Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Rekommendera en vågbräda!

  • Rekommendera en vågbräda!

    Publicerad av oskarryden på 27 maj, 2010 vid 08:01

    Som rubriken säger..

    Viktigast är att den ska vara bra för strapless 🙂 Gärna all-around när det gäller vad för sorts vågor man ska köra.

    Kram

    andreasss svarade 13 år, 11 månader sedan 18 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • jaca

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 08:26

    Hej Jag hänger på här för jag letar också efter en vågis att köra strapless på!? Har en 5’5″ vågis med stroppar på som jag hanterar hyfsat bra. Nu vill jag köra strapless och funderar på en vanlig vågsurfingbräda på 6’6″? Är jag fel på det eller?

  • haze

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 08:39

    Skulle tro att du kommer tycka att 6,6 är stor. Kör personligen på en 6,4 och en 5,10 och 6,4 är faktiskt ganska stor..

    Var en artikel angående straplessbrädor i ett nummer av NordicSurfersMag av Yann som är bra att läsa angåenden brädor och funderingar.

  • wiken

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 08:48

    6,2 är sköåeaånt som faen

  • aka_kalle

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 08:48

    vill du ha nått som inte får hälavtryck och dingar direkt men endå känns som en surfbräda kolla på lf rawson. Vanlig surfbräda är sjukt nice men de är mycket ömtåligare, min första ser ut som ett månlandskap av hälavtryck

  • wiken

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 09:11

    LF rawson 6,2 är sköåeaån som faen 😀

  • luuddee

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 09:16

    Sluta snacka längd på brädorna. Bredd , tjocklek och shape är fan så mycket viktigare på vågbrädor.
    Ska du ha en riktigt fet bräda satsa på de nya Tablas brädorna, de hårdtestas nu för fullt och är redan riktigt bra men jag tror Chrille vill slipa lite extra på dem.

  • haze

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 09:29

    Sant Luuddee. Var därför jag skrev att han skulle läsa Yann´s artikel om Straplessbrädor i Nordic Surf MAg

  • rydstrom

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 09:43

    gurra_g kör en underground bräda, bland de goaste som jag har kört, men den är ful som stryk… sen har du mårtens xelerator som också är störtsköna… själv kör jag på en duPont 6.0 (?)… den är också fin…

  • yann

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 12:50
    Luuddee;613970 wrote:
    Sluta snacka längd på brädorna. Bredd , tjocklek och shape är fan så mycket viktigare på vågbrädor.
    Ska du ha en riktigt fet bräda satsa på de nya Tablas brädorna, de hårdtestas nu för fullt och är redan riktigt bra men jag tror Chrille vill slipa lite extra på dem.

    Lyssna på Luddee!

    Sen får man ju se på hur man själv ser ut. Strapless ställer lite andra krav än vanlig vågsurf. Är man inte typ 2 meter lång så blir en 6’6″ jobbig att hantera och hålla ner i vinden och vid aerials. Har man 47 i skor kan man köra lite bredare bräda. Väger man 150kg så bör man köra lite bredare o.s.v.

    Ska man bara ha en bräda så kör på en klassisk shortboard. Personligen är jag 183cm, 80kg och gillar brädor med måtten runt 6’0″ – 6’3″ x 18 1/2″ – 19″.

  • oskarryden

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 13:17

    Schysst med alla inputs!

    Hittar tyvärr inte Yanns artikel i NSM =/

    Jag är lite mindre än dig Yann, 175 cm och 75 kg.

    Är jag helt fel ute om jag säger en Fish eller en shortboard runt 6’0 ?

  • yann

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 14:54

    Fishar är så olika i shapen att det inte går att säga generellt att de är bra för kite. Bara längden säger ingenting heller utan man måste titta på bredd, rocker och outline. Posta en bild på brädan!

    Fishar kör man lite kortare än shortboards. Hur mycket kortare beror på hur fishen ser ut.

  • johanw

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 14:59

    LF rawson ouad!! sjukt najs!!!

  • skotten

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 16:55

    The tablas for sure, our waves are not the same as anyone elses and that board is developed for swedish waves, by swedish riders and built with swedish quality.

    Its a 6″1′

    Try before you buy of course. I dont know anyone that has manged to break their tablas either….

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

  • oskarryden

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 18:28

    Klart man ska testa innan 🙂

    Vem säljer Tablasbrädorna?

  • larssa

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 21:04

    Själv kör jag en Xelerator 5.8″ strapless och tycker det funkar bra, men jag skulle kanske kunna tänka mig lite större. Undrar om det inte e så att det blir lite segt om man har för stor? Roligare med mindre=snabbare i svängar, men nu menar jag generellt. Har inte provat så många brädor så va fan vet jag…. Tablas verkar ju inte dum, finns dom att köpa direkt eller e det beställningsvara? Hur lång tid?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Rekommendera en vågbräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.