. Men å andra sidan är det som Magnus skrive ett helt sjukt bra driv i svängen och man håller/genererar fart extremt bra när man trycker till lite. Som förväntat är det som att man får drivet från en thruster men med det mesta av looseheten från en twin. Toppsvängarna var svåra att testa, men i de lite bättre förhållandena idag kändes det riktigt bra, med ett klart mer distinkt grepp än twin, men fortfarande enkelt att fullfölja svängen. Men, men. Vi får se hur det känns när det blir lite mer radikala förhållanden. Och som sagt, andra quads känns antagligen helt annorlunda, men att döma av hur min funkar så behöver man i alla fall inte vara rätt för att det är något extremkoncept endast för Maui-förhållanden.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.