Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Resalternativ Gc – Roadtripp eller flyg?

  • Resalternativ Gc – Roadtripp eller flyg?

    Publicerad av clemens på 27 november, 2006 vid 07:37

    Jag skulle behöva lite kött på benen inför detta svåra val. Någon som har lite kunskap angående typ vägval, färje-avgångsorter, pris på färja?

    henke201 svarade 17 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • donpedro

    Medlem
    27 november, 2006 vid 09:14

    Vaför inte flyga? De blir bra mycke billigare att flyga än att åka bil om du tar nån reststol ner. Jag flög för 350:- med sterling i vintras.

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 november, 2006 vid 09:42
    donpedro wrote:
    Vaför inte flyga? De blir bra mycke billigare att flyga än att åka bil om du tar nån reststol ner. Jag flög för 350:- med sterling i vintras.
    reststolarna är inte så pålitliga om man vill ha med sig två styck resebagar av storleken helt jävla gigantiska. seda så måste man ju ändå ha bil därnere å vi tänkte ju vara väck i 2-3 månader. men visst kommer det bli billigare att flyga även om man bokar i förväg, dock hade de vatt en rätt najs roadtrip, om det inte blir alltför kostsamt.
    men är det någon som har koll på hur man bär sig åt om man köper bil därnere? försäkringar? måste man skriva den på en adress?
    /alex på jobbet
  • combat-4-2

    Medlem
    27 november, 2006 vid 09:47
    Clemens wrote:
    Jag skulle behöva lite kött på benen inför detta svåra val. Någon som har lite kunskap angående typ vägval, färje-avgångsorter, pris på färja?

    Har själv stått inför det valet en gång – glöm köra bil (om det är annan speciell anledning – något stopp du ska göra någonstan). Köp bil där nere istället.

    Färjan över från Cádzi till LP kostar 4000 SEK för bara bilen – enkel resa – och varar i 36 timmar eller något åt det hållet (Trasmediteranía eller något åt det hållet heter dom).

    Bilvägen är annars kraftigt förenklad om du tar tyska Autozugs biltåg från Hamburg till Narbonne, sedan spanska RENFEs biltåg Barcelona-Sevilla/Málaga. Tar 3-4 dagar köra. (Tar ej bussar dock).

    Flyg kan du hitta för vrakpriser om du kollar vid rätt tillfälle (precis efter lov/högtider).

    Ha det gott!

  • clemens

    Medlem
    27 november, 2006 vid 10:01
    Combat 4.2 wrote:
    Clemens wrote:
    Jag skulle behöva lite kött på benen inför detta svåra val. Någon som har lite kunskap angående typ vägval, färje-avgångsorter, pris på färja?

    Har själv stått inför det valet en gång – glöm köra bil (om det är annan speciell anledning – något stopp du ska göra någonstan). Köp bil där nere istället.

    Färjan över från Cádzi till LP kostar 4000 SEK för bara bilen – enkel resa – och varar i 36 timmar eller något åt det hållet (Trasmediteranía eller något åt det hållet heter dom).

    Bilvägen är annars kraftigt förenklad om du tar tyska Autozugs biltåg från Hamburg till Narbonne, sedan spanska RENFEs biltåg Barcelona-Sevilla/Málaga. Tar 3-4 dagar köra. (Tar ej bussar dock).

    Flyg kan du hitta för vrakpriser om du kollar vid rätt tillfälle (precis efter lov/högtider).

    Ha det gott!

    Najjs info, men e de någon som har grym info om bilköp där nere? Kan man dessutom hyra bil inledningsvis om man är under 21?
    Ila, jag förväntar mig input från en räv som dig.

  • estrella

    Medlem
    27 november, 2006 vid 15:48

    För att köpa bil behöver du vara resident i Spanien, det tar ungefär tre till sex månader att få till detta. För att hyra hos “vanliga” uthyrare måste du vara över 21. Om du har tur kanske du kan hitta någon privat uthyrare eller surfbutik som hyr ut men det är inte så trolig då de flesta inte har tillägget i bilförsäkringen som tillåter förare under 21….
    Det kan med andra ord bli lite svårt för dig/er att få till en bil.

    Jag fraktade över min bil så sent som tre veckor sedan, för tredje gången(Lanzarote), 400 euro till Gc får du räkna med, enkel. Sen måste du ändå flyga över, lite meck att ta sig från cadiz till närmsta flyg, men det går. Sen finns ju alltid alternativet att åka med färjan oxå, ganska dyrt och framför allt JÄVLIGT tråkigt, men är man några stycken som delar en hytt underlättar det betydligt.

    Ha det och lycka till

    /Johan

  • henke201

    Medlem
    27 november, 2006 vid 16:31

    Men grabbar sen får ni ju tänka på att de vore ganska fett att glida runt med Clemens nya fina 245a som dessutom är svenskreggad!!!

    Höll nästan på att glömma din underbara “vinge” där bak… med andra ord ta me bilen!!!

  • surfslusken

    Medlem
    27 november, 2006 vid 18:17
    Clemens wrote:
    Ila, jag förväntar mig input från en räv som dig.

    Du glömde “gammal” före räv!

    Har för mej att ja avhandlat de här nåra ggr tidigare,men ok, vi kör den igen!

    Köra eller inte till Kanaris beror på många faktorer, argumentet att de inte är ekonomiskt försvarbart jämfört me flyg håller inte i alla väder. De beror helt på hur länge man ska va där. För en bil bör man ju ha o de kostar en slant även om man ska hyra ett vrak, o köpa där nere e inte gratis heller. En bra variant e att köra ner nåt som håller den tiden man ska va där, dumpa den o ta flyget hem. De går att trixa sej runt residensia regeln, men man måste ha en adress, att uppge iaf. Men som sagt, beg bilar e hutlöst dyra jämnfört me här.

    Sen om vi tänker i andra termer än rent ekonomiska, o de gör vi, för annars skulle vi defenitivt inte hålla på me windsurfing. Så är de en grymt skön roadtrip o kuska ner till Cadiz. Tar man lite tid på sej så ligger ju både Portugal o Tarifa på vägen. Personligen e ja barnsligt förtjust i roadtrips, de e ju nästan halva behållningen me surfandet att köra runt o kvarta i bilen! Dessutom gillar ja att åka båt så 39 timmars färjan till GC va en skön avkoppling tyckte ja, pilsnern va ju riktigt billig! Ytterligare saker som fick mej att köra ner me bussen va att jag skulle stanna på obestämmd tid. De vart 9 månader den gången, sen sålde ja bussen, me svenska plåtar!!, till en holländare där nere för typ samman pengar jag skulle får för den i sverige. Enda haken e ju att den alltjämt står reggad på mej! Han försökte tom sälja tillbaka den när ja va nere igen ett år senare. Men då hade han kört slut på min stackars så de inte ens gick, men skulle ha samma pengar han gav för den??

    Vart skulle ja komma nu….hmmm, ja har glömt. Men alla hårtfakta me länkar o sånt finns ju nån av dom tidigare trådarna i ämnet, typ att färjan bör bokas tidig, den går en gång/vecka osv, så de e bara sök.

    Mitt råd är: Har du/ni gått om tid, tänkt stanna ett tag och vill göra en jävlig rolig roadtripp ni inte kommer glömma så kör ner gamla 245an o dumpa den där när ni ska dra hem. Skit i o räkna på de mest ekonomiska alternativet, ni vill leva surfar liv o då sitter man fan inte på ett charterflyg o bläddrar i taxfree kataloger! Man lever bara en gång!!!

    Fan va ja längar tillbaka!!:(

  • clemens

    Medlem
    27 november, 2006 vid 19:14
    surfslusken wrote:
    Clemens wrote:
    Ila, jag förväntar mig input från en räv som dig.

    Du glömde “gammal” före räv!

    Nejdå, ville bara va lite finkänslig och inte orsaka en möjlig ålderskris.
    Tack för inputen, de blir ju bara svårare och svårare, men en sak vet jag, min 245 är alldeles för fin för att dumpas därnere, de e ju en 90:a god damit, med spoiler!

    Finns de någon som trixat sig till ett bilköp därnere?

    Hur är det förresten med cutre-jonas(eller nått?), kan inte han hustla en bil`?

  • alexasu

    Medlem
    27 november, 2006 vid 19:30

    risken om man åker ner med en bil som bara beräknas hålla under resans gång är ju att det mycket sannolikt faller ihop något tidigare, vilket hade varit surt.
    men vafan, vi är ju tre stycken, om alla lägger vars 10 kan vi få en rätt schysst buss va? vad hade det kostat att hyra i tre månader lixom?

  • clemens

    Medlem
    27 november, 2006 vid 19:39

    Fan, orosmomenten tar ju aldrig slut. Om vi kör kommer vår färd sluta på en rökig bakgata i hamburg med bussen full av syra och gestapo villt gastande.

  • surfslusken

    Medlem
    27 november, 2006 vid 20:14

    Nu börjar de ju ta sej igen, trodde först att ni börjat överväga att inte ta en roadtripp bara för att Clemens snålar på 245an;) Fan e ni tre stycken så överväg att skramla till en buss, ni lär få såååå jävvvla kul! (och garanterat råka i luven på varandra ett gäng ggr me;)) De där me oron för att bilen/bussen ska “krångla” (dvs haverera) under resan ökar bara spänningen i de hela, men sånt löser sej ALLTID på nåt sätt. Jesper B kan berätta historier som man skulle betala för att få uppleva om hur han han me hjälp av trevliga människor o en massa annat lappat ihop sina bussar i bla Portugal. Ge fan i syran o håll er undan Gestapo så lär ni få er livs resa!

    Fan va sugen ja blir! Har ni plats över???

    Föresten så kan Cutre Jonas garanterat hustla en bil, och er me. Han skiljer sej inte från nån annan på GC, hela ön lever av att hustla turister!

    Ja måste kanske tillägga att allt jag skriver om Kanaris relaterar ja till Fuerte där ja tillbringat betydligt mkt mer tid än på GC, som iofs är ok men inte alls samma surfkultur som på norra Fuerte vilket jag förutsätter e slut destination för er resa? Annars skiter ja nog i o hänga me;)

  • clemens

    Medlem
    27 november, 2006 vid 20:30

    Du är så otroligt välkommen, du hade nog tillfört en del då min, alex och elis gemensamma mentala ålder ligger någonstans i krokarna runt 9.

    Helt seriöst så lockar ju bussidén, å vi har ju faktist lite av ett överskott av cash snart. Lär ju bli en sinnesjukt fin roadtripp. Hade jag bara varit 100% säker på dom övriga herrarnas sexuella läggning hade jag inte tvekat en sekund. Man sover rätt tajt i en buss va om man är 3 st?

  • surfslusken

    Medlem
    27 november, 2006 vid 20:57
    Clemens wrote:
    Du är så otroligt välkommen, du hade nog tillfört en del då min, alex och elis gemensamma mentala ålder ligger någonstans i krokarna runt 9.

    Helt seriöst så lockar ju bussidén, å vi har ju faktist lite av ett överskott av cash snart. Lär ju bli en sinnesjukt fin roadtripp. Hade jag bara varit 100% säker på dom övriga herrarnas sexuella läggning hade jag inte tvekat en sekund. Man sover rätt tajt i en buss va om man är 3 st?

    Har faktiskt ingen erfarenhet av o slagga i bussen me en/flera herrar. Har inte vågat mej på de. Risken är väl att den/dom stackarna som somnar i er buss kanske inte e så tajta när ni kommit halvvägs ner. Men då har du ju iaf fått din o dina medresenärers sexuella läggning bekräftad o så kan ni styra om mot Grekiska övärlden istället. Surfen lär väl inte va nån hit där men ni kommer nog trivas ändå;)

  • alexasu

    Medlem
    27 november, 2006 vid 21:55
    Clemens wrote:
    rätt tajt?
    clemens, du vet vad en random herre i en nacra f18 sa i hamnen i sommras`?

    en annan fråga är ju: hur fan e de me vinden på holmarna i mars/april/maj/juni? mer eller mindre på vilken då?

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 november, 2006 vid 13:07

    Tillåter spanjorerna att man bor i bilen, eller jagar dom bort en som danskarna gör? Funderar också på att dra dit i vår med Volvo 9.40 och sova i den.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Resalternativ Gc – Roadtripp eller flyg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.