Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rullsand/Salnö?!

  • Rullsand/Salnö?!

    Publicerad av sea_surf på 22 september, 2014 vid 06:15

    Sitter på jobbet och ser vivakartan – 20 m/s i genomsnittsvind vid Eggegrund och Svartklubben samt våghöjd 4 m vid Finngrundet.
    Fast till 19.00 inomhus. Hoppas på rapporter från någon!
    /Christer O

    boman svarade 9 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    22 september, 2014 vid 06:41

    Samma här. Men jag har ändå inte utrustning för så här hårt väder så det för väl egentligen inget…vad kör man för segel i 20 m/s? 1.8 typ…? Minsta är 4.7 och det blir som en vägg vid 12-13 redan…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 september, 2014 vid 18:12

    Nån som kom ut?
    Satt fast och hade ingen möjlighet att komma iväg.
    Lär ju ha varit rejält med vind i alla fall.

  • dr-masse

    Medlem
    22 september, 2014 vid 18:13

    Norra Roslagen levererade. Med mig på jobb och barnskjuts…

  • orry

    Medlem
    22 september, 2014 vid 19:30

    Det var grymt tryck på förmiddagen, vågorna inte så stora…nedtryckta av vinden. Eftermiddagen var ngt byigare, vilket var bättre då lägstanivån på vinden blev mer rätt för våra riggar 3.7-4.2. På eftermiddagen kom även solen fram vilket var nice.

  • maglu

    Medlem
    22 september, 2014 vid 20:14

    Jag körde ned från Övik söndagkväll och sov på Järnvägshotellet Gävle (billigt och bra). Skulle vara hemma 19 ikväll så var förmiddagen på Rullsand som gällde.
    Första passet var ganska hårt med mitt minsta 4.2 och 95 liter. Tog slut snabbt i armarna. Lite vila och fika så blev andra passet något bättre med viss kontrollerad segling ut, med några fina flytande flyg-hopp. Men forfarande för hård vind att ha nån kontroll för att försöka åka på vågen inåt.
    Kul att prova rullsand. Gillade dock inte stenarna och energikrävande att ta sig ut med bryt ända upp på stranden. Krävs rätt nog kraftig surfabstinens för att göra om resan.

    Sen var bommen låst när vi skulle ut… Kom en vaktmästare efter ett tag och låste upp iaf. Hann hem till 18.45 =)

  • sea_surf

    Medlem
    23 september, 2014 vid 05:06

    Tack så mycket för rapportering!
    /Christer O

  • jesper-b

    Medlem
    23 september, 2014 vid 11:43

    Surfade på ett spot 10-15 minuter norr om Mats väg och sedan var jag förbi Mats väg innan jag åkte hem. Var ganska sönderblåst och mycket paddling i motvind och motströms (men självklart svinkul). De hårda vindarna gjorde att det inte var så crowded och nästa gång det är dessa förhållanden kommer jag vindsurfa Mats väg. Såg ut som riktigt riktigt bra vindsurf och med typ 5 surfare ute skulle det absolut gått att klämma sig emellan (var ute i våras med typ 25 surfare på line-up och då tyckte fler än surfarna att det var lite läbbigt (dvs även jag). Igår hade man haft skitkul på Mats väg med typ en 3.5 eller en riktigt bra 3.7… och kanske en 4.0 eller 4.2 seneftermiddag. Jag tror vi vindsurfare glömt bort Mats väg, menst pga att det oftast (men inte alltid) är fullt på line up med surfare. Kan väl tillägga att spottet lite längre norr ut hade en GRYMT vindsurfinginbjudande FET sektion… som sagt nästa gång tar jag med vindsurfprylarna upp! Nu får vi hoppas på Torö på lördag morgon!

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    23 september, 2014 vid 12:02

    Föresten var det ju en vindsurfare ute en bit utanför. Såg ej själv men fick rapport om det. /JB

  • oldschool

    Medlem
    23 september, 2014 vid 13:03

    Jo, han höll på att bli ordentligt uppspolad på stenarna inne vid brytet men klarade sig 🙂 Såg ut att vara duktigt överriggad trots litet segel…typ 3.7 kanske.

  • maca

    Medlem
    24 september, 2014 vid 10:33

    Hade på känn att Mats väg skulle vara rikitgt bra för vågsegling på em-kväll. Levde på en uns av hopp in i det sista att komma iväg, men det sk*t sig totalt :(.

    Hade en grym sån där dag sent förra året med NNO och 4.5. Ensam vågseglare och endast 2 surfare på line-up mot slutet. Pga vinden?!? Det gällde däremot att man klev av i tid för att inte hamna i no wind zone.

    Hoppas nu verkligen på Torö till helgen!

    Till dess – vart är alla bilder/filmer från norra Roslagen som enligt uppgift gick av?!?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 september, 2014 vid 19:35

    @Maglu 727908 wrote:

    Jag körde ned från Övik söndagkväll och sov på Järnvägshotellet Gävle (billigt och bra). Skulle vara hemma 19 ikväll så var förmiddagen på Rullsand som gällde.
    Första passet var ganska hårt med mitt minsta 4.2 och 95 liter. Tog slut snabbt i armarna. Lite vila och fika så blev andra passet något bättre med viss kontrollerad segling ut, med några fina flytande flyg-hopp. Men forfarande för hård vind att ha nån kontroll för att försöka åka på vågen inåt.
    Kul att prova rullsand. Gillade dock inte stenarna och energikrävande att ta sig ut med bryt ända upp på stranden. Krävs rätt nog kraftig surfabstinens för att göra om resan.

    Sen var bommen låst när vi skulle ut… Kom en vaktmästare efter ett tag och låste upp iaf. Hann hem till 18.45 =)

    Måste vara en skaplig bit från Ö-vik till Rullsand!
    Du har inte hittat nåt annat spot längre norrut som fungerar?

    Och bommen sen, är det nån som vet vad som gäller för den?
    Har för mig att det står att den låses kl20 men hur är det utanför badsäsong?
    De gånger jag har varit dit utanför sommarsäsong har det fungerat bra och nån gång tillochmed ståt öppen .
    Är ju lite surt om man kör dit och inte kommer in.

  • maglu

    Medlem
    25 september, 2014 vid 05:40

    Mmm…4h bil. Jag har inte haft möjlighet att reka, hade hoppats på något säkert tips när jag frågade för någon månad sedan. I måndags minskade vinden norrut också. När VIVA visade 22 i medel på Eggegrund så var det 6 vid Skagsudde.
    Ville verkligen ha vind, så passade bra att köra ned…nu blev det nästan för mycket vind, trodde aldrig jag skulle säga det…men.

    Angående bommen fick vi inget ut av vaktmästaren. Gick bara o låste upp med en mobil i örat som han mumlade i. Låste igen trots att det var fler kvar. Han måste medvetet låst in oss, eftersom den som var först hade pratat med någon på campingen som trodde att bommen var låst, vilket den inte var, så vi åkte in. Sen var han och låste mellan kl 10 och 14 nån gång.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    25 september, 2014 vid 10:26

    Skumt agerande, speciellt från en stiftelse som ska främja friluftsliv.

    Var förresten till Hölick med husbilen i sommar och rekade lite. Svårt att ta sig till stranden förutom isjälva Hölick.
    Vill man ut till östra strandkanten blir det att gå genom skogen ganska långt. Han inte med att kolla upp mot kuggören men nåt borde finnas där.

  • maglu

    Medlem
    25 september, 2014 vid 18:06

    Har scannat kusten lite och hittat en sandstrand “Norrvikssand” söder om Sundsvall, uppdaterar i tråden om norrlandskusten =) http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?93092-V%C3%A5gor-vid-N-NO-Norrlandskusten

    Klippt ihop lite Gopro-material från måndagen. Kameran satt snett mest hela tiden, men några klipp med lite segling fanns det. Men inte särskilt vacker segling..hehe. Fruktansvärt sliten i kroppen bara av att ta sig ut första repan. Filmen är från andra repan efter lunchbreak. (Hade kameran i fotoläge första timmen, resultat: en bild (en selfie) =)

    http://www.youtube.com/watch?v=tnCb1naIw8Y

  • boman

    Medlem
    26 september, 2014 vid 07:59

    005f2c21db33b9ec401076cc6a8e750c.jpg

    Sent from my iPhone using Tapatalk

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rullsand/Salnö?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.