Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rdm till north sails

  • rdm till north sails

    Publicerad av anonym-anvandare på 18 juni, 2004 vid 10:26

    Har ett par nya northsegel men dock ganska gamla master. Det är två disco och två instinct. Ska jag köppa norths master eller ska jag satsa på rdm från andra märken nån som vet hur det kommer påverka seglet om man har rdm, om det äns funkar,
    tänkte mig att man kunde ha norts vipermaster till frestyleseglen och rdm master till våfseglen, de går ju ändå på olika storlekar, men i så fall vilka rdm master

    surferboy svarade 19 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • ian

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 11:05

    Jag undrar lite varför du vill ha just rdm, norths master är ju lite smalare i sig och jag tror att viper wave skulle funka grymt, kör själv med den.

    Är det hållbarhet? Smalt grepp?

  • ola_p

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 11:06

    Svar till:


    Är det hållbarhet? Smalt grepp?

    [/ QUOTE ]
    Det är mycket coolare att köra rdm… de vet ju alla!!! wink.gif

  • dala

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 11:11

    Köp north master till seglen. De håller bra och har rätt böjkurva så att du får perfekt trim på seglen.

    North masterna har drop shape vilket är ett mellanting mellan en vanlig mast och en RDM.
    Norths viper wave på 75% är riktigt bra.
    Använder den själv till mitt Instinct.

    // Dala //

  • beny

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 11:30

    amen grabbar.. alla vet att north sting 35% är den bästa masten.. om priset går över den så är det bara desing man betalar för smirk.gif eller så blev jag blåst som tusan??

  • ian

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 11:34

    jo det är jäkligt coolt med rdm, men jämfört med en silvermast? tufft val wink.gif grin.gif

  • ola_p

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 11:40

    Då kan man köpa en silver rdm… e det inte nautix som kör med det? (och amex?)

  • boman

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 11:42

    Svar till:


    Svar till:


    Är det hållbarhet? Smalt grepp?

    [/ QUOTE ]
    Det är mycket coolare att köra rdm… de vet ju alla!!! wink.gif

    [/ QUOTE ]

    Coolt nja… är man van att hålla i nåt grovt så är RDM inte så coolt. blush.gif smile.gif

  • lars_k

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 11:45

    Gun har en silver-RDM.
    Najs.

    Förresten, var det inte nån här på konfen som skrev att han körde RDM i North? Att North inte rekar RDM i sina segel KAN ju bero på att de inte säljer sådana master. KAN alltså… 😛

    Här är en tysk artikel på hur seglet påverkas av RDM-master
    jämfört med STD-master:
    http://www.surf-magazin.de/_test/test_pdf/skinnymasten_0803.pdf

  • ola-h

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 11:55

    Viper Wave är säkert bra master och jag håller med om att det troligen är bäst att ha Nortmaster till sina Northsegel.

    När det gäller dropshape i allmänhet skulle jag dock säga att de ligger närmare vanliga (moderna) master än RDM. Det finns ganska många exemepl på dropshapemaster som inte direkt rosat marknaden med sin hållbarhet. Specifikt om Viper Wave har jag dock inte hört något negativt när det gäller hållbarheten.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 13:49

    Hej
    Jag kör rdm i mina north (voodoo och style) funkar finemang!
    Kör även rdm 460 i mitt nya north natural. Inga problem!
    jake

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 14:21

    north HAr ju en RDM?
    North XC 65 NEEDLE

  • lars_k

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 14:29

    Nja. det är en drop-shape. Men det innebär ju i princip RDM från bommen och upp. Bör ju vara som att segla RDM egentligen, men man kan använda vanlig förlängare.
    De första dropshaperna hade dock problem med hållfastheten i övergången från STD till RDM diametern, men det verkar north ha löst…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 14:54

    “The XC65 is our newest achievement.
    Its extreme thin shape, in combination with a greater wall thickness, makes this weapon indestructible and a must for every hardcore waverider. Base diameter is compatible to all available mast extensions!”
    Låter som en RDM i mina öron men med DS längst ner för att passa vanliga förlängare?
    iofs så står det på rek för seglen att dom rekommenderar DS!

  • lars_k

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 15:59

    Stämmer bra det.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 16:04

    När det handlar om hålbarheten så är den riktigt viktigt när det gäller de mindre storlekarna, jag bara undrar vilket som håller bäst i en rejäl torktumlare, viper wave eller en rdm, och vilket märke skulle vara bäst

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rdm till north sails

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.