Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rygg-paj efter surfet – tips

  • Rygg-paj efter surfet – tips

    Publicerad av calle_b på 13 september, 2009 vid 21:20

    Halloj!

    Efter senaste lågtrycket i onsdags har det vuxit fram en diffus smärta med början i vänster axel/skuldra/nacke. Stundtals gjorde det även ont långt ner i vänsterarmen, till och med i tummen,vilket jag gissar beror på nervkläm i kombination med överansträngning.

    Nu har smärtan förflyttat sig till övre delen av nacken, och även till högra axelpartiet.
    Bästa förklaringen på hur det känns är som början till nackspärr, typ – men med större område som smärtar och jävlas.

    Har någon liknande erfarenheter, och vad rekommenderas att göra?

    Fridens!

    claes6 svarade 14 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • carl-r

    Medlem
    13 september, 2009 vid 21:33

    Första tipset måste vara fulldos ipren i så lång tid som man får enligt bruksanvisningen.
    Oavsett grundläggande orsaken så förvärras problemen av att det gör ont och att du spänner dig.
    Sjukgymnast och/eller massör skulle jag rekommendera i andra hand.

  • christian

    Medlem
    14 september, 2009 vid 05:43

    Hej

    För mig fungerar en kvart på spikmattan och därefter yogaövningar/stretching, några (2-3) gånger om dagen

    Nej, jag tror inte på att mattan hjälper mot håravfall, lösmynthet och skendöd. Men den gör underverk med en riktigt tröttsurfad rygg

    Släpper det inte på några dagar är ett naprapatbesök att rekommendera.
    I stockholm finns en stor man med ännu större händer vid namn Michael Jansh. Han kan flytta vilken kota som helst.

  • carl-r

    Medlem
    14 september, 2009 vid 06:40

    Personligen skulle jag passa mig för kotknackare.
    I de flesta fall en sådan skulle kunna göra nytta tror jag McKenzie-metoden är oändligt mycket mer skonsam för kroppen. (Problem med korsryggen då.)

  • s

    Medlem
    14 september, 2009 vid 07:53

    Hej!

    Naprapaten ska du verkligen passa dig för då det gäller nacke! Rygg kan vara ok men nacke är farligare! Min fru deltidsforskar på ryggar och det är inte sällan hennes patienter kommer in med förvärrade besvär efter besök hos en naprapat. Sen beror det ju självklart på vilket besvär man har från början.

    Men som det låter på dig är det mer muskulärt. Massage är inte dumt då. Men ge det några gånger, efter första kommer det nog bara göra ont. Massagen är som ett träningspass fast under skonsammare former. Du får ökad blodcirkulation i musklerna.
    Träningspass på gymmet kan ge samma sak, men inte tungt utan bara så du verkligen får upp blodcirkulationen och värmen. Sen måste du stretcha länge. Ge även detta ett par gånger men var försiktig, det ska inte bli värre.

    Och sist men inte minst – 2PI. Dvs. två panodil och en ipren. Full dos. Dessa värktabletter fungerar på olika sätt så det går utmärkt att kombinera. Den ena är centralt smärtlindrande medan den andra verkar lokalt. Detta har jag haft diskussioner om med surfande läkare (fungerar även vid träningsvärk och då ska de börja tas när du känner på dig att du kommer få träningsvärk, dvs samma kväll som du surfat).
    Hjälper inte 2PI är det starkare saker som är receptbelagda och då får du gå till doktor.

    Eller så ger du dit ut och surfar igen. Lyckan kommer göra att du glömmer smärtan! Jag skateade bort ryggont igår. Men fick å andra sidan en stukad tumme 🙂

    /Staffan

  • calle_b

    Medlem
    14 september, 2009 vid 08:16

    Tackar för grymma tips och idéer!

    Jag började i onsdags med maxdos av Alvedåån, vilket hjälpt – något…
    Igår gjorde det ont som fan när jag skulle sova, så nu har jag lämnat
    meddelande till sjukgymnast.

    Jag är nästan övertygad om att skadan är muskulär, men även att en nerv-jävel har fått något ryck, eftersom jag stundtals får ont i armen, även vänstertumme(???).

    Förhoppningsvis blir det sjukgymnast imorgon – missa inte nästa avsnitt!

  • dr-masse

    Medlem
    14 september, 2009 vid 08:24

    Testa massage! Jag hade någe liknande, och tog massage för första gången i mitt liv förra året. Efter två-tre gånger + att jag också tog smärtstillande i början så var det helt borta. Nästan fascinerande, faktiskt.

    Dock visste jag att det var en erfaren och duktig massör, som visste vad som behövde göras.

  • trimmarn

    Medlem
    14 september, 2009 vid 08:30

    Jag har haft liknande problem vid ett flertal tillfällen. Det är grymt bra att ha kylbalsam och en ispåse hemma. Det kan göra undervärk. sen jag åkte på en större smäll 96 har jag haft regelbundna problem med ländrygg och höft och axel. jag går numer bara till kiropraktorn när jag får problem. Det funkar bäst för mig. Jag har även blivit tejpad vid 3 tillfällen vid stukningar funkade otroligt bra. Jag tror att man ska träffa rätt person för jobbet dock. Jag kan varmt rekomendera Martin på Västermalms kiropraktik i sth.
    /peder

  • carl-r

    Medlem
    14 september, 2009 vid 08:41
    Calle_B;575776 wrote:
    Tackar för grymma tips och idéer!

    Jag började i onsdags med maxdos av Alvedåån, vilket hjälpt – något…
    Igår gjorde det ont som fan när jag skulle sova, så nu har jag lämnat
    meddelande till sjukgymnast.

    Jag är nästan övertygad om att skadan är muskulär, men även att en nerv-jävel har fått något ryck, eftersom jag stundtals får ont i armen, även vänstertumme(???).

    Förhoppningsvis blir det sjukgymnast imorgon – missa inte nästa avsnitt!

    Alvedon tror jag inte är inflammationshämmande. Ipren eller diklofenak är vad som brukar rekommenderas.

  • frippe75

    Medlem
    14 september, 2009 vid 10:00

    Diskbråck i 9:e kotan nedifrån räknat. Boka tid i Strängnäs och kör en titthåls operation så ska du se att det löser sig!

  • mahi

    Medlem
    14 september, 2009 vid 12:06
    dr Masse;575779 wrote:
    Testa massage! Jag hade någe liknande, och tog massage för första gången i mitt liv förra året. Efter två-tre gånger + att jag också tog smärtstillande i början så var det helt borta. Nästan fascinerande, faktiskt.

    Dock visste jag att det var en erfaren och duktig massör, som visste vad som behövde göras.

    Vart kan man få tag på den erfarna och duktiga massören som hjälpte dig?

  • calle_b

    Medlem
    14 september, 2009 vid 19:53
    frippe75;575806 wrote:
    Diskbråck i 9:e kotan nedifrån räknat. Boka tid i Strängnäs och kör en titthåls operation så ska du se att det löser sig!

    haha, spä på hypokondrin bara! 🙂

    Tid hos sjukgymnast är bokad, och efter ett samtal på en kvart (sk. telefondiagnostik) rekommenderade snubben fortsatt rörelse, Ipren och värme. Bra skit med tanke på
    morgondagens 20+ och sol prognos… dock ingen vind.

    Missa inte nästa avsnitt. (bumpar tråden efter besöket om en vecka typ.)

  • frippe75

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:01
    Calle_B;575776 wrote:
    Jag är nästan övertygad om att skadan är muskulär, men även att en nerv-jävel har fått något ryck, eftersom jag stundtals får ont i armen, även vänstertumme(???).

    Ja, visst var det lite skoj… men inte bara. Är det värk eller strålande värk med känselbortfall??

    Nej då det är säkert ingen fara men just diskarna är ju inte så kul när dom pajar. Har haft problem med 2 stycken. VAD DU ÄN GÖR… GÅ INTE till någon kotknackare! muskulärt helt OK men annars mer skada än nytta!

  • calle_b

    Medlem
    15 september, 2009 vid 07:36

    Nä, någe diskbråck ska vi inte ha alls.

    Ajja, no pain no gain. (hrm)

  • danneman

    Medlem
    15 september, 2009 vid 20:35

    Min massör dillar om falsk ischias i ländryggen.. vad göra STRETCHA!
    Hade problem med nacken STRETCHA..

    det är det vi är bäst på inom surf eller??? 😉

  • calle_b

    Medlem
    16 september, 2009 vid 09:35
    DanneMan;576297 wrote:
    Min massör dillar om falsk ischias i ländryggen.. vad göra STRETCHA!
    Hade problem med nacken STRETCHA..

    det är det vi är bäst på inom surf eller??? 😉

    Blev plötsligt smärtsamt (på riktigt) medveten om denna tråden.
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=68618″]Stretching? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
    Vad var det jag sa, räcker liksom inte… hahaha!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rygg-paj efter surfet – tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.