Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Råd för blivande kitare

  • Råd för blivande kitare

    Publicerad av zemzt på 24 augusti, 2011 vid 15:19

    Är 16-år och bor i Stockholm. Lär mig det mesta mycket snabbt och älskar extrem-sport.

    Söker nu tips och råd för vad som är bäst för mig, skulle inte skada om plånboken inte tömdes helt :tongue:

    Jag bor i stockholms – området, har sommarstuga i Västervik där jag spenderar större delen av sommarlovet och vinterstuga i Härjedalen
    Vill ha något som är bra för stockholm och västervik på sommaren, och frusen sjö på vintern.

    Har kollat runt en del själv och då jag väger 68kg så verkar det som om en 11m2 skulle passa mig. Fick förslag från (surfbussen.se) att en C4 skulle kunna vara något för mig, men att köpa ny skulle kännas i plånboken.

    Har alltså ingen utrustning alls och behöver förslag på annan utrustning också som kite-bräda.

    Är det värt att gå kurs? Eller finns det någon som skulle kunna tänka sig att visa/ lära ut grunderna?

    kitemaster svarade 12 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • danger

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 21:45

    Gå en kurs och köp begagnat, så får du ut maximalt för pengarna!
    Kolla under köp och sälj, där finns sjukt mycket prisvärda prylar just nu och vill du ha en C4, så kommer du hitta en 2010 för 6000 kr. Vet dock inte om C4 är något att ha, då jag själv inte har provat den.

  • zemzt

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 14:32

    följer ditt råd och köper begagnat, men angående storlek på kite och bräda då?
    Är 176 lång och väger 68 kg. Är osäker på vindarna jag kommer att surfa i, men om man ska komma ut så mycket som möjligt (mest normala vindarna)?

  • walle

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 17:47

    Gött med flera surfare runt Västervik!

    Om du vet var Hallmare ligger(Loftahammar) så är det en riktigt bra spot 🙂

    långgrunt och sandbotten/strand blir ofta bris där så det funkar även på sommaren då det blåser lite mindre…

    Starta med en Bow/sle/hybridkite på 11-13m2 av nyare modell.
    Måste tipsa om switchkites.com BRA kites till bra pris, en ny 12:a inkl bom för 7200:- inkl frakt hem till dig… svårslaget?

    Köpte själv en 10:a där ifrån bara för att testa, en “Nitro”, kom på några dagar och den e bra!
    Bra bottendrag så med en 12:a kör du redan i lätt vind.

    Annars rekomenderar jag surfstore.se finns i Linköping och på nätet, ordnar demo på prylar i Hallmare om du vill!

    Här surfar jag i Västervik:
    http://youtu.be/peR3fv5K8T8?hd=1

    i Hallmare:
    http://youtu.be/zdOgn4ZvHoU

  • zemzt

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 21:52

    Låter helgrymt, Nitro 12m2 tror jag blir super för mig 😉

    Det är inga extra avgifter för frakt? allt fungerar alltså bra att beställa från http://switchkites.com/ ??
    Och säkerhetssystem funkar fint på bommen också?

    Grymma kites till otroliga priser helt klart 🙂
    Alltid roligare med nytt, men man vill vara säker på att allt funkar bra innan man beställer via nätet.

  • walle

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 06:49

    priserna på hemsidan e vad du betalar för att få hem det, inga avgifter eller skatter…
    Men glöm inte att bom beställs separat men det förstår du nog…

    595€ för kiten och 190€ för bom/linor alltså ca 7150:- i dagens kurs.

  • hanness

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 07:35

    Uppdatera gärna tråden om hur den är sedan. Jag köpte en gamla grejer för billigt pris för någon månad sedan men fungerar på att skaffa nyare grejer om ett tag när jag har lärt mig ordentligt (finns en del träd på mitt hemma spot, så vill inte paja nya grejor).

  • walle

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 08:32

    Har som sagt redan en Switch “Nitro” 10m2

    Jag har kiteat sedan 2001/2002 och kan surfa…

    Nitro har bra bottendrag och medium bomtryck, jag gillar när man känner var kiten är och har känsla hela tiden utan att det blir för hårt bomtryck så man får ont i armbågarna så mig passar den som handsken!

    Den har en högre vingprofil än kites jag tidigare kört, alltså: struttarna går mer upp från leadingedge och sedan bakåt i stället för mera bakåt direkt.

    Tror att det är det som gör att det är mera drag/pull/lyft i kiten än vad jag kört innan..?

    Den går bra, riktigt bra, upp i vind och har ett bra drag genom svängen och i loopar.

    Den har bra depower och du behöver inte släppa ut kiten helt för att den ska släppa kraft, samtidigt får du bra skjut upp i hoppen när du drar bommen åt dig.

    Den har onepump och du pumpar genom en stor ventil, smidigt smidigt!
    välsydd och förstärkt på utsatta ställen som de flesta kites är i dag.

    tänker kanske köpa deras “C” kites till nästa år! om jag inte köper BEST kites

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    28 augusti, 2011 vid 15:10

    Tjenare!

    Du bör gå en kurs för att komma igång snabbt och säkert.

    Vi säljer nya grejer till bra pris efter att du gått kurs!
    Eller hjälper vi dig fixa begagnade.

    Vi håller våra kurser på Öland, som är det stället dit de flesta stockholmar åker, när de vill lära sig kitesurfa. Vi har långrunda stränder med stora ytor, perfekt för nybörjare. Dessutom väldig hög kvalité på våra kurser.

    Är du sugen på lära dig hör av dig via e-post eller telefon.

    Hälsningar
    Henrik
    0734 12 85 56
    http://www.hagakitesurf.se
    henrik@hagakitesurf.se

  • zemzt

    Medlem
    6 september, 2011 vid 15:45

    Om allt går som planerat, så drar jag ner till Öland nu i helgen för kite-kurs.
    Har kollat runt på en massa olika sidor och kommit fram till att detta är bästa kursen till bästa pris, “hagakitesurf.se”. Man får dessutom stor rabatt på kite-paket efter att ha gått kursen.

    Var tidigare inne på att köpa switch-kite, som är något billigare. Men “switchkites.com” säljer inga brädor vilket betyder att man måste köpa bräda någon annan stans, separat.
    Därför är jag nu mer inne på att köpa kite utrustning från “hagakitesurf” efter att ha gått kursen.

    Om det blir köp av utrustning på direkten eller senare får jag se, men om jag satsar och köper nu så är planen att träna ordentligt med snowboard nu i vinter.

  • andersr

    Medlem
    6 september, 2011 vid 19:16

    Du gör helt rätt i att gå kurs. Efter den kommer du ha mer koll på vilken typ av utrustning som du ska använda.

    Du bör höra av dig till olika skolor för att få reda på deras upplägg av kurserna, det är absolut inte säkert att den billigaste är den bästa.

    Lycka till med surfandet!

  • karl-petter

    Medlem
    7 september, 2011 vid 04:31

    Helt rätt att ta kurs! Ett alternativ kan vara att bara skaffa kite nu och anv den i vinter och sedan köpa bräda till våren, fast då måste du ju vänta tills snön kommer:)

    Var i Härjedalen ligger stugan? Frusna sjöar funkar bra men kalfjället är ju klart bäst! Och det finns en del bra spots i Härjedalen för kiting på fjället!

  • regfellow

    Medlem
    7 september, 2011 vid 05:30

    Du kan få tag på bräda som knapt är sliten för halva priset här på surfzone,

  • walle

    Medlem
    7 september, 2011 vid 08:09

    Switchkites håller på att ta fram brädor, både vågbrädor och TT.
    Men som nybörjare är det nästan fördel att köpa en repig begagnad bräda billigt eftersom man ändå lär gå hårt åt den 😉

  • zemzt

    Medlem
    7 september, 2011 vid 13:11

    Vinterstugan i Härjedalen ligger i Lofsdalen.
    En liten skidort som växer sig allt större för varje säsong, och i somras öppnade Lofsdalen bike-park.

    Kan säkert hitta fina ställen på fjället också, men är det inte lättare att lära sig med hårt underlag?

    http://www.lofsdalen.com/

  • zemzt

    Medlem
    30 september, 2011 vid 08:16

    Kite-kurs på “hagakitesurf” blev/ blir inte av under hösten.

    Det vore skönt att komma igång nu till vintern så att man är hyfsat skicklig innan man ger sig ut på vattnet nästa sommar.
    Men vet inte riktigt vad som är bäst att göra just nu.
    Switch kommer med ny leverans till Europa på måndag, skulle kunna beställa utrustning där. Annars är nog det bästa att satsa på begagnat.

    Någon som har några förslag?
    Vill som sagt komma igång så fort som möjligt, om inte annat så får det bli kurs i vår.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Råd för blivande kitare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.