Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Rpicurls kitedräkt vs. windsurfingdräkt?

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 11:18

Jag skulle tro att de flesta kajtare kör i windsurfing-våtdräkt, så det är nog ett beprövat koncept. (Jag kör i en vanlig NP 3000, och är rätt nöjd
    Jag har aldrig sett en kite-dräkt IRL, och jag har inte lyckats lista ut vad det är för skillnader på en kite-dräkt och en WS-dräkt. Jag kan tänka mig är att en kite-dräkt kanske inte behöver vara lika förstärkt i knäna, eller?

/Rasmus

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 11:34

Kör du med vindsurfing dräkten, låter som om någon försöker uppfinna hjulet igen….

CH

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 12:43

En av skillnaderna, den stora antar jag, mellan det som kallas kitesurfdräkt är att den har dräneringshål för vatten. När du hoppat, draggats, etc så kan man uppleva en tendens av att du har ett par extra kilo vatten som tryckts in i våtdräkten. Tanken är att man skall slippa denna problematik. Det låter bra men om det funkar är för mig oklart.

s

• Anonym

Gäst
    14 augusti, 2003 vid 12:48

Du menar när man får dom där _GIGANTISKA_ knäna man kan få ibland :-)….

Riktigt snyggt faktiskt..

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 20:16

Då kör jag på windsurfingvåtdräkten då, det var det ni tyckte var det bästa valet va?

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 12:35

Tjing!

Jo, jag både vågsurfar, vindsurfar och kitesurfar. Måste säga att mina erfarenheter är att vågsurfingdräkter är de bästa (men också de dyraste) våtdräkterna alla kategorier. Jag rekomenderar STARKT Ripcurl Elasto any day. Grejen med vågsurfingdräkter vs. Vind/Kitedräkter är att de har en mer exakt passform vilket gör dem betydligt tätare (slipper ”vattenknän” å annan skit). De är dessutom mjukare och ger större rörelsefrihet. Grejen är den att i Vågsurfing tar man mer stryk (Whipe Out=tumlar runt som en vante bland vågorna-typ tvättmaskins effekt*1000) och dessutom är det svinviktigt att dräkten håller absolut tätt då man annars dels får paddla runt med en massa extra vikt-Very Bad, dels inte kan hålla jämnvikten på brädan lika bra (vilket är vitalt)! Dessutom måste man ha mer rörelsefrihet och ”böjlighet” när man vågsurfar än när man kitar/vindsurfar så en smidig dräkt är a och o.

//Justyna

Ps. Jag lånade för en tid sedan ut min ena dräkt till en Vindsurfare som har hållt på hela sitt liv och verkligen är grym. Han har själv dräkter från North Sails och Niel Pryde men bev helt frälst efter att ha testat min Rip Curl dräkt och ska nu traska iväg och köpa en dylik i dagarna. Ds

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2003 vid 21:54

Det här var helt nytt för mig! Får nog verkligen ta en funderare om vågsurfvåtdräkt isstället för windsurfingdräkten! Tack för tipset!

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 06:53

Håller också på med både vind-, våg-, och kitesurf och håller absolut INTE med om att en vågsurfdräkt är ett bra alternativ för vare sig vind- eller kitesurf. Vågsurfingdräkter sitter som sagt betydligt tajtare runt armarna vilket leder till sämre blodcirkulation och ökad trötthet. Skillnaden mellan en vågsurfingdräkt och en vindsurfingdräkt är ungefär som med eller utan handskar! Undvik alltså att köra med vågsurfingdräkt så länge du inte skall använda den för just vågsurfing!

/Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 14:31

Oki. Kanske är din vågsurfingdräkt lite liten för dig då???

Menar bara att det funkat fint för mig och ett par andra jag känner. Har själv även testat andra dräkter men håller mig till vågsurfingdräkterna i fortsättningen. Har vindsurfat i många timmar i sträck å aldrig upplevt dålig blodcirkulation eller blivit mer trött än utan dräkt. Som kitedräkt är dessutom vågisdräket överlägsen då man som sagt slipper vattenknän å annan skit!

//Justyna

Ps. Bör dock tilläggas att jag aldrig testat dräkt med dräneringshål i. Ds

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA