Taggad: ,

  • aerial-arnie

    Medlem
    23 juni, 2002 vid 06:37

    nej,

    en sail-360 är att du bara snurra seglet 360 grader utan att snurra själv eller brädan. Du ska slöra lite, gör en duck-jibe utan att gippa, så att du seglar en liten stund clew-first och sen släpper du segel handen och låt seglet flippa tillbaka. Så har den snurrat 360 grader.

    Du och seglet snurra 360 grader: det är en sail-body-360! Kör på halv-vind. Och hoppa med seglet in mot vinden så att du stor en liten stund back-wind-clew-first. Dinna fötter ändra ställning. Din tidigar bakbenen står nu fram och emot mastfoten, medan din gamla framfot är nu bakben som står mellan mastfoten och främmre fotstropperna. Fortsätt trycka seglet genom vinden och hoppa med själv. Du hamnar nu i utgångsläge igen.

    Lycka till!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2002 vid 07:39

    tack för svaret!
    men vilket är lättast?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2002 vid 19:29

    bodysail 360 e lättast

  • anders_hoffman

    Medlem
    12 december, 2002 vid 19:37

    Det finns en ganska juste beskrivande sekvens i Home and Around/Home and Away. Där en snubbe gör body-sail-360.

    /Anders

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 december, 2002 vid 11:22

    Jag har nog ändrat uppfattning om att body-sail-360 är lättare än sail 360 efter att jag var ute igår och värkligen försökte ordentligt och märkte att de faktiskt inte var så svårt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 december, 2002 vid 22:03

    Gör ni Sail-body-360 i full planing?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 december, 2002 vid 11:20

    Inte ja ännu men de kommer väll. Jens i Home and around gör den i full planing på väg ner för en våg. Jävlit snyggt faktiskt.

    ………………………………………………….

    RING SÅ SEGLAR VI…

  • ian

    Medlem
    30 december, 2002 vid 14:59

    prova sail-body360 i kombination med en gipp så att du snurrar med seglet ett varv innan du flippar.
    Lätt men snurrigt smile.gif

    Humlor flyger!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 december, 2002 vid 16:31

    De låter ioförsig j-klit svårt. Ja menar om du ska snurra ett varv samtidigt som du skär hela tiden. Aja. de kan ja la om några år smile.gif.

    …………………………

    RING SÅ SEGLAR VI…

  • ian

    Medlem
    31 december, 2002 vid 02:54

    inte svårt som lättvindstrick (typ 0,2 m/s) grin.gif

    Humlor flyger!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 december, 2002 vid 10:30

    Aha. trodde man skulle göra de i full planing.

    ………………………………………….

    RING SÅ SEGLAR VI…

  • oscar

    Medlem
    31 december, 2002 vid 11:09

    Gör man sail and body 360 i gippen kallas den monkey jibe. Finns även reverse monkey jibe. Vet inte riktigt vilken som är vilken.
    En är en vanlig gipp med s&b 360 och en är duck gipp med s&b 360.

    S&b 360 i full planing är en skön känsla att klara. Jag tycker det underlättar om man faller av lite precis innan man snurrar. Fotplacering är A och O samt ett brett grepp. Viktigt är att man kör in masten i vindögat och sen skotar ut med bakhanden. Ungefär som i en upwind 360.

  • ian

    Medlem
    31 december, 2002 vid 14:19

    enligt filmsekvenserna på SP är en monkeygipp när man går runt masten (som när man slår) istället för att flippa seglet, kallar bodysail360gippen temporärt för bananagibe grin.gif tills jag får bekräftat annat

  • endy

    Medlem
    31 december, 2002 vid 14:20

    Jag tror han säger fel där, för på min Free Your Mind dvd så heter tidigare förklarat också Monkey Gybe..

  • oscar

    Medlem
    31 december, 2002 vid 15:01

    Japp sekvensen på SP är en backwind jibe och inget annat.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.