Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Rätt foilkite till vintersäsongen

  • Rätt foilkite till vintersäsongen

    Publicerad av brightlight på 23 augusti, 2006 vid 23:05

    Tja, ännu en nybörjare som skall lära sig att Kajta. Kommer att köra på nu under vinter för att få upp fipplet runt kiten. Har läst och pratat med en del återförsäljare och kommit fram till att jag behöver 2 st olika Kite för sommar/vinter för att inte tumma på prestandan…Har även kollat upp priser osv. och har vissa som känns helt ok. Men så vad rekomenderas här, i detta forum. :confused2:

    Vilken foilkite skall jag satsa på som beginner, men endå inte känna att jag växer ur den under säsongen. Vill ha någon som öser på, priset är givetvis någon som spelar roll, men det är inte någon som kommer före öset och egenskaperna. :cool2:

    Är helt ensammen i min omgänges krets som skall köra detta, så kommer troligtvis att åka på några fällor på vägen så alla ideér och åsikter för att slippa så många som möjligt.

    obs!
    Väger 83 kg

    Danke!!

    fesen svarade 17 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • milkman

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 08:19

    Ozone gör jäkligt fina kites för Snö. Utav förra årets kiter är det Frenzy eller Access som gäller. Access är fet att hoppa med men Frenzyn är den extrema kiten för frestyle. Har några av våra instruktörer som föredrar Access även till hopp (efter lite småtweaks). Access är billigare.
    Årets (07) modeller kan jag inte säga nått om här än men ring mig så snackar vi om de också. Jag har några 06:orna kan jag göra bra deals på just nu.

    Väljer du annat märke så ska du ha öppna celler ifall det är “snö-only” kiter du vill ha. Då har du möjlighet att nyttja dem likväl på isarna som i högsta bergen utan att tumma varken på bekvämlighet eller säkerhet.

    Kul för övrigt att du väljer att optimera kitingen med utrustning som funkar för alla typer av snökiting. Hoppas du kan haka på någon av våra resor till spännande spots under vintern sen 🙂

    /Jens 073-141 19 10

  • biorno

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 10:37
    Brightlight wrote:
    Tja, ännu en nybörjare som skall lära sig att Kajta. Kommer att köra på nu under vinter för att få upp fipplet runt kiten. Har läst och pratat med en del återförsäljare och kommit fram till att jag behöver 2 st olika Kite för sommar/vinter för att inte tumma på prestandan…Har även kollat upp priser osv. och har vissa som känns helt ok. Men så vad rekomenderas här, i detta forum. :confused2:

    Vilken foilkite skall jag satsa på som beginner, men endå inte känna att jag växer ur den under säsongen. Vill ha någon som öser på, priset är givetvis någon som spelar roll, men det är inte någon som kommer före öset och egenskaperna. :cool2:

    Är helt ensammen i min omgänges krets som skall köra detta, så kommer troligtvis att åka på några fällor på vägen så alla ideér och åsikter för att slippa så många som möjligt.

    obs!
    Väger 83 kg

    Danke!!

    Du behöver definitivt inte 2 kites för att inte tumma på prestandan, köp en fin uppblåsbar drake så klarar du dig fint på sommar som vinter.

  • brightlight

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 18:18

    Oyes Milkman! Räkna med mig…har redan planerat in att dra upp och åka runt lunndörren. Kombinera lite klättring med Snowkite :tongue: Blir nog så att man fastnar så hårt för detta att man bara kommer att åka runt på den istället för klättringen. Måste finnas så många helt uber softa ställen att åka på. Kan inte vänta tills satt man får spänna åt bindingarna och dra iväg på snowboarden….

    Slår en signal imorgon, klockan är 20.14 på kvällen vill inte störa när du spanar in någon dokusåpa :cool2: *skrattar*

    Som ni förstår så vill jag ha en kitefoil för kallfjäll/bergsmiljö…Håller på med klättring/isklättring så genom detta så kommer man åt vissa leder man inte fått access till innan…

    Har även fått en helt sjuk ide att bygga en egen kitebuggy men med skidor på istället för långa färder och med lite packning….Så har väl byggt klart den innan första snön kommer…

    Tack för era inlägg och råd…

    //dennis

  • milkman

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 20:25

    Håller med Biorno att om man bara ser till prestanda så är det en fin uppblåsbar som gäller för de funkar även på sommaren.
    Jag kitar rätt mycket i fjäll och kör kalfjäll bådå på tvärsen och höjden (några fina 1500m+ toppar beststigna förra året) Kitar du på detta sätt så väger bekvämlighet, utrustningens vikt och säkerhet dock högre än prestandan.

    Ifall du drar upp till Storulvån ska du ut med Simon, han klättrar is och berg och snowkitar som en gud! (eller ja, slår sig som en gud, öhh..). Här är lite kort sammanfattning från senaste resan: http://www.kiteakademin.se/itemviewer.php?pageId=5&mR=5

    Hörs imorn.

  • mav

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 00:30
    Milkman wrote:
    Väljer du annat märke så ska du ha öppna celler ifall det är “snö-only” kiter du vill ha. Då har du möjlighet att nyttja dem likväl på isarna som i högsta bergen utan att tumma varken på bekvämlighet eller säkerhet.

    Jens – kan du inte förklara detta lite närmre?

    Brightlight – Det finns andra lösningar än de du hört.

    För det första behöver man verkligen inte två olika typer av drakar för snö och vattenbruk utan att tumma på prestandan! Det finns massor av foildrakar med stängda celler som funkar lika bra på sommaren som på vintern – Peter lynn, Flysurfer, Airevo… en Lei(Uppblåsbar kite) är lite bökig på vintern med pump, kalla stuttar som lätt slits/pajar mot vinter underlag.

    Det råkar bara vara så att ozone tycker man ska ha två uppsättningar drakar, en för sommaren och en för vintern.

    Jag personligen kör/tävlar med Flysurfer prylar året runt och håller i sälenskitecenter(.se) där vi kört med sådana kites i flera år utan problem. Säkerheten är felfri och prestandan i världsklass så kolla runt på marknaden innan du bestämmer dig…

  • milkman

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 19:20

    Jag ska klippa in en förklaring sen när mitt j…a internet funkar igen. Går för långsamt för att söka efter tidigare inlägg nu.

    Tills dess så kan jag ju bara hänvisa till att de som har kiteaktivitet i fjällen (inget ont om sälen, trist att få igång den diskussionen igen :/ ) och vilka val de gör rörande tekniken.

  • mav

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 20:31
    Milkman wrote:
    Tills dess så kan jag ju bara hänvisa till att de som har kiteaktivitet i fjällen (inget ont om sälen, trist att få igång den diskussionen igen :/ ) och vilka val de gör rörande tekniken.

    Du menar väl, hänvisa till dina instruktörer som har kiteaktivitet i fjället och som kör på ditt märke?

    Här har du ni en bild från en av Sälens secret spots som jens definitivt inte åkt på…

  • grozzny

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 16:32

    Hej,

    Det finns fler opencellkiter förutom Ozone. U-turn är ett bra alternativ då det är minst lika bra kvalité som Ozone fast billigare, vissa tycker också att prestandan är bättre, då pratar vi om U-turn Oxigen mot Ozone Access…

    Tänkte på att du håller på med en “snöbuggy” hur bygger du? Ska själv konvertera min Radbuggy för vinterbruk och det hade vart gott med lite tips, om du har några? Till en början ska jag nog slakta några vanlig skidor och sen bygga nåt slags fäste till dem för att fästa på axeln..

    Ha det bra!

  • ziik

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 20:54

    kolla in PL’s kitesleed. Intressant om man vill åka “buggy” på snö. segt med ännu en dyr pryl att köpa dock.

  • milkman

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 06:34

    Tack för klargörandet kring vilken kite du jämför med Grozzny, testar gärna Oxigen någon gång. Har man fått den att funka med depowerbommen än?
    Kan också tilläggas att även FS tillverkar Open-Cell kiter och det är inte märket som är det viktigtaste utan tekniken när du står vid glaciärfoten och ska dra en tre-dagars 🙂 (ifall du åker längre än närmaste ravin då)

    Angående buggyn så funderade jag också kort på detta inför vintern (ska operera knät så det blir troligen inget som belastar benet i år). Men jag kom fram till att en vanlig buggy inte kommer funka särskilt bra då de båda skidorna med högst belastning alltid kommer peka rakt fram.
    Jag funtade istället på att man skulle luta skidorna i sidledd och på så sätt svänga på samma sätt som när man carvar med timmglasskidor. Borde ge en svängradie på ca 10 meter eller så. Ett par normalhårda skidor med lagom midja och twintip borde göra susen (ex Movements freerideskida).
    Nån som vill sätta ihop en åt mig med?? 🙂

  • grozzny

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 08:46

    Hej,

    De-powerkitet till U-turns alla kiter kommer lagom till snowkitingsäsongen.

    Hur menar du med att luta skidorna i sidled? Känner en kille i Hudiksvall som byggde sig en egen skidbuggy som han är nöjd med och där pekar skidorna rakt fram, men den är lite mindre än min skidbuggy kommer att bli.

  • milkman

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 08:54

    Som när man lutar i pisten, så man “står” på kant. Din vikt + kitens drag borde trycka skidorna med hela kanten mot underlaget och därmed svänga upp mot vinden ifall skidan lutas tillräckligt. (och tvärt om då)

  • grozzny

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 09:09

    Just det ja.

    Det bästa borde ju då vara att ha dem ledade i sidled, eller?

  • milkman

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 10:55

    Sidled går att göra på många sätt 🙂
    En beskrivning av ledningen på tyskt vis kanske kan vara “ledad i horisontell längsledd” alternativt i “horisontellt och längst färdriktning”
    Typ. Bygg två, jag köper den ena 🙂

  • jan_banan

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 13:19

    Rätt kite för mig nu till vintern vore i alla fall en ozone frenzy 7.5 (06). Ingen som har en sådan liggande till bra pris?

    Slå en signal isf eller skriv

    Mvh Henke

    henriksvahn@hotmail.com
    0737-184436

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Rätt foilkite till vintersäsongen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.