Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Ryggskena under selen?

  • Ryggskena under selen?

    Publicerad av gogga på 31 oktober, 2006 vid 10:19

    Ska upp till Arvidsjaur i december. Vet någon något schysst ställe att kajta på där uppe?

    Funderar på om man ska köpa ryggskena inför trippen norrut. Hur funkar det att ha ryggskenan under selen?

    gonzo svarade 17 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • jacko

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 10:19

    vad i helvete?

  • haze

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 10:41

    Har aldrig kört där. Men vet att det funkar med ryggskydd under selen. Eller det brero väl på hur stor sele du har. Passar under min iaf.

    //Hasse

  • egan

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 11:22
    jacko wrote:
    vad i helvete?

    wööörd!!!!

  • henkeman70

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 12:09

    Du behöver ingen skena under selen. Selen själv skyddar ryggen rätt bra. En Sken blir grymt varmt och svettigt… //H

  • telekiter

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 13:11
    gogga wrote:
    Ska upp till Arvidsjaur i december. Vet någon något schysst ställe att kajta på där uppe?

    Funderar på om man ska köpa ryggskena inför trippen norrut. Hur funkar det att ha ryggskenan under selen?

    I A-jaur finns det inget fjäll att kita på utan det blir till att köra på insjöarna. A-jaur-sjön ligger någon km utanför själva samhället men det är en stor sjö! (20 x 5 km). Rimligen borde vindriktningarna väst-NV eller NO-Ost funka bra. Om du frågar efter vägen dit ska du fråga efter hur man åker till “Flygbryggan”. De flesta A-jaurbor vet då vart du menar.

    Det brukar även finnas upplogade testbanor för bilar på sjön. Vallarna är bra att ha som hoppramper. Akta dig för att landa på bilarna bara. December är relativt tidigt så det kanske inte finns så mycket bilar just då.

    Jag vet dock inte om det finns någon som kitar i A-jaur, jag har iaf inte hört nått från mina gamla bekanta. Jag flyttade nämligen därifrån för 15 år sen (efter 20 år i samhället).

    Happy kiting.

    /Urban.

  • patrikol

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 15:42
    gogga wrote:
    Ska upp till Arvidsjaur i december. Vet någon något schysst ställe att kajta på där uppe?

    Funderar på om man ska köpa ryggskena inför trippen norrut. Hur funkar det att ha ryggskenan under selen?

    Naish har en sådan här lösning funderat p den till vattnet men hur det funkar under en massa kläder är väl mer osäkert, antagligen en aning klumpigt.

    Men så här ser den i allafall ut.

    http://www.naishkites.com/products/soft_tech/softtech_harness_defender.html

    Mvh Patrik

  • gogga

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 15:52

    fint, då blir det arvidsjaur sjön då! Har en polare som bor där och som också kajtar.. tydligen skulle det vara ett gäng i arjeplog som körde också.

    Fast fortfarande osäker med selen…

  • haze

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 15:54

    Hmm selen skyddar inte så mycket mot krascher på is. Åker skidor ganska så mycket så det vet jag iaf. Ryggskyddet är ju inte så stort så det är väl bara att prova. Men kör med det iaf om du kan.

    /Hasse

  • telekiter

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 18:04
    gogga wrote:
    fint, då blir det arvidsjaur sjön då! Har en polare som bor där och som också kajtar.. tydligen skulle det vara ett gäng i arjeplog som körde också.

    Fast fortfarande osäker med selen…

    Bra, då kan ni ju dra ut på Hornavan. Den sjön är ju stor så det förslår. När det gäller selen så beror det på om det är midje- eller sittsele du kör med. Jag ahr sitt sele på vintern och då funkar det med ryggskydd. MEN om du har ryggsäck (Choklad termosen måste ju med) så är ryggskyddet överkurs. Kör du utan ryggsäck är det bra med ryggplattan fsat et blir klumpigt om det är midjesele du använder. Testa är nog ändå bäst.

    Hare så bra.

    /Urban.

  • ollefax

    Medlem
    3 november, 2006 vid 09:02

    Jag körde förra vintern med midjesele och ryggskydd. Problemet tycker jag är att ryggskyddet åker upp, vilket i sig kan vara livsfarligt om jag förstått det rätt (trycker till nackkotan när huvudet slår bakåt). Den här vintern ska jag försöka haka fast skyddet i selen så det inte åker upp.

    Ett annat liteet problem är ju att man kan behöva gå upp en storlek i sele då skyddet gör dig lite “fetare”.

    Men vad jag har hört från snowkitemecka i norge så är ryggskyd att rekomendera.

  • tote

    Medlem
    3 november, 2006 vid 09:58

    Funkar fint med ryggskydd, iaf med sittsele. Självklart blir det lite knöligare än utan men det känns gott att ha det! Mest en vanesak. Sen kan du köpa ett “mjukt” ryggskydd, som är ledat åt alla håll. Mycket smidigare än vanliga ryggskydd med plastkotor. Finns bl.a. från Komperdell och Uvex.

    Kör hårt!

  • johanneslarsson

    Medlem
    3 november, 2006 vid 10:17

    de jag tycker att man ska försöka skydda i första hand är svanskotan och höfterna, jättelätt att doppa ner ändan i isen eller snön vid en crash.

    de bästa skydd jag har haft är ett par hockeyshorts som jag köpte på second hand för 15 kr, dom är grynt sköna att ha under termobrallerna,. plocka ur skydden på framsida lår som inte är till nån nytta när man kitar, de gör att dom inte blir klumpiga.

    riktigt skönt att ha en kudde under svanskotan samt riktiga skenor som skydddar höfterna.

  • ollefax

    Medlem
    9 november, 2006 vid 11:49

    svanskotan får stryk med bräda, höfterna med skider.

  • henkish

    Medlem
    15 november, 2006 vid 19:02

    och vissa andra förtjänar ett kok stryk..

    =0)

    /Henkish

  • ziik

    Medlem
    18 november, 2006 vid 17:40

    gjorde en skön skrotning på skridskor ifjol. landade helt på sidan.. selen skyddade la sådär kan man säga =)

    inga skador nedanför selen och inga ovanför. men några timmar efteråt noterade jag ett stort svart fält med form efter selen.

    inte ont, men det såg rätt kul ut!

    kör med ryggskydd under ibland. har ryggskydd i väst. så det brukar sitta kvar även med sele som komentar till att ryggskyddet halkat upp.
    men det är ju änna olika med kroppsform och form på prylarna…

    någon som har lust att bjuda på mat? är lite hungrig!
    ha det gott gott folk
    //Joel

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Ryggskena under selen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.