Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ramla o senvatten starta i stora brytvågor??!

Taggad: ,

  • ramla o senvatten starta i stora brytvågor??!

    Publicerad av ove226 på 24 juni, 2003 vid 20:05

    alltså ramla kan jag köra kan jag lite grann…men hur i helsike gör man för att inte vågen ska ta med sej allt…när man kommer ur brytet lägger i ordning grejerna innan man kommit up på brädan så kommer nästa våg o tar med en som en strumpa i en tvättmaskin..hur gör man för att förhindra det???

    jag har en ruskig respekt för vågorna alltså…man känner sej väldigt liten när det kommer en brytande våg emot en som är över huvdhöjkd när man står på brädan…o inte blir det bättre när man ligger bredvid brädan….då ser dom ännu större ut!!!

    poppo svarade 20 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • lars_k

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 20:44

    Det viktigaste är att inte ligga i vattnet och vela, snabbt upp på brädan, oavsett vilket håll grejerna ligger på. Du kan ju alltid gippa igen.
    När vågen kommer, håll upp riggen ovanför vattnet, i riktning mot vågen. Håll hårt i masten, för det blir ett jävla drag i brytet.
    Men som sagt, vattenstarta så snabbt som möjligt, kämpa lite! =)

  • niklas_s

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 21:07

    körde i båstad ida å hade samma problem som du. fick sedan låna en kompis 4.0a (själv körde ja 5.3) och då va de problemet över. ja hade inga som hällst problem att komma upp å även välja åt vilket håll ja skulle köra. vill tilläga att med 5.3an var jag överriggad då ja senare körde perfekt me 4.0. vet inte om de berodde på att de är svårare me större segel eller om de helt enkelt va lättare om man inte e överriggad. har nämligen aldrig seglat vågor utan att vara överriggad förut. mitt tips e å testa mindre segel. nu vet du iaf att du inte e ensam om problemet. lycka till

  • gutegustav

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 22:30

    vågorna kommer ju i olika omgångar. Kanke 3-5 vågor åt gången, sen blir det lugnt ett litet tag. Mitt tips e att du väntar till det kommer ett sånt uppehåll och då slänga dig upp på bradän o glida iväg.

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    25 juni, 2003 vid 08:59

    jag hade lite problem när ja körde i apelviken, har grejerna i den riktning ja ska men lika jävligt varje gång så välter brädan sig o lägger sig upp o ner på confused.gif
    men till sist går det vägen, men det är fruktansvärt irreterande.
    Men det är grymt kul att köra i vågor, har ju typ enbart kört i Beerlanda innan, kul med nya utmaningar wink.gif
    Det känns lite som att börja om från början.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 juni, 2003 vid 10:28

    gör som proffsen(de ramlar också)
    vattenstarta så fort som möjligt åt alla håll
    tom med clewfirst.
    det sporrar med haj, våg och tid i vågheat.

  • zehlertz

    Medlem
    25 juni, 2003 vid 10:32

    jag har kört en hel del i Åsa/Rågelund o där bygger det på riktigt rejäla vågor, men dom är alltid väldigt långa o breda…
    när jag kom ner till A-bay första gången blev jag grymt förvånad…känndes ju precis som du säger, i början blev jag spolad flera gånger. Kändes ju löjligt, vågorna var ju så små jämfört med dom jag seglat förut.

    Tack vare att vinden dog ut fick jag ingen riktig kläm på det… när jag lyfte upp seglet för att sparka mig fram o ta tag i bommen så kom nästa våg o sköljde över seglet…grymt frustrerande…

    men man lär sig…

  • ove226

    Medlem
    27 juni, 2003 vid 16:55

    härligt med alla tips….tror nog mest på att bara slänga sej upp så fort som möjligt….men sen om man kör clewfirst rätt mot en brytande våg på nån meter så kan det ju gå som det går….jaja…det är ju en annan historia….tack tack..ses på vattnet grabbar (o tjejer!)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 juni, 2003 vid 11:03

    vattenstarta clewfirst och sen seglar du mot vågorna
    och gör en airtack och seglar åt rätt håll.
    Eller clewfirstwaterstart-showit-vulcan,
    så kan man också vattenstarta.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 juni, 2003 vid 12:52

    själv när jag vattenstartar i vågor så
    faller jag och blir spolad till stranden,
    får gå med prylarna läng stranden och få höjd,
    sedan beachstarta och hoppas på att komma ut genom
    bryten och se de större vågorna.
    Och segla tills jag trillar nästa gång och hamnar i
    tvättmaskinerna och börja om min vattenstartteknik i vågor.
    Faktiskt riktigt roligt, bara att min mast gick av en gång,,
    **snyft**

  • fnassel

    Medlem
    30 juni, 2003 vid 09:41

    Jag säger som en del andra skribenter, ÖVA!
    I början blir man spolad och spolad och så lite spolad. Så småningom blir du snabbare i vattenstarten samtidigt som man faktiskt ofta kan planera fallet så att seglet hamnar så bra som möjligt i vattnet och därmed förenklar starten!
    Vidare är det viktigt att respektera vågen men du behöver troligen inte vara rädd för den i Sverige!
    Man kan också hänga med vågorna in en bit tills de är lägre och då först lyfta upp seglet och fortsätta.På vägen in Håll I för annars blir det mycket simmande.
    Risken är ju förstås, och det kommer att hända, att en eller annan mast går av! Själv har jag tappat räkningen vid det här laget!
    Ha en underbar sommar i vågorna önskar en Bruten surfare!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juni, 2003 vid 09:41

    – släpp inte grejorna
    – masten rakt mot vågen
    – bommen vinkelrätt mot vågen
    – brädan bort från vågen
    – ifall vågen är stor – tryck ner masttoppen (och ev ducka under vågen) – håll i bommen
    ( ifall du inte ligger i position att starta direkt )
    – vänta ut de värsta brytet
    – lyft upp riggen och starta – dra in till land / lugnare vatten ifall du är trött – ta en lite längre repa ut (inte jättelåång) ifall du inte är trött för att ta höjd.

    ifall du har för mycket respekt för vågorna – träna på att bara paddla i dem / eller simma utan grejor (du kan ändå hamna i denna situation ifall du tappar grejorna).

  • zehlertz

    Medlem
    30 juni, 2003 vid 10:35

    när du skriver riktningen på masten…menar du masttoppen mot vågen eller tvärtom?

    beror inte det en del på kraften o höjden i vågen?

    om vågen inte e sådär jättehög så håller jag i toppen på masten eller längre ner i bommen men riktat så att jag är vänd mot vågen.

    blev jävligt knäckt när jag inte kom upp ur vattnet pga av att jag försökte gå upp ur vattnet som här hemma, så fort jag skulle lyfta seglet så fylldes det av vatten av vågen som var på väg ut igen…

    tog en stund innan jag insåg att jag var tvungen att backa upp med grejorna!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juni, 2003 vid 11:15

    toppen mot vågen – ifall vi (som ovan) pratar om en feting med mycket kraft i – är de mindre och man kan hålla i bommen så räcker ju det.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juni, 2003 vid 12:02

    Själv när jag inte var så duktig så
    seglade jag i sideshoreförhållanden
    ut genom bryten tills där det bara blev stora dyningar
    så då jag trillade var det inga vågor direkt som
    gjorde det svårt.
    På invägen seglade jag nästan till stranden där
    det blev grunt igen, ingen kraft i vågorna längre.
    Någon gång hände ju att jag trillade och blev spolad
    ganska jobbigt att vattenstarta, försökte mest bara
    hålla i grejorna, men rekommenderar minst hjälm annars
    får du nog en ding med brädan av vågen i skallen.
    Lite äckligt när vassa saker kommer nära ansiktet, så
    galler på hjälm vore nog bra.
    Har fått rekommendationen att om det är stora vågor
    så kan man klamra sig fast med armar och ben ovanför bommen. Är vågorna riktigt stora typ 4m vitvatten efter brytet så är det ingen ide att försöka hålla i grejorna
    för mycket kraft.
    Där rekommenderar dom att man pekar med masten mot vågen
    och trycker ner seglet så mycket som möjligt typ
    kravlar på det innan vågen kommer.

    Pekar masten med vågens färdriktning så är risken stor
    att masten går sönder om den hammnar i botten
    och vågen trycker på.

    Dessutom var så nära dina grejor som möjligt så
    du syns, så du inte blir påseglad av andra.
    Vilket har hänt mig men inte i sverige.
    //matteus_14_30

  • calle_b

    Medlem
    19 juli, 2003 vid 17:08

    Halloj där! Nya erfarenheter har kommit till! Det jag gjorde i bryten när jag vart spolad var:

    1. Krasha så snyggt som möjligt!
    2. Lägg masten mot vågen, skit i brädan den klarar sej.
    3. Masten skall ligga 90 grader mot vågen och lite lutad nedåt, dvs clewen ska va högre upp än masten.
    4. Nu kommer vågen, man hör den dyk ner och håll hårt masten. Försök att sätta händerna ganska långt upp på masten nära masttoppen.
    När vågen dragit förbi så är det bara att slänga upp seglet i luften och köra på. Det går skitbra att öva snabba vattenstarter i plattvatten oxå, och dessutom krasha rätt.

    Krasha på o ha d gött

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ramla o senvatten starta i stora brytvågor??!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.