Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rya eller Futura

  • Rya eller Futura

    Publicerad av stefan_l på 13 januari, 2012 vid 21:52

    Hej

    Inför våren tänker jag investera i ny bräda, valet står mellan Fanatic Ray och Starboard Futura. Det blir en av de större modellerna då jag själv väger 100kg och mestadels seglar insjö. Vilken bräda ska jag välja? Någon som testat dessa och kan ge mig info om egenskaperna?

    Stefan

    surfan svarade 12 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • hanlar

    Medlem
    14 januari, 2012 vid 14:27

    Här är några stycken som gett sin syn på futura, bla jag själv..

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=79982&highlight=Futura

  • radius

    Medlem
    18 januari, 2012 vid 14:48
  • kapten-k

    Medlem
    19 januari, 2012 vid 10:14

    100 kg + insjö och du letar planande bräda? Det luktar Formula lång väg!

  • jester

    Medlem
    19 januari, 2012 vid 12:26

    Stora slalombrädor samt JP Superligtwind och andra liknande bör fungera fint i insjö oxå.

  • stefan_l

    Medlem
    11 februari, 2012 vid 21:28

    Tack, båda brädorna får bra resultat i testerna, är det någon som kan ge tips om olikheterna?

  • mahi

    Medlem
    11 februari, 2012 vid 21:49

    Starboard verkar ligga bra framme vad gäller innovation och brädutveckling, tror dock fanatic har bättre byggkvalitet…

    Starboard: tunnare och bredare, fanatic Ray mer konventionell slalom(isch) shape.

    Personligen hade jag valt Futura alla dagar i veckan.

  • andersbq

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 08:31
    mahi;681399 wrote:
    Starboard verkar ligga bra framme vad gäller innovation och brädutveckling, tror dock fanatic har bättre byggkvalitet…

    Båda byggs på Cobra utanför Bankok, möjligen skulle specen kunna skilja något, men i princip samma “byggkvaltet” på allt från dem.

  • lasso

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 10:25

    Hej , jag provade bada i Vietnam (nyaste arsmod) forrforra veckan. Mitt val hade blivit Futura. Lars

  • stefan_l

    Medlem
    22 februari, 2012 vid 14:01

    Ok, vilken storlek testade du? Funderar själv på hur de största brädorna fungerar och upplevs i choppigt vatten när det blåser mycket. Med tanke på brädernas bredd blir de stora och svår seglade?

    /Stefan

  • hanlar

    Medlem
    22 februari, 2012 vid 15:11

    Om du anser att 122:an tillhör dom största storlekarna så kan jag sprida lite ljus över hur Futura uppträder i hård vind. Jag slängde på en 6.2a och en 34:a fena på min i höstas när det var kallt i vattnet och jag inte ville bada. I vanliga fall skulle jag ha valt 101 eller mindre men som sagt, jag ville inte riskera att doppa tårna i det kalla vattnet. Jag blev mkt imponerad över hur den uppträdde i chopp och när man var överriggad. mkt bra kontroll. Denna storlek är för övrigt den bästa om man ska tro Tiesda själv, dom har lagt ner mest utvecklingstid på den tydligen. Dessutom så är den väldigt mångsidig, den tar stora segel men fungerar även som jag berättade med mindre. Mindre än 6.2 skulle jag dock inte köra själv. Jag kör den mest och helst med 7.8.

  • stefan_l

    Medlem
    23 februari, 2012 vid 17:10

    Hur mycket vind behöver du för att plana med 7.8?

  • surfan

    Medlem
    23 februari, 2012 vid 18:53

    typ 10-11 m/s

  • hanlar

    Medlem
    24 februari, 2012 vid 12:06

    10-11 låter högt. Jag går igång vid 7-8 på 122:an, väger 85..

  • stefan_l

    Medlem
    24 februari, 2012 vid 13:11

    Har du testat 131 eller141? Hur ska man tänka angående materialet, wood eller carbon?

  • hanlar

    Medlem
    24 februari, 2012 vid 13:21

    Wood är väldigt ömtåliga. Min erfarenhet är att dom är väldigt lätta att ha sönder. Dom som jag har i wood har spruckit runt fotstropparna bara av trycket när man seglar. min 122:a är en 2009a i Technora, det verkar dock inte finnas kvar längre. Kanske motsvaras av carbon nu? Osäker där. Tycker min funkar bra, trävarianten var 0,3 kilo lättare, tror inte jag skulle märka ngn större skillnad.

    Jag har inte provat större storlekar men träffat flera som har 130 liters varianten och dom verkar vara helnöjda. jag skulle dock nöja mig med 122 om jag var du. Den tar stora segel och är mkt stabil. Den är ju bredare än dom flesta andra 120 liters. Min fru balanserar på den utan problem och hon är nybörjare.

    Fast det är klart, du väger ju hundra så det är ju en skillnad där förstås. Ska du bara ha en bräda skulle jag säga 122an, finns utrymme för en mindre bräda också så satsa på en storlek upp.

    Att bara få ha en bräda är ju ett skräckscenario som man helst inte vill tänka på.. 😉

    Edit:
    Såg nu att Carbon är lättare än wood, frågan är vilken som är ömtåligast. Svårt där, det finns ju GO också men dom verkade vara väldigt tunga.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rya eller Futura

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.