Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rescensioner av crossover brädor

  • Rescensioner av crossover brädor

    Publicerad av pure på 3 april, 2006 vid 18:18

    I windsurf jan/feb 2006 och i Boards mars så reviewas Mistral syncro 103. I windsurf så tycker dom att det är en bräda som inter passar för wave och freestyle men mer för freemove och freeride. “lost its edge and verstaliity” tycker dom.

    I boards tycker dom att syncron är “Very versitile…” och den och angulo supergu blir dom rekomederade för freemove och all-rounders.

    Så då är frågorna:
    Är tidingsrecensioner lika pålitliga som filmrecensioner?
    Hur vet man vad en bräda är bra på egentligen och då speciellt
    crossover brädorna eftersom tidningarna tycker så olika?


    P.S: Angulo Supergo fick bäst i boards och Angulo Sumo fick väldigt bra i windsurf.. så får hoppas att svenska leverantörer börjar ta hem dessa.

    nordgren svarade 18 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • the_novice

    Medlem
    3 april, 2006 vid 18:58
    pure wrote:
    Så då är frågorna:
    Är tidingsrecensioner lika pålitliga som filmrecensioner?

    Öhh, hur bra är film recensioner egentligen…? :shocked:

    Gäller nog att inte hänga upp sig för mycket på vad dem ger i rena betyg utan mer hur dem beskriver brädan, vet man sedan lite vad man är ute efter så kan man nog hitta något. Tycker definitivt att man måste test segla för att veta hur en bräda egentligen uppför sig. Det handlar ju ofta om en viss känsla man är ute efter och som vanligt handlar det om kompromisser…

    Tycker annars att testerna i PM är väldigt bra, dem har en extra utgåva med bara tester varje år i mars (178 sidor i år!) och den täcker in det mesta förutom rena race grejor som formula och fullcambrat. I årets test har dem även med kommentarer från enskilda teståkare som även är beskrivna med sin vikt och seglingsnivå, ett klart steg framåt!

    I segeltesterna står det bla vilken mast som används, men jag saknar lite att dem inte mätt upp vikten hos seglen…

    Just det, bland freeride brädor så får AHD (fury 110 och rebound 93) höga betyg samt JP freestyle wave 85 pro edition (5.7kg) förstås….

  • _frippe_

    Medlem
    3 april, 2006 vid 20:29

    Nu vet jag inte hur det såg just i testerna i Boards och Windsurf som nämns ovan men man får nog tänka på att brädorna i princip alla tester jämförs relativt de andra brädorna i samma test. Det gör ju att bedömningarna kan bli ganska olika beroende på om den aktuella bräda är minst eller störst i testet och om den testas mot brädor åt fart eller manöverhållet.

  • bill

    Medlem
    3 april, 2006 vid 21:22

    Tycker annars att testerna i PM är väldigt bra, dem har en extra utgåva med bara tester varje år i mars (178 sidor i år!) och den täcker in det mesta förutom rena race grejor som formula och fullcambrat. I årets test har dem även med kommentarer från enskilda teståkare som även är beskrivna med sin vikt och seglingsnivå, ett klart steg framåt!

    Vad är PM och går den fortfarande att få tag på?
    Bor i Norrland och har ingen shop att prova saker hos 🙁

  • poppo

    Medlem
    4 april, 2006 vid 05:53

    Vill passa på att poängtera skillnaden på Mistrals Syncrolinje när det är på tal:

    Syncro Fish 77 | 83 är grymma som “sverige-vågbrädor” och hårdvindsfreestyle. Fanns 2005 under namnet “Syncro 82”. En personlig favorit!

    Syncro 90 | 103 | 115 är mer allround: supercross, freestyle, freemove och lite wave också sägs det. Har tyvärr inte provat dessa.

  • pure

    Medlem
    4 april, 2006 vid 06:13
    The_Novice wrote:
    pure wrote:
    Så då är frågorna:
    Är tidingsrecensioner lika pålitliga som filmrecensioner?

    Öhh, hur bra är film recensioner egentligen…? :shocked:
    Precis.. imdb däremot är rätt pålitligt.. kanske borde ha en sån sajt där en
    massa vanligt folk kunde recensera och betygsätta brädor.

    Gäller nog att inte hänga upp sig för mycket på vad dem ger i rena betyg utan mer hur dem beskriver brädan, vet man sedan lite vad man är ute efter så kan man nog hitta något. Tycker definitivt att man måste test segla för att veta hur en bräda egentligen uppför sig. Det handlar ju ofta om en viss känsla man är ute efter och som vanligt handlar det om kompromisser…

    Tycker annars att testerna i PM är väldigt bra, dem har en extra utgåva med bara tester varje år i mars (178 sidor i år!) och den täcker in det mesta förutom rena race grejor som formula och fullcambrat. I årets test har dem även med kommentarer från enskilda teståkare som även är beskrivna med sin vikt och seglingsnivå, ett klart steg framåt!

    I segeltesterna står det bla vilken mast som används, men jag saknar lite att dem inte mätt upp vikten hos seglen…

    Just det, bland freeride brädor så får AHD (fury 110 och rebound 93) höga betyg samt JP freestyle wave 85 pro edition (5.7kg) förstås….

    Håller med att test segling är bäst.. svårt kanske att få möjlighet att testa just den brädan man e sugen på. Verkade som SP skulle köra runt i sverige och dema brädor, kan ju vara intressant.

  • the_novice

    Medlem
    4 april, 2006 vid 06:23
    Bill wrote:
    Vad är PM och går den fortfarande att få tag på?
    Bor i Norrland och har ingen shop att prova saker hos 🙁

    Planchemag (=PM) är en fransk tidning, special nummret borde fortfarande gå att beställa via deras hemsida; PM

    Helårs pren. till sverige kostar 50 euro (inkl. special nummret).

  • the_novice

    Medlem
    4 april, 2006 vid 06:34
    pure wrote:
    Håller med att test segling är bäst.. svårt kanske att få möjlighet att testa just den brädan man e sugen på. Verkade som SP skulle köra runt i sverige och dema brädor, kan ju vara intressant.

    Dem flest butiker brukar väl kunna fixa lånegrejor om man är ärligt intresserad.

    SP brukar väl ha testdag i apelviken, har dålig koll på om dem åker runt också.
    Onwater hade en testag i apelviken förra året, vet inte om dem har det i år också men det går att boka testprylar på deras hemsida.
    Vågryttarna (gunsails.se) har mistral grejor som har gott bra att testa förut, vet inte hur det blir i år, dem verkar ha begränsat med öppettider nu…
    Surfcompaniet går det också bra att testa grejor från.
    Udéns brukar väl ha något i askimsviken när säsongen är igång, osv osv…

    Det borde inte vara ngt problem att testa grejor, ytterligare en anledning till att stödja svenska vindsurfing butiker…. 😉

  • poppo

    Medlem
    4 april, 2006 vid 07:38

    Skidsport Bromma körde testhelg på Fituna förra året, tyvärr uteblev vinden. Vad jag hört planeras det ett motsvarande event i år med tillfälle att testa Fanatic, JP, RRD, Simmer och NP mm. Info lär följa på hemsidan.

    The_Novice wrote:
    pure wrote:
    Håller med att test segling är bäst.. svårt kanske att få möjlighet att testa just den brädan man e sugen på. Verkade som SP skulle köra runt i sverige och dema brädor, kan ju vara intressant.

    Dem flest butiker brukar väl kunna fixa lånegrejor om man är ärligt intresserad.

    SP brukar väl ha testdag i apelviken, har dålig koll på om dem åker runt också.
    Onwater hade en testag i apelviken förra året, vet inte om dem har det i år också men det går att boka testprylar på deras hemsida.
    Vågryttarna (gunsails.se) har mistral grejor som har gott bra att testa förut, vet inte hur det blir i år, dem verkar ha begränsat med öppettider nu…
    Surfcompaniet går det också bra att testa grejor från.
    Udéns brukar väl ha något i askimsviken när säsongen är igång, osv osv…

    Det borde inte vara ngt problem att testa grejor, ytterligare en anledning till att stödja svenska vindsurfing butiker…. 😉

  • bill

    Medlem
    4 april, 2006 vid 20:32
    The_Novice wrote:
    Bill wrote:
    Vad är PM och går den fortfarande att få tag på?
    Bor i Norrland och har ingen shop att prova saker hos 🙁

    Planchemag (=PM) är en fransk tidning, special nummret borde fortfarande gå att beställa via deras hemsida; PM

    Helårs pren. till sverige kostar 50 euro (inkl. special nummret).

    Tack!
    Fan, som försvarsanställd kan man ju annars rätt många förkortningar…

  • ola-h

    Medlem
    5 april, 2006 vid 06:59

    Givetvis blir testerna aldir helt objektiva, men som någon sade ovan så är nyckelnatt kolla på hela det utbud som testas. Som ett typexempel kan man ta och studera aprilnumret av SURF där det testar crossoverbrädor i dels 95-litersklassen och desl 105-litersklassen. Starboard Kombat 96 och 106 deltar i de respektive testerna. Jag skulle säga att 96:an och 106:an är rätt lika brädor, bara lite oliak storlekar, men de får rätt olika beskrivningar just eftersom de jämförs mot olika brädor. 96:an framstår som snabb och “freeridemässig” (typ: “mit volldampf und bester kontrolle […] im speed einen vordere platz”) medan 106:an mer framstår som manöverbräda (typ: “schneidet die engsten turns mit soviel grip dass eher die beinkraft die turnradius limitiert”). Visserligen skrivs en del egenskaper fram hos båda storlekarna (bra kontroll t ex) men om man inte visste att det var två storlekar av samma bräda skulle nog inte testtexterna avslöja det heller.

    Så, om man nu vill använda tester som dessa för att bilda sig en uppfattning om någon given bräda så får man nog läsa hela testet (dvs om alla brädor) och dessutom ha lite förkunskaper om hur givna tidskrift brukar skriva.

  • nordgren

    Medlem
    5 april, 2006 vid 09:53

    Mistral Syncro 90 fick också svalt omdömme i Tyska Surf (senaste nummret) om sina vågegenskaper… verkar som de sattsar mer på freemove och freestyle i de brädorna i år… synd för förra året var Syncron den bräda jag hellst skulle köpt… (Hade inte råd så det vart en beg vågis istället)

  • ola-h

    Medlem
    5 april, 2006 vid 11:13

    Kombat är för övrigt en liten lucka i min “Starboardkunskap”. Jag har bara testseglat några gånger. Jag har dock nu bestället en för att kunna bilda mig en lite mer välgrundad uppfattning om dem. Dock dyker den inte upp förrän till sommaren.

  • borje

    Medlem
    5 april, 2006 vid 12:56

    Någon som sett Flare testas i nån tidning?

  • ola-h

    Medlem
    5 april, 2006 vid 13:05

    Flare 100 testades i SURF. Jag har själv kört 94:an sedan i somras. Grymt skön bräda. Den har en ren slalomrocker (från Sonic 95) är är otroligt snabb (sånär som på att originalfenan inte är snabb utan snarare freestyleinriktad – förståss).

    Om du bor i Örebro (som det ser ut) får du gärna ta en testtur på min.

  • borje

    Medlem
    5 april, 2006 vid 13:09

    Eftersom tyska inte är ett språk som jag behärskar, trots tre år tyskalektioner, så har jag inte läst recensionen. Jag klämde på din Flare i somras vid N Ässundet men testade den aldrig. Hur tror du den klara lite vågor typ Ringenäs?
    Är man riktigt snäll kanske man får rasta din Kombat också? Om nu isen går i år?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rescensioner av crossover brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.