Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reparera laminatet runt en fenbox

• Reparera laminatet runt en fenbox

Publicerad av brattberg på 29 juni, 2001 vid 07:44

Laminatet har tryckts sönder på ena sidan av min fenkassett och sugit in vatten.

Vilken är bästa metoden för att laga det? Boxen är hel så jag behåller den i och fräser ur på den sida det är kexigt, men sedan då? för att fylla ut och få det stenhårt, vattentätt och jämnt.

Jag tänkte ta epoxy och väv som man klipper men tycker det känns som extra vikt (risk för luftbubblor?).
    Vill blanda epoxin med microballonger men tycker aldrig det fäster då och dessutom aldrig blir riktigt hårt.

Nån som gjort nåt liknande och fått det bra och hållbart? tips på bra metod och material tack!

brädan vi snackar om är en sandwich med kol och glas och boxen är en vanlig US-box.

ola-h svarade 23 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • ola-h

Medlem
    30 juni, 2001 vid 07:44

Jag har inte gjort någon fenboxreparation själv, men jag tror ändä det bästa blir att göra en ny fenboxinstallation. Kanske kan du använda den gamla boxen om du fräser ut en bit runt. Sedan blir det till att laminera in en ny Divinycellkloss, laminera in boxen i divynicellen och helst lägga ett tunt lager glas över. Det blir dock en del sliparbete före och efter. Vid alla kloss- och box-lamineringar, se till att få bra (vinkelrät) kontakt mellan boxlaminat och brädans alla laminatlager på undersidan.

Risken med att bara laga runt själva skadan är att det blir liknande skador runt om senare. Om skadan uppkommit genom slitage skulle jag tro att det beror på att boxen rört sig lite i brädan. I kombination med t.ex. en mycket liten skada som förser sandwichen med lite vatten blir det då snabbt utmattning. Risken att sw och skum på andra ställen runt boxen redan är försvagade är nog ganske stor. Gör du en ny boxinstallation får du dessutom möjlighet att torka ur brädan ordentligt.

Lycka till.

Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reparera laminatet runt en fenbox

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.