Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Riggtips Simmer..

  • mackee

    Medlem
    10 april, 2012 vid 12:45

    Grattis
    Jag återkommer med trimmtips

  • thomas-althin

    Medlem
    10 april, 2012 vid 13:06

    Ska bli spännande:)

  • andersbq

    Medlem
    10 april, 2012 vid 20:11

    Intressant fråga.
    jag ställde samma fråga till Ludo Jossin som är Lofts testseglare och PWA-slalomgubbe förra våren, här är hans svar;

    “You have to find it out by yourself, there is no universal trim and make a stop and” retrim any time you don t feel comfortable is much better than spending 3 h on the water for nothing !”

  • marcus

    Medlem
    10 april, 2012 vid 20:41

    Kul Thomas ….du kommer gilla dem…..Tror att ”lättviktare” som dig kan dra ännu större nytta av att seglen är så lätta i händerna. Och att de är riktigt snabba är det ingen tvekan om.
    Här kommer några grundtips. De andra M’en kan fylla på med mer.
    Vi har riggat dem som vanlig ”speedriggning”..inga speciella tricks.
    Mkt tryck i de tre nedersta lattorna, en del tryck i fjärde från botten ….knapp något tryck alls i lattorna på de tre översta.
    Men som vanligt är det viktigaste/ känsligaste hur mkt nedhal man har.
    Jag drog ca 1 cm än rek. på 6,2an vid först riggningen. Men det kan variera en del från segel till segel. Säkrare är att titta på buken. Fältet ovan fjärde lattan nedifrån är bra att titta på-
    där drog jag så bubblan (lös duk) gick in till 20 cm från den transparenta duken -se foto med en lite silvertape-markering dit (har kört på samma sätt även för 7,0an o det blev också bra).
    Uthal är lite mer personligt–jag kör ofta så det segelduken ligger emot bommen fram någon cm från bakre fästet för hängseletamparna (vid djup slör). Men det kan nog vara fördel att inte ha ett riktigt så löst uthal på SC 10 orna verkar det som.
    Lycka till, ska bli intressant att höra vad du tycker.

  • thomas-althin

    Medlem
    10 april, 2012 vid 20:54

    Tackar! Ska bli kul. 40 är på g i år!!

  • marcus

    Medlem
    10 april, 2012 vid 21:04

    Men BQ nu ´snackar vi inte komfort …här gäller det högsta möjliga fart ..in i o-komfort-
    zonen….:-)

    (Thomas jag utgick från att du frågade om speedtrimning …ska du segla slalom är bättre du frågar någon PWA -slalom kille som har bättre koll på trimmet för det (ofta något mindre nedahl o lite mer uthal, lite mer “stängt” segel mm) …men som ofta inte har samma koll på just speedtrim).

  • thomas-althin

    Medlem
    10 april, 2012 vid 21:07

    Speed is da shit:) Slalom … Njae det får Klangen köra..;)

  • jester

    Medlem
    11 april, 2012 vid 07:06

    Mina 2010 riggar jag på samma sätt som Marcus, faktiskt. Dock har jag nog slarvat med lattrycket… 🙂

  • jorgenk

    Medlem
    11 april, 2012 vid 10:53

    Börjar likna hjärntvätt….mycket Simmer nu
    Jag hade tänkt köpt beg segel men nu vet i fan
    Om det inte blir kartong nytt Simmer.
    En liten film till http://vimeo.com/m/39976179

  • tobhed

    Medlem
    11 april, 2012 vid 11:21

    finns nog få flockdjur så som svenska speedare…

  • mackee

    Medlem
    11 april, 2012 vid 12:51

    Mina 2010 riggar jag på samma sätt som Marcus, faktiskt. Dock har jag nog slarvat med lattrycket… 🙂

    Jag tar en koll på dina lattor nästa gång vi ses

  • jester

    Medlem
    11 april, 2012 vid 13:31

    Låter gött, Mackee!

  • andersbq

    Medlem
    11 april, 2012 vid 18:29

    Marcus. Jag tror nog BvdS och Joss har koll även på speedtrimmet på Loft. http://www.loftsails.com/2011/2011/04/speed-sailing-tarifa-with-ben-van-der-steen/
    Poängen är att man måste själv känna vad som optimalt. Med bra grejor tar det inte många minuter att hitta dit.

  • mackee

    Medlem
    11 april, 2012 vid 19:03

    Det där är grabbar med koll ,
    men överlag är det nog så att många riktigt nördiga gps seglare har bättre koll på just speedtrimmet

  • tobhed

    Medlem
    12 april, 2012 vid 14:05

    Gillar hunden bäst, snabb är han också…
    [ame=”http://vimeo.com/39976179″]Tom Malina-Tarifa update on Vimeo[/ame]

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Riggtips Simmer..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.