Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM i Hot SO -05

  • herodude

    Medlem
    15 juni, 2006 vid 21:11
    manno wrote:
    Orkade inte läsa så noga om vilka master ni ska ha när men ett alternativ är att köpa en 370 och 430, sen kan ni sätta ihop 370 underdel med 430 överdel eller tvärtom och få två 400 master, en polare kör på det och han tycker det är helbra. Han kör powerex/simmer, kanske är lurigare med andra märken men dessa är ju starka/prisvärda samt rätt böj för hot.

    det funkar alltså att göra så? grymmt som fan isof.. man förlorar ingen prestanda eller något då?

  • basse

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 05:26

    Jesper kanske kan svara på om det går att kombinera HotRods, annars är det väl ett utmärkt ämne på HotSails Maui’s diskussionsforum. Mycket intressant när man skall ut och resa och vill slippa en mast.

  • ola-h

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 06:58
    Herodude wrote:
    manno wrote:
    Orkade inte läsa så noga om vilka master ni ska ha när men ett alternativ är att köpa en 370 och 430, sen kan ni sätta ihop 370 underdel med 430 överdel eller tvärtom och få två 400 master, en polare kör på det och han tycker det är helbra. Han kör powerex/simmer, kanske är lurigare med andra märken men dessa är ju starka/prisvärda samt rätt böj för hot.

    det funkar alltså att göra så? grymmt som fan isof.. man förlorar ingen prestanda eller något då?

    Ibland är det smidigt att kunna kombinera, men givetvis så förlorar man prestanda. Jag ser det som en nödlösning eller möjligen att det är något man gör för att fintrimma någon detalj i ett visst segel (typ sätter en 4m topp på en 430-botten på 5.3:an).

    Speciellt om ni är två som skall dela på en linje verkar det “överdrivet snålt” att inte ha den bästa möjliga passformen på de segel som skall gå på 4m-mast (vilket är de flesta).

  • manno

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 10:22
    Ola H. wrote:
    Ibland är det smidigt att kunna kombinera, men givetvis så förlorar man prestanda. Jag ser det som en nödlösning eller möjligen att det är något man gör för att fintrimma någon detalj i ett visst segel (typ sätter en 4m topp på en 430-botten på 5.3:an).

    Speciellt om ni är två som skall dela på en linje verkar det “överdrivet snålt” att inte ha den bästa möjliga passformen på de segel som skall gå på 4m-mast (vilket är de flesta).

    Har du testat? Det var shoppen på maui som rekommenderade det för honom. Jag frågade jeff om det men han tyckte inte det var någon bra idé med hotrods

  • maui-mange

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 10:33
    Ola H. wrote:
    Herodude wrote:
    manno wrote:
    Orkade inte läsa så noga om vilka master ni ska ha när men ett alternativ är att köpa en 370 och 430, sen kan ni sätta ihop 370 underdel med 430 överdel eller tvärtom och få två 400 master, en polare kör på det och han tycker det är helbra. Han kör powerex/simmer, kanske är lurigare med andra märken men dessa är ju starka/prisvärda samt rätt böj för hot.

    det funkar alltså att göra så? grymmt som fan isof.. man förlorar ingen prestanda eller något då?

    Ibland är det smidigt att kunna kombinera, men givetvis så förlorar man prestanda. Jag ser det som en nödlösning eller möjligen att det är något man gör för att fintrimma någon detalj i ett visst segel (typ sätter en 4m topp på en 430-botten på 5.3:an).

    Speciellt om ni är två som skall dela på en linje verkar det “överdrivet snålt” att inte ha den bästa möjliga passformen på de segel som skall gå på 4m-mast (vilket är de flesta).

    Om polaren är den jag misstänker (ägg-skallad simmerseglare….) så köpte han dessa master i Simmer shoppen Paia. Det var faktiskt ett råd från Keith som är ansvarig för shoppen och som väl har lite inblick i Simmers utveckling. Enligt honom var det många på Maui som körde kombon 370/430 utan att märka någon prestanda förlust mot 400 masten. Man kan t.o.m få en 400 mast med 2 olika styvheter beroende på om man tar botten från 370 eller 430.

    Så jag skulle inte vilja kalla det nödlösning utan en smart kombination för att slippa köpa 3 master till en typisk 4.2-5.3 linje där det känns nästan absurt att behöva en mast till varje segel. Helt optimalt när man reser då man behöver ett slimmat bagage.

    I det här fallet är det inte aktuellt men för många som funderar på att köpa RDM eller de som vill spara lite vikt på sin resa så är det värt att fundera på.

  • lars_k

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 11:04

    Känns som det borde påverka mastkurvan en hel del bara.
    Toppen från 370 borde ge mkt toppflex och tvärtom med toppen från 430.
    Men olika segel är ju olika känsliga för mastkurvan iofs…

  • charlieb

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 11:08

    Hej hopp.
    Kör SO 6,3 5,8 5,0 4,5 4,0 och har Gulftech 100% och 60% I längder 450 430 400 370. Jag väger runt 85 och min fru runt 55 och jag har hört 5.3 som jag hade tidigare med både 430 100% och 400 60% och båda funkar kanon. Med 430 blir det lite snabbare snärtigare och med 400 blir det mjukare och lite som Jesper b skulle säga (tror jag) surfigare.
    Det roliga med SO är just att man kan förändra det så mycket med olika master och olika riggningar så det är det optimalt segel för de som delar och som gillar olika stilar eller väger olika.

    Charlie

  • jaca

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 11:50

    Roligt att se hur många som är lika frälsta i sina HotSails SO som jag är. Jag kör 5.8 -05 och ett 4.7 -03. Använder en RDM 430 Gulftech 100% till 5.8 och en konventionell 400 till 4.7. Nu funderar jag på att skaffa ett SO runt 4.0 och en RDM mast. Jag vill bara köpa EN mast till och undrar om jag skall satsa på 400 eller 370? Till SO 4.0 rekommenderas en 370 mast men har någon därute någon annan erfarenhet?!

  • ola-h

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 11:56
    Maui-mange wrote:
    Det var faktiskt ett råd från Keith som är ansvarig för shoppen och som väl har lite inblick i Simmers utveckling. Enligt honom var det många på Maui som körde kombon 370/430 utan att märka någon prestanda förlust mot 400 masten. Man kan t.o.m få en 400 mast med 2 olika styvheter beroende på om man tar botten från 370 eller 430.

    Simmer/PX är lite speciellt eftersom deras 430 är väldigt mjuk och deras 370 väldigt styv. Det brukar i “mastkretsar” skämtas lite att PX egentligen bara tillverkar ett maströr som de kapar i olika längder. Iofs bra just i kombinationssyfte.

    När det gäller “märka någon prestandaförlust” är det också rätt individuellt. Det är ju t ex rätt många som seglar NP med rdm och säger att det är lika bra som NPs egna master, men fråga S.. så får ni höra på annat. Dock har du helt rätt i att ultimat prestanda i praktiken oftast inte är den viktigaste parametern vid trustningsval. Typ 80% av ett modent vågsegel räcker långt.

  • charlieb

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 12:38
    jaca wrote:
    Roligt att se hur många som är lika frälsta i sina HotSails SO som jag är. Jag kör 5.8 -05 och ett 4.7 -03. Använder en RDM 430 Gulftech 100% till 5.8 och en konventionell 400 till 4.7. Nu funderar jag på att skaffa ett SO runt 4.0 och en RDM mast. Jag vill bara köpa EN mast till och undrar om jag skall satsa på 400 eller 370? Till SO 4.0 rekommenderas en 370 mast men har någon därute någon annan erfarenhet?!

    Gå på en GT 60% 370 mast, det kommer att ge en superkön känsla till en 4.0 eller 4.5.

    Charlie

  • jaca

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 13:36
    CharlieB wrote:
    Gå på en GT 60% 370 mast, det kommer att ge en superkön känsla till en 4.0 eller 4.5.
    Funkar GT 60% 370 masten till mitt 4.7 också (hade tänkt att behålla det) eller måste jag ha en vansinnigt lång förlängare som ger en konstig “böj”. Vill inte ha en mast per segel….
  • maui-mange

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 14:03
    Ola H. wrote:
    Maui-mange wrote:
    När det gäller “märka någon prestandaförlust” är det också rätt individuellt. Det är ju t ex rätt många som seglar NP med rdm och säger att det är lika bra som NPs egna master, men fråga S.. så får ni höra på annat. Dock har du helt rätt i att ultimat prestanda i praktiken oftast inte är den viktigaste parametern vid trustningsval. Typ 80% av ett modent vågsegel räcker långt.
    Självklart, det var just det jag menade i mitt inlägg och att man inte bara kan avfärda det som en “nödlösning”.
    Om man går ifrån tillverkarens rekomendationer med att köra korta master i större segel med de för och nackdelar som det innebär så ser jag ingen skillnad mot att köra en 370/430 komb som flera har testat och är nöjda.

    I det här fallet tror jag att jämförelsen med RDM och Pryde är betydligt större än std PX 400 och PX 370/430. Har själv kört ett Pryde för en 4-5 år sen med PX RDM. Var själv mycket nöjd men kan lätt förstå att någon dissar den kombinationen.
    Det är bara att snacka med någon man litar på eller ännu bättre testa själv. Strunta i vad S… H eller Ö tycker……

  • charlieb

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 14:05
    jaca wrote:
    CharlieB wrote:
    Gå på en GT 60% 370 mast, det kommer att ge en superkön känsla till en 4.0 eller 4.5.
    Funkar GT 60% 370 masten till mitt 4.7 också (hade tänkt att behålla det) eller måste jag ha en vansinnigt lång förlängare som ger en konstig “böj”. Vill inte ha en mast per segel….

    4.7 har väl en mastlängd på 423 ca? 53 cm förlägning är nog inte att rekomendera, finns inga förlängare. Jag har riggat 4.5 på 370 mast och det funkar perfekt till min fru och till mig när det är riktigt mycket vind, riggen blir lätt, mjuk och surfigt flexande… typ

    Charlie

  • maui-mange

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 14:10
    Lars_K wrote:
    Känns som det borde påverka mastkurvan en hel del bara.
    Toppen från 370 borde ge mkt toppflex och tvärtom med toppen från 430.
    Men olika segel är ju olika känsliga för mastkurvan iofs…
    Mycket möjligt. Vet bara att det funkar för några som kör denna kombination.
    Vi är inga proffs, bara halvsunkiga surfare som vill ha kul på vattnet….och slippa köpa nya prylar var 6:e månad för att X8 har bytt namn till X9……
  • lars_k

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 16:07

    Japp, håller med. Funkar säkert tillräckligt bra. Jag är lika sunkig jag också och kör säkert med inte helt optimala grejer. Men har skitkul ändå. 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM i Hot SO -05

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.