Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RS slalom eller klivet till RS racing ?

  • RS slalom eller klivet till RS racing ?

    Publicerad av bjornen på 2 januari, 2009 vid 12:56

    Ska byta mitt trasiga välanvända slalom 7,2 och jag fortsätter gärna med NP så slipper jag byta mast. Är det värt att gå från slalom till racing eller ska jag helt enkelt skaffa slalom igen ? Vilka skillnader är det man eventuellt kan
    känna ? Vad säger ni som tagit klivet från freerace till race.

    //Björn

    hankloose svarade 15 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • kinetic

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:03

    Inget svar på din fråga men…Som jag förstått det kör du slalom-plankor så varför inte vara lika “extrem” på segelsidan? Sen vette katten hur stor skillnaden e mellan Racing och Slalom men nog borde det finnas skillnader, sen om du märker de, eller upplever Racing som ett bättre segel, märker du först när du testat:-). Jag hade personligen “passat på” o byta till “fullrace segel”…

  • bjornen

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:31

    @kinetic 523554 wrote:

    Inget svar på din fråga men…Som jag förstått det kör du slalom-plankor så varför inte vara lika “extrem” på segelsidan? Sen vette katten hur stor skillnaden e mellan Racing och Slalom men nog borde det finnas skillnader, sen om du märker de, eller upplever Racing som ett bättre segel, märker du först när du testat:-). Jag hade personligen “passat på” o byta till “fullrace segel”…

    Var det inte du som handlat lite på tyska ebay ? Hur krångligt/säkert är det ? Kan ju inte tyska :tongue: Det dyker upp en hel del fina erbjudanden på RS slalom och racing där.

    //Björn

  • kinetic

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:37

    Japp jag har handlat en del från ebay.de, inga problem alls. Har handlat både av butiker o privatpersoner. Det som är “nytt” (sedan ett år ca) numera på ebay.de är att man måste regga ett “bankkort” innan man kan buda (om jag minns rätt…). Precis som du säger så finns det en hel del intressanta segel/priser ibland, har sett rätt många RS Racing till salu. De allra flesta kan du skriva till på engelska, budskapet går fram, sen kanske du får ett svar på tysk-engelska men det borde gå att “gissa vad de menar”…Själv kan jag tyska, vilket naturligtvis är en fördel:grin:

  • kapten-k

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:46

    Är du på jakt efter ett 7.2 RS racing??
    Jag har ett, kan bara nämna att 7.2 är godis storleken. har otroligt brett register på en 80-90liters slalombräda. om jag jämför med mitt äldre north från 99, så planar man tidigare samt att rsr går att hålla mycket längre än min gamla 6.6.

    Keppler säljer ju RSR , men med frakt och den sunkiga euro kursen så kostar de ju lite, jag kan eventuellt vara intresserad av att sälja mitt.

  • bjornen

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:47

    @kinetic 523561 wrote:

    Japp jag har handlat en del från ebay.de, inga problem alls. Har handlat både av butiker o privatpersoner. Det som är “nytt” (sedan ett år ca) numera på ebay.de är att man måste regga ett “bankkort” innan man kan buda (om jag minns rätt…). Precis som du säger så finns det en hel del intressanta segel/priser ibland, har sett rätt många RS Racing till salu. De allra flesta kan du skriva till på engelska, budskapet går fram, sen kanske du får ett svar på tysk-engelska men det borde gå att “gissa vad de menar”…Själv kan jag tyska, vilket naturligtvis är en fördel:grin:

    Här finns ju ett RS slalom 7.2 Är det budgivning på detta segel och hur löser man frakten ?

    //Björn

  • kinetic

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 13:55

    Priset är exkl frakt…Skicka ett meddelande till säljaren (kräver att man är reggad på ebay.de) typ detta:

    “Hallo! Wieviel wird der gesamtbetrag inkl. versand nach Schweden?

    Gruss xxxx”

    Eller: “Hallo!” Ich kann ihnen XXX Euro bieten inkl versand nach Schweden. Ob diese preis ist OK fur euch dann bitte meldet ihr so wir der kauf duchfuhren können.

    Gruss xxx”

    Jag brukar själva testa o “pruta” lite, kanske maila de ett bud på 410 Euro inkl frakt till Sverige, eller lägre än så om det inte finns några intressenter när auktionen närmar sig sitt slut…

  • badjanne

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 14:11

    Keppler tar 495€ för RS racing -08 7,2m2 och
    559€ för Slalom MK 2 -08 7,2m2
    Han är seriös och du kan alltid prata engelska med dom där nere.

    Behöver du hjälp så hör av dig. (Jag är gift med ett tvåbent lexicon som dessutom känner Gubben Keppler)
    http://www.surfshop-keppler.de/

  • bjornen

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 14:11

    @Kapten K 523564 wrote:

    Är du på jakt efter ett 7.2 RS racing??
    Jag har ett, kan bara nämna att 7.2 är godis storleken. har otroligt brett register på en 80-90liters slalombräda. om jag jämför med mitt äldre north från 99, så planar man tidigare samt att rsr går att hålla mycket längre än min gamla 6.6.

    Keppler säljer ju RSR , men med frakt och den sunkiga euro kursen så kostar de ju lite, jag kan eventuellt vara intresserad av att sälja mitt.

    Hejsan, lite nyfiken varför du eventuellt ska sälja ditt RS racing ? Är det i fint skick och priset är rätt så är jag absolut intresserad 🙂 Skicka ett PM med prisförslag om du har lust.

    //Björn

  • bjornen

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 14:20

    @Badjanne 523568 wrote:

    Keppler tar 495€ för RS racing -08 7,2m2 och
    559€ för Slalom MK 2 -08 7,2m2
    Han är seriös och du kan alltid prata engelska med dom där nere.

    Behöver du hjälp så hör av dig. (Jag är gift med ett tvåbent lexicon som dessutom känner Gubben Keppler)
    http://www.surfshop-keppler.de/

    Jag skrev till honom när jag såg på hemsidan att dom sålde RS racing och då fick jag ett såntdär kort härligt keppler svar 🙂

    “hi. it is only in e bay. see ..”

    Jag ska prova skicka ett mail igen få se om dom har något kvar för jag hittar inte det på ebay.

    //Björn

  • tobhed

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 14:56

    Det brukar finnas “massor” av begagnade RS:Racing på http://www.riders.dk. Många duktiga danskar kör för Neil Pryde så därav att utbudet är större där än hemma.

    Ett slalom ska väl accelerera snabbare och i vissa fall så känns det inte lika styvt heller och dessutom så är det nog mer förlåtande. Under 2008 så såg man många North-seglare som körde Warp i de större storlekarna och RAM (mer slalom) i de mindre. Tror väl egentligen inte skillnaden är speciellt stor, utan det kanske är med psykologi som spelar in gällande vilket segel man ska ha. Kan du hitta ett bra RS:Racing till ett schysst pris så ta det, men glöm inte att köpa rätt mast till.

  • bjornen

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 20:09

    Jaha då blev det klivet till beggat racing och som vanligt så är det kul att köpa prylar men det ska bli väldigt intressant att se hur jag upplever seglet. Förmodliget kommer det kännas grymt, i alla fall psykologiskt :santa:
    Tack för hjälpen med lite feedback 🙂

    //Björn

  • kapten-k

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 23:14

    @Badjanne 523568 wrote:

    Keppler tar 495€ för RS racing -08 7,2m2 och
    559€ för Slalom MK 2 -08 7,2m2
    Han är seriös och du kan alltid prata engelska med dom där nere.

    Behöver du hjälp så hör av dig. (Jag är gift med ett tvåbent lexicon som dessutom känner Gubben Keppler)
    http://www.surfshop-keppler.de/

    Aj! då kanske jag kunde fått en bättre deal än med min turist tyska!

    Björnen, du kommer att bli nöjd. RSR 7.2 går riktigt bra!

  • badjanne

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 09:55

    @Kapten K 525611 wrote:

    Aj! då kanske jag kunde fått en bättre deal än med min turist tyska!

    Björnen, du kommer att bli nöjd. RSR 7.2 går riktigt bra!

    Hör av dig på mail. Jag skall nog beställa lite Warp 08

  • hankloose

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 15:26

    Björnen det verkar som du har sån ångest när du ska ta fram plånboken. Det hade vi alla i början. Nu beställer vi 5 kartong nya segel varje år utan att blinka.
    Om två år är du där!!! Du kommer älska din nya 7.2a det lovar jag.

    MVH

    Henke

  • bjornen

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 18:40

    @Hankloose 525742 wrote:

    Björnen det verkar som du har sån ångest när du ska ta fram plånboken. Det hade vi alla i början. Nu beställer vi 5 kartong nya segel varje år utan att blinka.
    Om två år är du där!!! Du kommer älska din nya 7.2a det lovar jag.

    MVH

    Henke

    Jaa lite ångest har har jag nog men jag tycker nog att jag är rätt duktig på att shoppa, som om det är något att vara duktig på :tongue: Kul i alla fall att du shoppar nytt varje år så kan en sån som jag köpa med bra pris säsongen efter 😀

    //Björn

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RS slalom eller klivet till RS racing ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.