Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Regler på vattnet

  • budokai

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 17:55

    Regel #1: De som är bättre får väja, dvs om du inte kan väja så väj inte utan håll din kurs och gör inget oväntat/om du kan väja så är det enklare att väja för någon som inte försöker väja genom att köra upp i vind för att sedan falla av.

    Slutsats: jag kan inte väja och behöver inte känna mig tvungen att ge mig ut i farliga manövrer

  • gogga

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 17:59
    budokai wrote:
    Regel #1: De som är bättre får väja, dvs om du inte kan väja så väj inte utan håll din kurs och gör inget oväntat/om du kan väja så är det enklare att väja för någon som inte försöker väja genom att köra upp i vind för att sedan falla av.

    Slutsats: jag kan inte väja och behöver inte känna mig tvungen att ge mig ut i farliga manövrer

    Hur svårt är det att falla av höjd?
    Kan man åka kan man för fan göra det också

  • skotten

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 18:05

    with all the new people coming to the beach, there are so many new faces and its difficult to know how good the other guys are.. It is therefore everyone is following the same rulebook, if you have to go downwind, then you have to go downwind.

  • rille

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 18:15
    SkånePaul wrote:
    Inte i vågor! Där har den som kör ut mot vågorna förtur oavsett vilken hand man kör med först.

    Men då har vi ett litet problem angående storleken…på vågorna alltså. Jag brukar tänka på den regeln ifall jag är på ett vågställe med brytande vågor som är ridbara. Gäller ju inte chopp och varstans alltså, eller hur?

    Sen allmänt när man möter varandra oavsett formell väjningsplikt så brukar den som är högre i vind lyfta draken lite för att minska risken för att linorna ska komma i kontakt med varandra. Sunt förnuft helt enkelt. Och ja, det är inte så himla kul ifall man är överriggad, men då får man väl lägga sig bakåt då om det börjar bli panik.

  • tomw

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 19:32

    Fuckin wild west, James Dean chicken race!

    Traditionell seglings regler gäller.

    Har man vinded över höger har man företräde. PUNKT SLUT.

    Är du nybörjare ska du inte vara ute på spots med vind och trängsel som DU kan inte behärska.

    Eddie, jag motsätter mig. Om du är “uppvind”, har du sikten och möjligheten att väja. Är du i lä, har du inte ögön i bakhuvud.

    Det finns INTE vågor i Svedala som man kan klassa som “ride-able”, därmed kan man inte tillämpa regeln att “är man på vågen har man företräde, oavsett vindriktningen”.(surfer rule). and don´t give me any shit about there actually being “waves” in this hell-hole.

    TW

  • fredde

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 19:55

    nä men jag tycker alla bestämmer sin egna regler så lägger vi dom i en korg så för man dra en annans regler man ska följa hela säsongen…. make sense?

    nä då så skit ner er allihopa… så jevla svårt e de inte att ha ögonkontakt…. många ska inte ens utala sig om regler på vattnet…

  • skotten

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 21:58

    here it is!! use your head!

    http://www.kitefilm.com/eng/weeklytrick.asp

  • lasse62

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 05:40

    Helt underbart som vanligt, otroligt att det inte inträffar fler olyckor.
    Egna hemsnickrade väjningregler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    🙂

  • cheech

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 06:44

    Klart det inte händer olyckor, blåser ju aldrig!! Det är därför folk hänger på steffo!

  • skanepaul

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 09:30
    TomW wrote:
    Fuckin wild west, James Dean chicken race!

    Traditionell seglings regler gäller.

    Har man vinded över höger har man företräde. PUNKT SLUT.

    Är du nybörjare ska du inte vara ute på spots med vind och trängsel som DU kan inte behärska.

    Eddie, jag motsätter mig. Om du är “uppvind”, har du sikten och möjligheten att väja. Är du i lä, har du inte ögön i bakhuvud.

    Det finns INTE vågor i Svedala som man kan klassa som “ride-able”, därmed kan man inte tillämpa regeln att “är man på vågen har man företräde, oavsett vindriktningen”.(surfer rule). and don´t give me any shit about there actually being “waves” in this hell-hole.

    TW

    Då får du fan komma till sydkusten oftare…Här nere kör vi efter den reglen, så det så!

  • pepa

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:00

    Klart som fan det finns vågor. Har du mens?

  • sourra

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:09

    När jag satt och slappläste den här tråden var det en liten fundering som slog mig: Ungefär hur stor del av alla som kör är kurslärda resp. självlärda? Och hur länge måste man köra innan man får skapa egna väjningsregler? Jag känner mig kreativ.

  • sidpiraya

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 18:13

    minst 4 år

  • jonaish

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 18:14
    SkånePaul wrote:
    Stellan wrote:
    “Den som har vind i höger öra får köra” – har förkörsrätt, Så enkelt är det…

    Inte i vågor! Där har den som kör ut mot vågorna förtur oavsett vilken hand man kör med först.

    självlärd!!!

    Stellan….HAR RÄTT!!!!

    SkånePaul….Öööööööööööööööh nej finns inga regler om vågor

    jaja det där kanske e en surfar grej, men det har fan inte med båtar att göra..

    och vad jag har läst så är väjningsrglerna dem samma innom surf som segelbåtar…

    Sourra…Om du tror att man kan få skapa egna väjningsregler.. så tror du FEL!!

    Om du/ni här tänker köra med era egna regler så ska du/ni surfa på en spot där du/ni är själva på..

    För om de händer en olycka så är det ni som har hittat på egna regler som får ta den stora smällen om det händer något allvarligt !!

    OCH till er som har gått era fina nybörjar kurser……Fick ni aldrig lära er väjningsreglerna lr va FAN !?!?!….

  • pepa

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 18:23

    Jag är självlärd, och sen blev jag IKO. Fattar ju själv.

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Regler på vattnet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.