• Relaunch?

Publicerad av cosmo på 14 juli, 2008 vid 07:38

Var ute och åkte lite i helgen med min 5-linors hybrid-kite och råkade ut för något skumt..

Efter en crash så vägrade draken att starta igen. Jag fick ner den på rygg (lättare än på krogen..) och förväntade mig att den skulle driva ut till sidan av vindfönstret för återstart, men det gjorde den inte. Den bara låg där fint uppblåst och guppade. Till saken hör att vattnet var djupt så jag kunde inte applicera något mottryck, brädan var en bit bakom mig också.

Är det så att jag måste ha mottryck för att draken ska röra sig till sidan för relaunch eller finns det någon bra teknik?

Jag läste något vagt om en teknik där man kunde dra ner draken 2/3 på rygg och sedan dra i styrlinan, då skulle den tydligen starta enkelt. Någon som känner igen den tekniken?

majoon svarade 16 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • mjersen

Medlem
    14 juli, 2008 vid 07:51

drog du nått alls i ena styrlinan? annars e det bara o dra i ena styrlinan samtidigt som du drar i 5e linan. då kommer den gå upp snabbare än kineser odlar ris i kina. vad e det för kite?

• milkman

Medlem
    14 juli, 2008 vid 07:54

Vet inte ifall det är samma på alla drakar men ifall en Ozone Instinct hamnar på rygg och suger fast i vatnet (kan hända i lättare vindar) så vänder man den först. Det gör man genom att dra lite längre i ena styrlinan tills luft kommer in under tippen. Om kiten hamnar på LE med ovansidan mot dig (som dom ligger på stranden) så drar man i ena styrlinan tills kiten bara hänger i den och sen släpper, då vrider kiten runt. Funkar oftast på första försöket.

• majoon

Medlem
    14 juli, 2008 vid 07:57

kan vara att din stoppboll på 5e linan sitter fel. jag måste flytta den beroende på vilken kite jag använder. om bomen åker för långt på 5e linan hamnar den väldigt mycket på rygg o samma tendens som du råkat ut för inträffar. risken e t.om att draken inverterar. om stoppbollen sitter så att bomen löper för kort bit så vill den inte lägga sig på rygg alls plus att man inte får 100 % depower om man tappar draken (urkrokat).

kan vara detta som e felet för dig.

• cosmo

Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:05

Det är en F-One Tribal 2006.

Jo, jag drog i styrlina efter styrlina, men det enda som hända var att draken vred sig och fick in vind under sig vilket medförde ett ”rygghopp”, samma effekt som när man håller i pumpleashen.
    Är det detta Milkman är ute efter, att vända den när den fångar in vind under ena ”vingen”?

Har ingen stoppboll, har bara ett fast stopp. Men nej, det verkar inte var problemet.

• majoon

Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:58

ett rygghopp e faktiskt det som för min inträffar när bomen får glida iväg för långt…men alla bomar har ju olika lösningar… det som kan hjälpa är om du matar ut lite av 5e linan när du ska relauncha den annars…

• cosmo

Medlem
    14 juli, 2008 vid 11:14

5:e är utmatad fullt och den hoppar inte om jag inte drar i styrlinorna så att vinden kommer under den från sidan, kanske skulle man kunna flippa den på det viset men det är mer troligt att den lägger sig med LE face-down i det läget. Känns som att det du beskriver är att vinden får tag under LE när den ligger på rygg, att det är det du menar med för mycket på rygg.. Skulle man då alltså kunna skota hem för att åstadkomma samma effekt som stopperbollen?

• majoon

Medlem
    15 juli, 2008 vid 07:59

om du släpper ut 5e linan litegrann så kommer det komma mer vind i draken…för mig vill draken då börja dra sig åt något av hållen för att lägga sig i startposition…detta behöver jag bara göra om stoppbollen sitter så att bomen åker iväg för långt..vid rätt justerad stoppboll sköts allting automatiskt och man behöver enbart dra lite i ena styrlinan…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.