Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Raceboards mm

  • Raceboards mm

    Publicerad av gustavw på 11 juni, 2016 vid 10:56

    Hej, är det någon som köpt/testat moderna raceboards i Sverige? Jag tänker mig exocets RS2 d2 elite, starboard phantom 377, demon 9.5 segel etc? Hur är prestandan mot de gamla klassikerna? Exocets ser ju vansinnigt spännande ut om inte annat. Som jag har förstått det så seglas det en del raceboard runt om i världen igen.

    Har blivit tvillingpappa och har milt uttryckt inte lika mkt flexibilitet med tid längre. Har grav vattentidsabstinens och blev lite sugen på longboard.

    /gustav

    bicless svarade 7 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • jlhp

    Medlem
    13 juni, 2016 vid 04:29

    Samma här (är bara enbarnspappa men ändå).

  • oldschool

    Medlem
    13 juni, 2016 vid 05:59

    Snacka om att gå från 0 till 100 Gurra 🙂 Du får samla ihop lite familjekomptid till höststormarna istället 😉

  • gustavw

    Medlem
    13 juni, 2016 vid 11:08

    Hehe Pelle!
    Har sån abstinens… Gärna höststorm men jag måste ha lite vardagsvattentid också😀
    kommer du ut nåt?

  • bicless

    Medlem
    16 juni, 2016 vid 17:22

    Jag har jämfört Rs2 och Phantom 377 kort. Rs2 bra turbräda. Phantom bättre raceprestanda, snabbare på alla vinklar gissar jag. Mest har jag kört phantom 295. Den har jag haft som lättvindsbräda 2 säsonger. Riktigt kul raila på kryssen och brutalt på slören. Grymma vinklar, som en segelbåt.
    https://www.boardseekermag.com/news/video-starboard-phantom-action/

  • rmz

    Medlem
    17 juni, 2016 vid 08:11

    Hej!
    Långbräda verkar ligga i tiden nu, div 2 klassen drar igång , Jonas Davidsson bygger prototyper igen och kommer att få tampas med Lechnerbrädor på EM- i Brest i augusti, Och Kona klassen växer.
    Dom bästa av dom gamla raceboardarna funkar nästan lika bra som phantom 377, problemet är att dom är svåra att få tag på i Sverige, exorset D2 elit är för klumpig, långsam att få runt i slagen, rs 380 funkar säkert men är lika dyr som en starboard, så därför är valet enkelt som det ser ut nu.
    Sb 377 är riktigt skön att segla, håller bra fart på kryssen även om en div 2 går ännu bättre i lättvind!
    /Per

  • gustavw

    Medlem
    17 juni, 2016 vid 08:31

    Hej!

    Vad roligt med svar, kul att det verkar vara på G med lite longboards igen! Om jag tolkar dig rätt rmz så menar du att det är SB Phantom 377 som gäller om jag ska köpa en ny bräda?

    Jag har en Mistral OD som jag seglade rätt mkt förr, tyvärr problem med mastskena och mastfot och reservdelar är ju inte helt lätt att få tag i. Den hade ju ganska lite volym i aktern kommer jag ihåg så det behövde ju blåsa en del för att behålla full planing på undanvind om man är tungviktare som jag.

    @bicless. Vad är anledning till att du valt en 295.a? Lite roligare i planing, gippar?

    Tyvärr verkar ju leveranstiden på en phantom 377 vara rätt lång..

    /Gustav

  • kailua

    Medlem
    17 juni, 2016 vid 09:06

    Hej Gustav

    Vad är det för fel med mastskena och mastfot? Beroende på det så kan det ju vara värt att reparera/bygga om om brädan i övrigt är i OK skick. OD borde ju vara en bra bräda i grunden om syftet är att “komma ut på vattnet”

  • rmz

    Medlem
    17 juni, 2016 vid 17:28

    Ja, 377 phantom är enda ny alt, men om du gillar att tävla/träna kryss/läns(slör) så är kona one ett surugat till raceboarden, trögare på kryssen(litet cb) men helt okej på undanvinden, jag kör båda delarna!😉
    /Per

  • bicless

    Medlem
    17 juni, 2016 vid 18:19

    Jag valde 295 för den kostar hälften av 377 och är lite mindre extrem longboard. Även bra planingsbräda. Jag gillade den skarpt. Men glider inte som de längre i ickeplaning. Skall köpa nya 299 som kommer i höst. Den verkar vara en optimerad 295a. Den ersätter phantom 320 .

  • gustavw

    Medlem
    17 juni, 2016 vid 19:52

    Ok, intressant!

    Per, har du gjort någon närmare jämförelse mellan kona och 377 på kryss? Jag har seglat kona en del och den är ju rätt trevlig i planing för att vara en longboard men jag har inte testat mot någon annan på raceboard på kryss. Konan känns ju rätt tung och har inga krysstroppar men det kanske framförallt va 7.4 riggen som jag tyckte var rätt trist/kraftlös. Ett plus för kona är ju den aktiva tävlingsklassen
    /g.

  • rmz

    Medlem
    17 juni, 2016 vid 20:22

    Vi provade kona vs 377 med kona grön 8,2 rigg, i svag vind 1-2m/s ingen större skillnad, men i 4-6 m/s när 377 railar så är det rejäl skillnad pga större cb på 377an.
    Med röd konarigg 9.0 i 6-9 m/s så gör 377 ca 10-11 knop på kryssen medan konan gör ca 6-7 knop, toppfarten på slören är ganska lika ca 22 knop, kanske något mer på riktigt plattvatten.
    Men konan är jättekul i 3-6 m/s OM man är några st som tränar/tävlar mellan bojar!
    /Per

  • gustavw

    Medlem
    18 juni, 2016 vid 08:33

    Mycket intressant, tack!

  • bicless

    Medlem
    20 juni, 2016 vid 07:47

    Jag tror Starboard 299 kommer bli grym. Såhär skriver Remi på Starboard


    Yes this board will be way better than the curent Phantom 320 and on top of that you will get more fun up wind with dagger board and with out. In planing mode on reach or down wind is much more fun too.”

    Den skall till och med kunna mäta sig med 377:an på vissa vindar och vinklar.
    Och snabbare i planing.

    Fina är att den finns i 3 versioner, billig mellan, dyr, samma skrov men olika lätta material.

  • billie

    Medlem
    20 juni, 2016 vid 08:48

    Jag har en gammal F2 Lightning race från 83 som jag crusar runt med lite grann. Nackdelar är ju att den är bara 64 cm bred och svårt att hitta lämpligt segel med lång bom. Men roligt är det

  • oaxen

    Medlem
    20 juni, 2016 vid 15:54

    Gustav W, du har meddlande på messenger som du inte verkar kolla av så ofta; )

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Raceboards mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.