Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SA överskattat?

  • zehlertz

    Medlem
    27 februari, 2003 vid 14:50

    Tack för infon!

    Kanske är det bättre att satsa på Tarifa en vinter?…kanske lite vänligare förhållanden?

    Får väl se hur det lossnar nu i sommar *ska mjuka upp en vecka på GC nu också*

    tack för tipsen….även om det lät väldigt mkt med pengarna.
    har ju hört summor på 25000 på 3mån.
    Fast det är kanske räknat väldigt snålt och när man är flera st

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 februari, 2003 vid 15:09

    Vet inte riktigt om Tarifa är så speciellt mycket snällare. Var där under en höst/vinter för ett par år sedan. Kan bara säga att det var dåligt med vind och när vinden väl kom var det 4.0 – 5.0 och onshore med ett brutalt shore-break. Alltså inte speciellt enkla förhållanden. Tror att man ska åka till Tarifa på sommaren, då det tydligen ska blåsa stabilt (men mycket) och vara lite vågor.
    // Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 februari, 2003 vid 15:13

    hmmm… intressant, men borde man inte vänta med att kritisera tills man har varit där själv…?
    Hur som helst, här en budget för kanarieörna (GC) för 1 månad och 1 person, räknat på överkanten, så att ni kan jämmföra:

    flyg tur/retur 4000:-
    material på planet tur/retur 800:-
    boende: 3000:-
    bil: 3000:-
    mat etc: 5000:-

    vindstatistik: under nov-dec sämmre men under jan-mars antagligen samma som I SA, kolla tex. på http://www.proofboard.com/wind/windstat.html

    Men, som Stefan sa, det finns inte mycket att göra om det inte blåser och ön kan bli lite lite och tråkig (om man inte kan tänka sig att spana bikini brudar på playan…)

    det hela gör att det blir 10.000:- billigare på GC i en månad än i SA. Men, enligt vad jag har läst nu och eftersom jag inte har vart i SA själv är kvaliten på livet etc kanske bättre… vem vet, ni bestämmer själva… jag åker till GC nästa vecka i allafal.

  • zehlertz

    Medlem
    27 februari, 2003 vid 18:45

    Det där lät intressant!
    HAr ju blivit lite “varnad” om att SA eller tariffa kan vara lite för tufft för mig… men GC är ju tredje gången jag åker till nu och jag måste säga att jag trivs grymt bra där.

    Hur löser du boendet? har du nån bra kontakt som fixar det, för du bokar väl inte det härifrån?

    Din budget lät ju helt okej,
    bilen borde man ju kunna skippa om du bor nära bahia feliz *för det är väl där det blåser bäst vintertid….om jag fattat det rätt så är det först på våren/sommaren dom kör på pozo?

  • blueride

    Medlem
    28 februari, 2003 vid 08:42

    Du behöver bil på GC, vinden varierar ordentligt mellan de olika stränderna.

  • zehlertz

    Medlem
    28 februari, 2003 vid 10:34

    okej… du hade inget bra tips på enkelt o billigt boende?

  • adde

    Medlem
    28 februari, 2003 vid 11:43

    Enklast är att kontakta Jonas på Cutre (info@cutre.com se även http://www.cutre.com).

    Genom honom kan du ordna både bil och boende (lägenhet eller vandrarhem).

    /adde

  • maui-mange

    Medlem
    28 februari, 2003 vid 11:45

    Tycker att “Stars” inlägg lät väldigt dyrt. 10000 i boende för en månad är ju c:a 300 per dag. Det låter som ett lyxhotell.
    Lite alternativ om man vill bo billigt.

    Budget för EN (1) person/månad ca:
    * Flyg 8000
    * Windsurfutr. (flyg) 3600
    * Hyrbil 1400+soppa som kostar 4 kr/lit om man hyr en äldre bubbla med 24-timmars service.
    * Boende 75-80 spänn om dagen om man hyr in sig på ett vindsurfing hostel.
    * Mat m.m. 5000?? Beror helt på hur man lever. McDonalds meal 22 kr, pasta på restaurang 27 kr. Kolla spritpriserna i tidigare inlägg. Vill man kan man säkert klara sig på 100 kr per dag. Det är definitivt billigare än GC så kostnaden för mat kan omöjligt bli lika.

    Beträffande seglingen så är det inte alltid stora swell. Vid mindre swell är det inte särskilt svårt att ta sig ut. Melkboss 10 min norr om Table View är inte svårare än Halmstad en bra dag med vågor. 1,5 timme norr om Table View ligger Langebaan som är ett plattvatten spot med uthyrning. 30 min söder om Kapstaden ligger Muizenberg och Strand i False Bay, Indiska Oceanen där det är lättseglat och 20+ i vattnet. Annars fins ju insjön i Table View.

    Mange

  • zehlertz

    Medlem
    28 februari, 2003 vid 12:56

    Tack Mange!

    Det är sånt här som är så rukigt nyttigt.
    Eftersom jag intevarit där själv så “litar” man ju på det som skrivs, så d e kanon med lite olika syn på samma saker.

    Din kalkyl låter ju mkt mer lockande. Speciellt det du skrev om surfingen.
    Har kört några gånger i varberg där jag upplevt vågorna som väldigt korta o toppiga. Visst är det knöligare o så men det går ju.
    *det jag ser framför mig när folk “nämner feta vågor vid stranden” då tänker jag på vågor upp mot 2meter som rullar in med en satans kraft, och kort mellanvågorna… känns som att jag inte skulle hinna resa mig innan nästa as rullar över en*

    men det känns ju lite tryggare när du säger att det finns snällare stränder där man kan lalla runt lite tills jag är mogen för mer.

    *står just nu inför valet GC eller SA, får se hur det blir*

  • endy

    Medlem
    28 februari, 2003 vid 13:58

    Tja Mange!

    Känner du en viss Bertil boende i ljungby! (min farbror..)

    Aloha Andreas

  • maui-mange

    Medlem
    28 februari, 2003 vid 14:19

    Visst gör jag det. Vi har huserat tillsammans i Klitmöller med Erik och Lasse. Hela brother-hood ligan.

    Mahalo
    Mange

  • koa

    Medlem
    28 februari, 2003 vid 14:33

    Trodde Syd Afrika skulle vara billigt,
    Så här kostar det i paradiset wink.gif

    En Maui-Hawaii budget är:

    Husrum: räkna med $20-30/ person och dygn,
    om man delar med några polare. Svensk standard på husen.

    $ 30 x 30= $ 900 för boende / månad. ( högt räknat )
    Hyrbil: $ 160/ vecka x 4 = $ 640
    Flygbiljett: 6500-10000 SEK

    Summa av fasta kostnader:
    Husrum: $900x 8,60sek= 7740 SEK/person och månad ( högt räknat) Dela med polare och få det ännu bättre.
    Hyrbil: $640x 8,60sek = 5504 SEK/person och månad (dela med polare så blir det billigare)

    Summa fasta kostnader = 13244 SEK / person & månad
    Plus flygresa: 6500-10000 SEK( Maten kostar som hemma.)

    SA är nog lite billigare när det gäller att gå ut och “Jetsetta”, och äta ute på krogen. Det beror ju på vad man åker för; krogen eller vågorna och varm vatten wink.gif
    Bägge ställena är säkert kanon.

    ( Sen kan man alltid bo på “Banana Bungalow”, “Jeromes” eller “North Shore In” som är budget vandrarhem i Wailuku och Paia för 10 dollar natten.)

    Ett alternativ.
    Enjoy the ride

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 februari, 2003 vid 17:27

    Hawaii är Hawaii that´s it

  • lars_k

    Medlem
    28 februari, 2003 vid 18:36

    Om man vill åka på vintern, är verkligen Hawaii rätt? Enl statistiken verkar det blåsa kasst Nov-Feb…
    http://www.stehsegelrevue.com/spot/america_north/hawaii/maui_hookipa/
    Då ligger nog SA bättre till, eller?

  • koa

    Medlem
    28 februari, 2003 vid 19:32

    Bra att det finns lite att välja på wink.gif
    Maui ger säkrare tradewind (8-15mps) vind ju senare på vintern man åker dit.
    Det brukar vara seglingsbart nästa varje dag med sidvind (4,0-5,0) och shorts i mars/april,
    med vågor för alla nivåer.
    Plattvatten finns i Kihei, för de som tycker det är kul. För de som vill ha lättvind med rena stora vågor, och få grym “surfsegling” så är vintern kanon. Framförallt så är det inte så mycket folk i vågen. Vågsurfingen är också kanon på alla nivåer. wink.gif

    Missa inte denna optimala destination i ert windsurfingliv. Priserna är som hemma helt enkelt, och vill man ha det allra extra så finns det på Maui.
    Sen finns det alltid SA och WA som alternativ.

    MAUI förhållanden/månad

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SA överskattat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.