Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Racingraket!!! letar segel också!

• Racingraket!!! letar segel också!

Publicerad av andreas-f på 28 april, 2003 vid 08:22

Har precis impulsköpt en RRD 271 race på Surfers Paradise. Satan vad fort den ser ut att vara! Antagligen helt hopplös att segla med men jag var bara tvungen att ha den. Brädan väger 4.2 kg utan stroppar och är tydligen seglad av Anders Bringdal i WC tidigare. Priset var helt överkomligt också, endast 2000 pix vilket jag tycket var klart prisvärt. Endast en jätteliten lagning mitt på däcket, annars mkt bra skick. Brädan är från 1998.

Har tänkt att testa att köra den i Store Uddviken i Björlanda, där är ju helt platt vatten och borde utgöra en bra speedsträcka. Har tyvärr inget passande segel till den bara, ingen som sitter och håller på ett gammalt racesegel på ca 6 m2? Gärna ett Simmer… (Har lagt in en annons under Köpes också.) Nu borde jag väl också införskaffa en GPS så jag kan kolla hur fort det går också.

Jäkligt sugen på att testa den så fort som möjligt, jag har kört en del speed innan men inte på en riktigt lika extrem bräda. Jag hade en Copello Course Race 285 för några år sedan och den var ungefär samma typ av bräda. RRD:n kanske inte är någon bräda man kommer använda sådär jättemycket men det kan nog ha sin tjusning att segla med den då och då.

Om någon annan har en sån här bräda så skriv gärna lite kommentarer om den. (getwet69?) Det fanns iofs en del info om den i gamla inlägg på konfen, och den verkar ju arg så det räcker.

/Andreas

getwet svarade 22 år sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • zehlertz

Medlem
    28 april, 2003 vid 10:25

åfan så du klippte den…var nere o kikade på den förra helgen på sp…den där lilla röda snabba saken som låg på utsidan…

den va riktigt smal…skall bli jävligt intressant att se hur snabb den är o hur såvr den är att segla…

håller själv till en del i björnlanda så jag hoppas vi ses*

• Knatte

Gäst
    28 april, 2003 vid 12:58

Kul med fler speedorienterade i Björlanda. Vi kanske syns på vatnnet där i sommar.
    Bara du inte går snabbare än mig cool.gif Då måste jag ju investera i nya prylar igen tongue.gif

• markram

Medlem
    28 april, 2003 vid 14:34

Grattis!
    Har själv något liknande, men äldre, en windtech 268 på hela 68 liter, väger också in under 5kg.Har ännu inte fått tillfälle att sträcka ut ordentligt med den..
    Vore kul att ligga och ”dra” mot någon till helgen, skall bli syd 10m/s enl. windguru, med lite flyt blir det mer och då kanske man kan plocka fram sexkvadratarn..
    Annars får man köra 7,2 på vivace carbonen..
    Har snackat lite med ”speedjanne” och andra om lite oseriösa slalomtävlingar där man drar iväg och rundar någon fixpunkt typ sjömärke el. dyl. Det kanske är läge nu i helgen.. cool.gif

• getwet

Medlem
    28 april, 2003 vid 17:46

271:an är inte arg….den är riktigt stygg vill jag lova. Hade en innan 268:an men ett spännband gick av på motorvägen så var den 271:an borta……
    Brädan är ruskigt snabb, enligt många faktiskt det värsta som serieproducerats. Och den du har är väl inte heller serieprduktion, ett snäpp till så att säga. Tror det diffar ett halvkilo på din och den som jag hade.
    Men……till seglingsegenskaperna, det viktigaste!!
    Ja snabbt går det, det har du ju redan kunna konstatera genom att bara titta på den……….Gipparna kräver en del, inte för att den är svårgippad men det krävs en del fart liksom för att få det att gå igenom med fullfart. Jag fick väl aldrig min att gå ordentligt under 13m/s och den gör sig absolut bäst när det är såna där roliga vita streck längs med kusten på Pohlmans karta. Den planade kanske redan vid 10-11 men den är inte alls tänkt till den vinden och för det är den på tok för liten om det ska gå på fena. Jag körde med 6.6 fullblodsrace ned till 5.5 fullrace och det gick bara fortare och fortare. Fenorna ska vara sylvassa, raka och hårda som spett från 27-30. Går att köra ännu kortare 25-26 men det är hopplöst att hitta i Tuttle och downvind. Brädan kräver mycket ben (om det ska gå riktigt fort) och kastfallet är aldrig långt borta. Med samtliga sådana fullblod går det aldrig att släppa blicken framåt, för då bjuder den på något obehagligt direkt………det är ingen freeride där man kan stå och halvslappa eller vinka åt polarna wink.gif
    Avslutningsvis, grattis till ett riktigt fortåka paket, se nu bara till att du får en rigg som matchar grejerna så kommer du att få åka som aldrig förr…..och du kommer att använda freeride polarna som rundningsmärken wink.gif, om du vågar släppa loss ordentligt. shocked.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2003 vid 19:19

YO! hur bred är den? (50 VA?)om du bara ska ha ett segel, vilket räcker till 95% så ska du ha 5,8-6,0, körde med 6,4 på min 50 breda slalom vilket inte funkade när det blåste 15, men 5,8 funkade så länge man vill köra slalom

• speedjanne

Medlem
    28 april, 2003 vid 19:55

Hej välkommen i speedklubben,utmanar dig på en kraftfull speedduell med min thommen 265 och Rs-1 5.8 så fort som tillfälle ges! nv i Björlanda no i Sillvik eller syd i Fiskebäck är bra speedförhållande i GBG.Köp nu fan inte några camberlösa lättmjölksegel.Bra segel till din bräda tror jag som dom andra säger är mellan 5.5-6.0 ex Np rs(finns på http://www.windsurferen.dk,Arrows t-force(finns billigt att beställa hos surfcompaniet)Gaastra Nitro(http://www.westwind.dk. mfl skit i simmer man får vara 3-4man för att rigga deras racesegel!

mvh Speedjanne GBG

• anonym-anvandare

Medlem
    29 april, 2003 vid 07:29

Fan va gött mos!
    Köpte för några veckor sedan en kartongny Fanatic Mega Jag för 995:- DKR. Den kostade typ 12.000:- innan men det är ingen som vill ha snabba slalombrädor längre. Nej för nu verkar alla vilja köra runt på slöa breda livlösa dörrar.
    Ska nu bara få tag på ett bra slalomsegel fullt med cambers typ 6.0 NP MK IV. /Pascal Maka

• andreas-f

Medlem
    29 april, 2003 vid 09:48

Hur sugen som helst på att testa den nu när jag läser alla kommentarer om brädan. Ska bara få tag på ett lämpligt segel först bara som sagt var. Självklart ska jag ha ett fullcambrat racingsegel, något annat alternativ finns inte. Här ska åkas fort! Blir lite nervös över det här med kastfall bara, nosen på brädan är löjligt tunn så klarar nog inte ett hårt fall. Jag får försöka låta bli att trilla helt enkelt.

Ska se om jag kan fixa lite bilder på brädan och lägga upp här. Lite upptagen några dagar nu men mot slutet av veckan kanske. Exakta mått vet jag inte heller, jag tänkte ringa SP och fråga lite mer saker om brädan som jag glömde när jag hämtade den, hade jäkligt bråttom då.

/Andreas

• boman

Medlem
    29 april, 2003 vid 11:24

Tittade i en SP katalog från -98 mmmmh så läcker, ett riktigt spett, endast 75 L, rek segel 5,8-4,5

lycka !

• boman

Medlem
    29 april, 2003 vid 11:24

Tittade i en SP katalog från -98 mmmmh så läcker, ett riktigt spett, endast 75 L, rek segel 5,8-4,5

lycka till !

• anonym-anvandare

Medlem
    29 april, 2003 vid 11:49

kul med den här typen av prylar
    på den här länken finns info om rrd racing
    http://www.savethewhale.com.ar/products/rrd/271_racing.htm

• andreas-f

Medlem
    1 maj, 2003 vid 12:10

Tack för länken! Bra att ha data på den. Jag ringde för övrigt SP och frågade lite mer om brädan, den har exakt samma mått som standardbrädorna men tack vare mer kolfiber och bättre tillverkningsteknik så har vikten reducerats med ett drygt kg. Dom påstod att den ska vara relativt hållbar också.

• boman

Medlem
    2 maj, 2003 vid 06:25

Kolla in filmen, Dunken på Sotavento.
    http://perso.wanadoo.fr/windsurfing33/Speed.htm

• boman

Medlem
    2 maj, 2003 vid 06:34

Janne du som är ägare till en F2 2,65 33,9 har väl du tagit för länge sedan… wink.gif
    http://perso.wanadoo.fr/windsurfing33/Speed.htm

• getwet

Medlem
    2 maj, 2003 vid 17:43

Hallå där Boman……är väl dags att dra igång en speedsektion nu va??????
    De där 33.9 knop borde gå att slå wink.gif med tanke på det jag mätte upp med MTX125 och 8.4 en byig dag………..(31.6)
    Hör av dig så drar vi igång något. Finns det bra vatten däruppe hos er?
    Vet också att Conny B kört 30 plus på sin Formula shocked.gif så det borde även för oss amatörer gå att knäppa 35 med rätt utrustning….sugen som fan!!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Racingraket!!! letar segel också!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.