Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rdm-förlängare knäckt

  • doc

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 10:33
    surfslusken;636129 wrote:
    Absolut inte, enda materialet där hål utgör en brottanvisning är kompositrör av kolfiberväv i mastförlängare avsedda för vindsurfing!

    Å fan! Man lär sig nåt nytt varje dag 😀

  • surfslusken

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 10:52
    Doc;636132 wrote:
    Å fan! Man lär sig nåt nytt varje dag 😀

    Jo, men man glömmer en jävla massa me!
    Men nu ska du inte sitta o va bitter vid datorn, vi drar ut o surfar ett pass till istället!

  • mats_o

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 06:12

    Vi kommer förmodligen köra fram en batch Kela Pro inom kort. De kommer förmodligen bli svindyra, men å andra sidan kommer vi tillverka dem enligt ursprungsreceptet med de mest avancerade lay-uperna, och jag kör fortfarande min allra första. Efter 5-6 Mauivintrar och ytterligare några hemmasäsonger så ser den nästan ny ut så när som på dekalerna. Om någon, mot förmodan, skulle va intresserad så ring på 0708-130445. Vi kommer inte göra några direkta påslag utan det blir till ett förmodligen hyfsat högt självkostnadspris.

  • easyrider

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 16:42

    streamlied 4-ever

  • poppo

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 18:06

    hoppsan!
    det var iofs på väldigt lång förlängning den libertyn knäckts (men lika illa för det)

    är det någon som haft problem med att låsringen glider på libertyn förresten?
    – min gjorde det sist, men är inte helt säker på att den satt 100% i spåret pga stressriggning. man blev lite förvånad då man tappade typ 5cm nedhal i en landning.

    köpes: fler streamlined alu förlängare! (har bara en)

  • doffe

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 18:52

    Helvete!
    Motorsågsmassakern, Saló, Valhalla Rising = barnprogram i jämförelse med bilden på den knäckta Liberty förlängaren. Det var det värsta jag sett. Borde vara varningstext för känsliga personer.
    Photoshoppad ? överkörd av stridsvagn ? om inte har det här förändrat min världsbild totalt.

  • dr-masse

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 20:04

    En till röst på Streamlined. De där tre röda, raka alu-rören för pin är nog den bästa investering jag gjort på surfprylsfronten, sett till timmar/prestanda. Hellre en förlängare som böjer sig än går rakt av.

    Lite läskigt med den där Liberty-längaren är det, trodde den var mer eller mindre oförstörbar…

    RedSkinnyEuro.jpg

  • surfslusken

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 21:27

    Även sett ur ett mer investeringsmässigt perspektiv verkar Streamlined alu förlängarna va att föredra. Dom stadiga pjäserna väger ju en del och aluminium priset klättrar stadigt upp. Där emot förväntas priset på kolfiber fortsätta ner på lång sikt i och med att efterfrågan och där med produktionen kommer öka. Detta illustreas av bifogade grafer där den övre visar alu priset.

  • dr-masse

    Medlem
    20 oktober, 2010 vid 11:09

    Detta fantastiska inlägg innebär nog att jag måste byta avatar. Igen.

  • per_m

    Medlem
    20 oktober, 2010 vid 19:26

    Helt sjukt underhållande tråd…

    kort kommentar: om man skippar bara byta material och behålla designen utan också designa för kolfiber strukturer så hade vi en förlängar med överlägsen prestanda kontra alu. men nu designas ju dessa av samma som designar alu varianterna (har ni sett hur sjukt de skiljer sig i lösningar……så vad kan man vänta sig.

    Har själv Kela pro och kört utan problem och den är inte ens optimalt designad (ber om ursäkt mats) men mycket lättare,

    Ni väljer kol (och glas) i allt annat brädor bommar master….

    //P

  • ola-h

    Medlem
    20 oktober, 2010 vid 20:32

    Man kanske kan se några olika faktum här.

    1. Under antagandet: “min förlängare kommer en dag att fallera” är alu bättre eftersom alu oftast håller ihop tillräckligt för att ta sig till stranden.

    2. En perfekt designad kolförlängare är mycket hållbarare än en perfekt designad i alu, helt enkelt för att egenskaperna hos kol är bättre.

    3. Det är mycket svårare att designa en kolförlängare än en aluförlängare för att kol (+plast) är ett mer komplext material (som kan fallera på fler olika sätt, kan man säga).

    4. Det är svårare att tillverka en kolförlängare på ett konsistent sätt (t ex svårare att kontrollera att kinafabriken varje dag stoppar in rätt saker i varje förlängare och bakar dem exakt enligt föreskrifterna).

    5. Skall man jämföra empiriskt istället för att beakta de teoretiska argumenten ovan så måste man jämföra modell för modell, dvs inte alu kontra kol. Och enstaka fall (av hållbarhet eller av brott) räcker inte långt utan det behövs statistik. Jag har t ex själv sett ett flertal pajjade Streamlined (den silverfärgade). I praktiken får man förlita sig på tro och hopp (och kanske lite kärlek).

  • lars_k

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 05:11

    Bra sammanfattning Ola. Hur pajjar streamlinen? Är det hållaren för rullarna som rycks ut eller? Det ser rätt klent ut…
    Läste nånstans att hela nedre delen kan bli oval dessutom…

  • surfslusken

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 05:42
    Lars_K;636584 wrote:
    Bra sammanfattning Ola. Hur pajjar streamlinen? Är det hållaren för rullarna som rycks ut eller? Det ser rätt klent ut…
    Läste nånstans att hela nedre delen kan bli oval dessutom…

    De där drabbar tydligen bara Formula seglarna när dom drar ner sina >10 kvadratare. Lite annat drag på rullarna där än när vi drar våra näsdukar.
    M a o inget vi behöver oroa oss för.

  • ola-h

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 07:08
    Lars_K;636584 wrote:
    Bra sammanfattning Ola. Hur pajjar streamlinen? Är det hållaren för rullarna som rycks ut eller? Det ser rätt klent ut…
    Läste nånstans att hela nedre delen kan bli oval dessutom…

    Den böjer sig. Eller mer exakt har de som jag sett fått någon slags lätt böjd spiralliknande form och i ett fall fick inte ens ägaren ut den ur masten. Men jag tror säkert att den ändå är en av de hållbarare, jag ville bara illustrera att det finns “historier” om alla förlängare. Till och med om Streamlined och om Liberty (som vi såg ovan).

    Själv har jag alltid undrat varför ingen gjort en kolförlängare baserat på ett “rakt rör” som nya Streamlined (dvs en “invändig” konstruktion för “pin”). Det skulle minska komplexiteten radikalt både när det gäller “att räkna på det” och att tillverka. Och med billigare och enklare tillverkning kan man ha råd med lite bättre material och leverera jämnare kvalitet.

  • nachoman

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 07:19

    Känns som fiffel med statistik ovan. Pris för aluminium under 5-års period

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rdm-förlängare knäckt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.