• ola-h

Medlem
    11 oktober, 2000 vid 09:13

Vad väger du, hur stora/små segel har du tänkt köra, vilka förhållanden vill du att den skall fungera som bäst i och vilka (om några) brädor tänkte du ha som komplement?

Ola H.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2000 vid 09:33

Jag väger 80 o skall ha den som enda bräda för att segla vågor mest 4,6-5,3
    men även 4,2&6,2!

• ola-h

Medlem
    11 oktober, 2000 vid 10:21

Jag har inte testat brädan, men har några kommentarer ändå. Ta dom för vad dom är – teori.

MPE-serien är shape-mässigt mycket extrema brädor. I princip alla detaljer på brädan säger ”down-the-line”. Det mest extrema är givetvis hur tunna kanterna är i den bakre delen av brädan, framför allt i höjd med framstropparna. Så vitt jag vet finns det inga seriebrädor som är jämförbara när det gäller detta. Vidare är tailen på MPE 258 smal för storleksklassen och brädan har ganska mycket rocker en bit fram. Det är inte svårt att misstänka att allt detta gör brädan extremt ”loose” och gör det lätt att få ned kanten i vattnet ordentligt vilket är bra för greppet i vågridningen. Så här tunna kanter i kombination med en rätt rak outline i brädans bakre del gör att brädan ligger mycket stabilt i svängen. Detta är bra, men medför också att det är lite besvärligare att ändra typen av sväng mitt i kurvan, det finns liksom inte tillräckligt mycket tail att ta av och brädan vill inte gärna ”rulla” bak på tailen. Ju mindre och sämre vågor man kör i desto mer är detta en nackdel.

En bräda av den här typen klarar också förhållandevis inte lika stora segel som en med lite mer biffig tail (tjockare och bredare). I princip kan den plana iväg bra när man har bra drag, vara snabb och så vidare, men problemet blir så att säga att den inte går bra när det går sakta. Återigen, att guppa ut med 6.2 och sedan rida schyssta vågor på vägen in lär fungera urmärkt. ”Bump and jump” inte fullt så bra. En bräda med (bl.a.) biffigare tail blir lite svårare att kontrollera när det börjar gå riktigt fort i svängarna och inte lika loose kanske, men för typisk Sverigevågridning tycker nog jag att de trots detta de fungerar bättre. Det beror givetvis på hur man vill att brädan skall kännas.

I korthet, MPE 258 är säkert svinskön, men kanske inte den bästa komprommisen som enda bräda. RRD Cult 55 2000 och 55 och 60 2001 är nog bättre kompromisser. 2000-modellen har betydligt biffigare tail och har fått otroligt bra kritik som allroundbräda. 2001 ser ut att vara lite mer åt MPE-hållet, men är även den shapad för att funka mer allround.

Ola H.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2000 vid 10:32

Tackar för synpunkterna!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2000 vid 11:47

Tja!
    Min uppfattning om brädan efter att endast ha kört med den 2 dagar är att den är något större än vad längd/volym som uppges. Tyska Surf uppmätte brädans volym till 89 liter och det kan nog stämma rätt bra. Efter att ha testat den med 5,8m segel tyckte jag (som väger 90kg) nog att brädan lämpar sig bäst med segel kring 5-6m.
    Brädan känns annars jäkligt loose och biter bra i svängarna. Jag är i alla fall nöjd med mitt köp.

//Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.