Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing René Egli – Center I eller II?

  • René Egli – Center I eller II?

    Publicerad av planing på 28 juni, 2011 vid 17:04

    Har bokat en tvåveckorsresa till Fuerteventura i början på augusti. Ska hålla till i Sotavento, och tänker hyra utrustning på nåt av René Eglis center (http://www.rene-egli.com/index.php).

    Förstod på Slusken att han mest hade hållit till vid center II. E det det rätta valet? Jag kommer mest bränna plattvatten, med gippar och hopp.

    Det finns tre olika typer av paket; Sport, World cup & Premium, varav premium endast finns vid center I. Finns det generellt ett större utbud av brädor vid center I?

    Jag ska förhandsboka eftersom det blir billigare, och då vill jag ju boka på det bästa stället. :). Det verkar iofs som att man kan surfa på både center I och II, men man måste säga till nån dag i förväg.

    Skriv gärna ner lite för och nackdelar med center I & II så jag får lite beslutsunderlag.

    Förslag på boende mottages oxå tacksamt!

    planing svarade 12 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • g_l

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 17:25

    Innan du bokar på 2:an så bör du kolla upp om det kommer att vara hög- eller lågvatten när du är där.
    Det lär visst vara si och så med windsurfingmöjligheterna vid lågvatten.

    Om du är säker på vattenstart skulle jag nog rekommendera center 1.

    Om du inte ska bo vid hotellet som ligger alldeles intill centern, så behöver du även boka hyrbil. I o f s så har Egli även en shuttle bus som går till hotellen morgon o kväll.

  • douglas-l

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 17:38

    Kom hem ganska nyligen därifrån, bra ställe!! Körde både center 1 och 2. Lite reflektioner:

    Center 1
    Större utbud av brädor/segel, skönare häng på stranden (framförallt för familjen om nu så är fallet), Enklare/snabbare att ta sig dit. Side off med chop, ibland lite dyningar som rullar in.

    Center 2
    Ligger lite mer off, mindre utbud, får bära en bit ner till vattnet. Verkar dock blåsa lite hårdare här, körde 5.4 när dom på center 1 hörde 6.5. Men så är det nog bara off season, juli/aug verkar det blåsa pung på båda ställena.

    Dom kör brädorna mellan centerna om man vill men det är lite meck med planering, lasta etc. Har du egen bil är det bara 5 min i mellan.

    Mitt råd är att satsa på center 1, sen kan du testa 2 om du blir sugen. Hyr World cup, det är bra grejer. Se också till att vara ute i god tid (läs morgon, eller dagen innan) om du vill byta bräda, man har en bräda reserverad hela tiden men det är kul att byta beroende på vind samt vågförhållanden. Bytet måste man anmäla på hotellet där deras bokning/shop ligger.

    Vi bodde på Melia Gorriones, hotellet vid center 1. Riktigt bra, grym mat, nära till surfet, sköna pooler och all inklusive med dricka o rubbet!

    Lycka till!

  • planing

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 19:25
    G_L;660563 wrote:
    Innan du bokar på 2:an så bör du kolla upp om det kommer att vara hög- eller lågvatten när du är där.
    Det lär visst vara si och så med windsurfingmöjligheterna vid lågvatten.

    Men det gäller väl bara inne i lagunen? Är det där man brukar hålla till?

    Hur ser förresten tidvattenfluktuationerna ut? Går det med månadscykel, eller dagscykel?

  • douglas-l

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 19:31
    Planing;660581 wrote:
    Men det gäller väl bara inne i lagunen? Är det där man brukar hålla till?

    Hur ser förresten tidvattenfluktuationerna ut? Går det med månadscykel, eller dagscykel?

    Hög o lågvatten kan du skita i…det är bara i lagunen och där vindsurfar man inte..finns en bra tabell på renes sida.

  • planing

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 19:47
    Douglas L;660569 wrote:
    Center 1
    Större utbud av brädor/segel, skönare häng på stranden (framförallt för familjen om nu så är fallet), Enklare/snabbare att ta sig dit. Side off med chop, ibland lite dyningar som rullar in.

    Låter gôtt 🙂

    Douglas L;660569 wrote:
    Dom kör brädorna mellan centerna om man vill men det är lite meck med planering, lasta etc. Har du egen bil är det bara 5 min i mellan.

    Ok, så om man behagar så kan man lasta in brädan egen bil och köra till det andra centret och ta en rigg där? Jag har tänkt att ha hyrbil. Jag hade iofs tänkt mig en så liten hyrbil som möjligt…

    Douglas L;660569 wrote:
    Se också till att vara ute i god tid (läs morgon, eller dagen innan) om du vill byta bräda, man har en bräda reserverad hela tiden men det är kul att byta beroende på vind samt vågförhållanden.

    Detta var en liten besvikelse. Jag trodde att man kunde byta bräda beroende på vindförhållande för stunden. Hade dessutom tänkt att ibland flippa segel på nåt pansarskepp. Måste man boka det tidigt isåfall. Det är inte bara att sticka ut?? Kanske lika bra att boka upp en 80-85 liters FSW direkt då, så att de inte tar slut. Det är den brädtyp jag vill använda mest.

    Douglas L;660569 wrote:
    Bytet måste man anmäla på hotellet där deras bokning/shop ligger.

    Och det hotellet ligger precis jämte center I, eller? Typ 100 meter?

    Finns det förresten matställen i närheten så att man kan äta lite olika typer av mat? Gärna nyttig mat… Det där med all inclusive är inte riktig min grej, men jag antar att man kan handla där oxå?

  • douglas-l

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 20:24
    Planing;660586 wrote:
    Låter gôtt 🙂

    Ok, så om man behagar så kan man lasta in brädan egen bil och köra till det andra centret och ta en rigg där? Jag har tänkt att ha hyrbil. Jag hade iofs tänkt mig en så liten hyrbil som möjligt…

    Detta var en liten besvikelse. Jag trodde att man kunde byta bräda beroende på vindförhållande för stunden. Hade dessutom tänkt att ibland flippa segel på nåt pansarskepp. Måste man boka det tidigt isåfall. Det är inte bara att sticka ut?? Kanske lika bra att boka upp en 80-85 liters FSW direkt då, så att de inte tar slut. Det är den brädtyp jag vill använda mest.

    Och det hotellet ligger precis jämte center I, eller? Typ 100 meter?

    Finns det förresten matställen i närheten så att man kan äta lite olika typer av mat? Gärna nyttig mat… Det där med all inclusive är inte riktig min grej, men jag antar att man kan handla där oxå?

    Lasta i egen bil funkar inte, dom kör grejerna i sina shuffles. Sjukt bra ordning i tyskt maner…på gott och ont.

    Du har alltid din bokade bräda reserverad, den kan ingen röra. Men säg att det blåser mindre eller mer, då vill alla byta=var snabb!

    Hotellet ligger precis vid center 1. Är bara all inclusive, funkar inta att bara droppa in. Finns tyvärr inga andra ställen i närheten mer än fiket (glass, dricka etc) vid center 1.

  • danne_an

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 05:12

    Om du inte är sugen på o leva all inclusive livet på Melia Gorriones så satsa på ett hotell i södra delen av Costa Calma. Då har du promenad avstånd till center 1 så du slipper boka shuttle bus och passa tider eller hyrbil. Tar ca 15min att promenera. På morgonen måste bussen förbokas och hemresorna går på fasta tider. Dock så höll de inte tiderna speciellt bra så vi promenerade mesta dels. Vi bodde på ett lägenhets hotell som hette Morasol. Lite budget men ändå helt okej. Receptionisten var även glad för att bjuda på dricka! Väljer du o surfa på center 2 eller hyrbil så kvittar det vart du bor.

  • vigla

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 11:25

    Kolla in Hotel Paraiso, precis ovanför det stora hotellet vid stranden/center 1, finns på Eglis hemsida som boendeförslag och kan bokas genom centret. Vi bodde där en vecka i april och var grymt nöjda, ganska nybyggt, rymliga rum/lägenheter med bra kök och badrum. Förmodligen Fuertes bästa utsikt, ligger som ett örnnäste på en klippavsats. Vi hyrde bil som vi körde mellan boendet och stranden, tog cirka 10 min till center II som ligger längst bort i andra ändan av lagunen. Om du vill köra i lagunen måste du kolla Eglis förträffliga tidvattentabell och anpassa vistelsen efter den eftersom den kan nå sitt maxdjup ena veckan för att vara torrlagd den andra, men det går att förutse lätt. Jag hade en tioårig junior med och han älskade att köra plattvatten i 80 cm djupt vatten i 10 m/s med juniorrigg. Inte helt fel att leka med för egen del heller om man verkligen vill uppleva “plattvatten”. Vill man ha chopp är det bara att kliva på vattnet utanför lagunen och uppleva det bästa av bägge världar.

    Hör av dig om du undrar något mer.:cool2:

  • planing

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 22:13
    vigla;660649 wrote:
    Hör av dig om du undrar något mer.:cool2:

    Ok, ok, då 😉

    Vad är den vanligaste segelstorleken de två första veckorna i augusti? 5.3?? Jag väger 76 kg.

    Jag har en 80-liters RRD FSW som enda bräda här hemma. Kör den med 3.7 upp till 6.0, men då måste jag byta fena. Kan man byta fena på ‘sin’ bräda? Alternativen är JP FSW 85 eller Starboard Kode 80 eller 86. Ska läsa lite om dem… Funderar på Kode 80…

    Finns det bra restauranger i Costa Calma? Jag funderar på att kanske bo där, eller i nån annan by. Det är inte så mycket att göra på kvällarna vid Center I antar jag? :confused2:

    Måste kolla lite kartor. Har inte kollat upp med boende. Tänker fixa det på plats, men det kan ju vara bra att veta vilken by man ska åka till när man har landat. :santa:

  • danne_an

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 08:12

    Runt centerna finns det inget att göra på kvällarna. Finns en hel del restauranger i Costa Calma med varierande kvalité. Vissa är kanon o vissa mindre bra. Kvällarna i Costa Calma är med riktigt lugna och det händer inte speciellt mycket. Där emot nätterna mellan torsdag-fredag o fram till söndag morgon är det riktigt bra drag ute om man är på rätt ställe. Ingen ide o gå ut före 11-12 tiden om man ska partajja lite.

  • vigla

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 08:38

    Vad gäller segelval är det enkelt. Det är smått som gäller, det blåser….större än 5.3 blir nog inte aktuellt.
    En negativ upplevelse var just att man inte kunde byta fenor hursomhelst på sin hyrbräda vilket var rätt frustrerande, att inte kunna matcha fenan vid byte av segel. Håller med Danne om hans erfarenheter av nattlivet i Costa Calma.
    Bästa maten hittade vi på en tapasbar/restaurang centralt i Costa Calma som hette Asador Las Tapas De La Abuela på adressen
    C / Valle de los Mosquitos, 2, Costa Calma, Fuerteventura, Spain
    928 87 51 58
    Grymt bra grillat kött och det mesta i matväg. Björn Dunkerbeck stötte vi på här vid ett besök och han berättade att detta var hans favorit när han var i byn. Vem vet vem som dyker upp nästa gång…..

  • blabussen

    Medlem
    2 juli, 2011 vid 08:36

    Skit i surfet, de är bara plattvatten och frånlandsvind iaf, bo två veckor på Gorriones istället det är lyx!

    Om du vill vågsurfa så kan du ta en bil upp till någotställe norr om norr udden, fina vågor!

  • planing

    Medlem
    2 juli, 2011 vid 08:54
    blåbussen;660947 wrote:
    Om du vill vågsurfa så kan du ta en bil upp till någotställe norr om norr udden, fina vågor!

    Japp, har tänkt att testa vågsurf nån dag med dålig vindprognos, men mitt huvudmål är att vindsurfa på det där plattvattnet i frånlandsvind. 🙂

    Brukar det inte vara vatten norr om norruddar? 😉

  • planing

    Medlem
    2 juli, 2011 vid 09:01
    vigla;660824 wrote:
    Vad gäller segelval är det enkelt. Det är smått som gäller, det blåser….större än 5.3 blir nog inte aktuellt.
    En negativ upplevelse var just att man inte kunde byta fenor hursomhelst på sin hyrbräda vilket var rätt frustrerande, att inte kunna matcha fenan vid byte av segel.

    Ok! Funderar på att förboka en starboard kode 80, och ta med egen 25 cm fena. Borde kunna köra den upp emot 6.0 med den fenan.

    Ett alternativ är kode 86 eller jp 85; är det ett bättre val? Vill ha liten bräda pga att mina knän slits om det blir för stötigt.

  • planing

    Medlem
    3 juli, 2011 vid 20:21

    Kollade på lite filmer på youtube nu. Det verkade inte finnas solskydd vid Center II. Jag såg inget på filmen ivarjefall. Eller man kanske kan sitta i solstol och läsa bok under taket där utrustningen förvaras?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing René Egli – Center I eller II?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.