Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rucki i Stockholm lör em?

  • Rucki i Stockholm lör em?

    Publicerad av larubia på 2 oktober, 2009 vid 17:29

    Var ska man åka om man är ganska nybörjare och vill ut lördag em och söndag fm i Stockholm?

    Är kärringviken svår?

    Vill helst inte vara på en öde strand, några jag kan haka på?

    /Rebecka

    mexi_ svarade 14 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • nachoman

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 19:23

    Käringviken är inte särskilt svår, men rolig! Man får ju liksom lite både och, inomskärssurf och havsbandssurf 🙂
    Hur mycket kan du?
    Käringviken är ju skyddad till stor del av en ö som ligger väster om launchstället, där bakom är det plattvatten och inåt norrut är det ju land. Du kommer absolut inte att vara ensam där, kommer att vara massa surfare där.
    Jag drar dit och kommer att vara där från innan lunch på lördag, siktar även på hela söndagen.
    Har du aldrig vart där är det lite knivigt att veta var man ska parka och bära ner grejorna, men som sagt, kommer att va många där.

    Haka på nu 🙂

  • larubia

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 20:14

    Har hyrt 6-7 ggr, 160l fungerar bra, kryssade utan problem, men kan inte planing och så än. Nu har jag precis skaffat mig eget kitt på 130 som kanske är lite väl svårt…Kommer nog vara mest i vattnet kan jag tänka mig..

    Men bakom en skyddad ö låter som ett bra träningsställe. Kanon, kör från stan efter lunch. Kul!

  • callevader

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 20:27

    Fintuna på lördag em om det är syd och dalarö på sön fm om det är sv. Kan vara ett tips.
    folk kommer der nog att va om det inte är allt för kallt C

  • nachoman

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 20:28

    OK!
    Jag är verkligen ingen Toröexpert. Men som det ser ut på prognosen kommer vinden att dra i rätt så rejält imorgon efter lunch, vågorna kommer även de att byggas upp rejält. Nu antar jag en massa här, men mitt råd är att INTE ge sig ut där om man inte behärskar vattenstarter, planing etc. 130 liter är en vanlig volym för de som inte längre behöver nybörjarbrädor, dock kommer inte volymen att vara till fördel i vattnet runt Torö då vågorna gör det bökigt att dra rigg.
    Det finns nog bättre ställen närmare stan om man vill åka på lite mindre vatten som också har bättre förhållande för att dra rigg och lära sig att plana.

    Jag vill inte avskräcka dig, bara hjälpa till så att du inte åker en lång bit i onödan för att sen se att det är för hårda förhållanden. Det är aldrig ku!!

    Men som sagt, du vet nog bäst själv vad du klarar av.
    Vi kanske ses imorgon då!

  • larubia

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 21:00

    🙁 får se då, Torö kanske inte är optimalt för mig än…

  • zurfman

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 21:12

    Österskär, Trälhavet funkar bra på syd.

    Tror annars att det finns några spots söderut som fungerar på syd.
    (andra känner till dem bättre än jag)

    Björkvik är nog rätt bra också, men litet mer choppigt…vilket kan vara kul också.
    För nybörjare tror jag Österskär är bra (litet byigt bara, men inte så byigt på syd normalt)

  • feg

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 08:35

    För Kärringviken är nog inte prognosen så hemsk för en nybörjare om du bara har lagom litet segel.
    Vågorna kommer inte in så mycket om du håller dig från själva inloppet, sundet mellan Ören (det land där du startar) och ön mittemot.
    Faktum är att Kärringvikens strand lämpar sig bra för tränning av vattenstart eftersom det ofta är lugnt vatten inne i viken vid stranden och ganska långgrunt samtidigt som vinden kommer in rätt fint.

    Jag håller däremot med om att vattnet utanför Torö/Ören/Stenstranden inte lämpar sig för nybörjare.

  • blandsvamp

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 09:30

    Som det ser ut nu blåser det redan SV (om än väldigt lite) så jag drar till Dalarö om en stund, tar med mig bullar, fika, regnjacka och så.

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 09:47

    Drar till Österskär om en stund. Ser körtbart ut i träden här.

  • andreas-t

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 10:33

    Jag åker till Näsaäng vid kl. 15. Det blåser rätt in genom sundet där vid SSV.

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 18:30

    Österskär idag scorade 6 stycken vindsurfare + 1 kitare (som jag aldrig såg komma iväg).
    Lite varierande förhållanden som började med vita gäss, lite låg vind i mitten och avslutade med bra drag.

    Själv lyckades jag köra jag sönder hela mitt kit utom bommen idag. Masten på min formula knäcktes i god marschfart och dammade in under fronten på brädan. Har nu tredelad mast, mastfickan på seglet är uppsprättad en halvmeter och brädan ser ut som en höstsvulten gädda bitit av 3 cm av fören. Riktigt Kinderägg!

  • larubia

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 19:20

    Tack för alla tips!
    Det blev Österskär. Bra ställe att träna på för det var inga vågor, och så riktigt kallt och härligt:)

  • zurfman

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 20:03

    Tumvantar på….

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 20:34
    Zurfman;580668 wrote:
    Tumvantar på….

    Och luva. Sabbar inte mitt signum för hjälmen går att trycka på ändå :smirk:

  • zurfman

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 20:45

    Ja luvan bidrog givetvis till att jag var varm i kroppen idag…

    Frös något om fötterna men jäkligt mycket om händerna, blev kall innan.
    Skall ha vanliga handskar före imorrn om inte solen värmer (kanske inte skall hoppas på det)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rucki i Stockholm lör em?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.