Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga/Trimma – vad blir fel?

  • Rigga/Trimma – vad blir fel?

    Publicerad av gubbe40 på 16 augusti, 2005 vid 07:50

    Använder ett Simmer Zero Five på 6,5 m2 och en OK mast med 30% kolfiber. Allt är nya grejor, och jag riggar efter de storlekar på mast och bom som står på seglet.
    Men… ganska ofta ser seglet fult ut och det kan vara svårt att få det att “krypa över masten” i mastliket. Så jag måste rycka och slita så att seglet liksom ploppar förbi masten, när jag står på brädan. Jag har prövat att hala ned till jag blir så trött att jag inte orkar segla, och jag har prövat att ha längre mastfot-förlängare med mindre nedhal. Är detta nånting som ger sig med tiden – att nya segel behöver köras in?
    Tacksam för alla begåvade svar.
    Johan

    anonym-anvandare svarade 18 år, 9 månader sedan 15 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 07:55

    Hur blir toppen på seglet när du riggat det? Ser den lös ut? Om inte, dra ned nedhalet ytterligare. Det brukar hjälpa.

    /b

  • bertoni

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 08:01

    Kolla nedhalet först enligt ovan, pröva sen även med något längre bom, seglet ska ju kunna rotera av sej självt runt masten.

  • goose

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 08:40

    Hejsan,

    En helt suverän sida att gå in på för att få tips om trimmning av utrustningen (plus mycket annat mycket bra!) är: http://www.guycribb.com/

    Den är på engelska men den är helt suverän med många tips. En regel är: Det går aldrig att dra för mycket nedhal.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 09:15

    Tjena.. jag har oxå ett simmer zerofive. 8.3 dock.. Jag har precis samma problem.
    Men om jag minns rätt så stämde allt när jag riggade de 1-3 första gångerna. Men nu sitter mina lattor oxå över hela masten om jag riggar efter specifiktionen. Jag misstänker att de helt enkelt har töjt sig lite och att man får dra lite mera nedhal. Ja länger 2,5 cm extra nu och de verkar funka fint.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 09:17

    nee zeroseven är de ju som jag har.. hehe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 10:28

    Jag drar mitt Zero Seve´n -6,4 2004 mycket hårt i nedhalet.

    Först blir akterliket löst ända ner till 3:e lattan uppifrån. Sen drar jag ännu mer och då ser man att seglet blir något plattare vid masten. Sen drar spänner jag uthalet ca 1 cm utan att ta i. Då ligger tryckpunkten långt fram och långt ner och 6,4 går att speeda i vindar upp till 12-13 m/s.

  • nisseman

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 13:01

    Hade lika dant segel & samma problem jag provade allt men fick det aldrig bra. confused.gif
    Sålde det & köpte Crossover 6,2 istället vilken skillnad 8 cm mera nedhal & då ligger ändå latterna på masten så man få pumpa för att få över dom.
    Men skillnaden är som dag & natt. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 14:12

    Att du får rycka till för att seglet ska slå över är normalt. Skälet till att lattorna ligger an så hårt är för att seglet ska får bukstabilitet och eftersom det inte har några cambers, är detta en ganska vanlig lösning.

    Att stå på land och seglet inte slår över är en sak. Ute på vattnet och när det är tryck i grejjerna, kommer det inte avv vara några problem.

    De nya grejjerna kräver ordentligt med nedhal och sen tar det normalt ett par gånger (runt 10 faktiskt) för att seglet ska få sin slutgiltiga form. Det måste, så att säga, knäckas in.

  • gubbe40

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 19:09

    Tack för alla tips! Verkligen helt suverän sajt, detta.

  • lolve

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 21:06

    men det blir lättare att dra i tampen om du tar en pinne( och sen gör du en knut runt pinnen så du kan dra)för det kan göra jävligt ont att bara dra med händerna(om du redan har blåser)

    tex

    -|-
    – är lika med pinne
    | är lika med tamp
    hoppas du förstår wink.gif
    så gör jag iaf tongue.gif

  • mattap

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 06:11

    kan bara instämma, jag har 2 zero-five, ett 6,8 och ett 8,0 och jag får dra mer nedhal och uthal på bägge. vet att jag har extremt mkt mer uthal än angivet på min 8,0 och nåra cm mer nedhal åxå! Använder en björkpinne som jag borrat ett hål genom! Utan den hade jag aldrig orkat dra så mkt nehal som det behövs!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 10:21

    Jag måste dra mitt zero-five hur mycket som helst också, akterliket skall vara slappt ner till tredje lattan, som någon sa. Efter att ha köpt dyrare segel märker jag att det är rätt stor skillnad på dem och ett billigt som Zimmer… Allmänt kass kvalitet är min upplevelse av Zimmer, köp dyrare grejer från tyskland (dyrare i sverige alltså) så kostar det inte många ören mer när deras lägre priser slår igenom. 2200 för ett språjlans gaastra -04 är inte farligt…

  • bertoni

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 11:02

    Det finns ju 2-hands Easyrig att köpa också…

  • alexasu

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 12:38

    eller så kan man kanske använda kroken från selen? bara en vild teori…

  • imported_macts

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 12:42

    Håller med om din vilda teori, kroken funkar klockrent!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga/Trimma – vad blir fel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.