Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Reparationstips vid genomgående spricka…HELP!
-
Reparationstips vid genomgående spricka…HELP!
Publicerad av kvasten på 24 september, 2003 vid 11:36Har en en genomgående spricka från nosen och rakt bak på en RRD.
Som jag ser det är det 4 lager:
1 Skumkärna
2 Ytterligare brunt “skum”/Sandwich skikt
3 Glasfiberlaminat (Väv/Epoxy)
4 CoatingMin tanke var att först limma ihop skumkärnan, sedan slipa ned coatingen och en bit av laminatet för att sedan lägga ett par nya skikt väv o polyester för att spackla jämt med något….
Alla tips om tillvägagångssätt, verktyg och material mottages mycket tacksamt!!!
Kvasten
jlhp svarade 13 år, 8 månader sedan 19 Medlemmar · 31 Svar -
31 Svar
-
var ligger sprickan?
– I kanten
– På undersidan
– På översidan -
Om du tänker dig att du ser brädan uppifrån och sedan du skulle ta en kniv och skära från nosen framifrån och bak ca 10 cm längs brädan och lite ripp och sprickor runt om…
-
jag lagade min bräda (kan inte säga att det blev perfekt, men ganska bra) enligt följande lilla skiss.
Jag köpte epoxi på watski och plastic padding ELASTIC på ok. Det har hållt hela denna säsong så helt dåligt kan det inte ha blivit. Jag slipade ner kanterna på sprickan för att få bättre fäste och sedan på med väv, expoxi. När det härdat så slipade jag ner epoxin eftersom den svettas och lade på plastic padding som jag sedan slipade med fint papper. Det som jag inte gjort är att fixa ytan,men det tänkte jag göra med ett tunt lager epoxi. -
Så här lagade jag min bräda. Nosen gick helt av. Jag köpte epoxi samt kolfiberväv. Lagningen blev superhård, hårdare än innan.
-
Låt torka under lång tid (står på förpackningen) sen på med gelcoat och slipa.
-
Sen gör du lite coola hajtänder eftersom man då slipper allt jobb med att få samma färg som innan med jobbiga ränder och liknande.
Jag kan inte säga att detta är det bästa sättet att laga en bräda men det fungerade för mig. Lycka till.
-
Kolfiberväv köpes i välsorterade båtbutiker. Det är ganska dyrt. 5 m lång remsa, 5 cm bred kostade typ 300-350 kr. Sen kostade Epoxin typ 280 kr. Det blir i och för sig massor över som kan användas senare.
-
vad gott det måste haluktat i vardagsrummet efter diverse plastprodukter.
-
Ja just det. Det kan vara ett tips om du bor i lägenhet. Jobba inte i vardagsrummet, eller annat rum för den delen heller. Det tar mycket plats, blir skitigt och dammigt när man jobbar. Dessutom luktar det fan. Det stank i hela trapphuset och var jobbigt att sova den natten. Konstigt att man inte var hög när man vaknade.
-
hur fixerade du den avslagna nosen på brädan? Limmade du ihop frigoliten och i så fall med vad då.
Är det lätt att laminera med kolfiber?? Väter expoxin igenom kolfiberväven utan problem?? Jag har bara använt glasfiberväv och då är detta inget problem men jag har hört talas om att vissa vävar ska vara mer besvärliga.
Tejpade du över det färska laminatet innan det började härda för att få en bra yta eller fick det bara vara som det blev?
hälsn Tomas, nybliven ägare till NP RAf jet 6,7(väl begagnat)
Logga in för att svara.