Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › säkerhet…
-
säkerhet…
Publicerad av anonym-anvandare på 10 maj, 2003 vid 13:17Jag har en AB 02, där leachen är en gummisnodd med en plast ”hake” längst ute som man kan fästa var man vill…men räcker verkligen denna om man av någon anledning skulle behöva släppa kiten, håller denna lilla plastkroken?
För när jag var ute och körde sist, så blåste det upp ordentligt på nolltid, och plötsligt så öppnas den plastkroken av sig själv, som var fäst på hängselen, och då har jag ingen säkerhet om jag skulle släppa kiten…då skulle den bara stuckit iväg. Men som tur var så ordnade sig allt och jag fick ner kiten säkert.
Då undrar jag om detta bara var en olyckshändelse för den plastkroken var hel, och om bara ngt konstigt skedde eller gjorde jag ngt fel?
//björn
anonym-anvandare svarade 21 år, 12 månader sedan 5 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
jag har också en AB 02 och om jag förstått rätt så har du fäst den U-formade plast kroken i selen? det är inte tänkt att den ska sitta direkt på selen utan att det ska vara en relesefunktion under den som sitter på selen, jag fick med hela anordningen med min kite… av erfarenhet brukar jag, efter man släppt kiten snurra leachen runt selens krok.
lycka till!
/Erik
-
hängde nog inte riktigt med där, förmodligen har jag gjort det felet som du sa, men hur ska jag göra istället? förstor inte riktigt på din beskrivning…
-
Kör också AB-02, Plast”haken” har aldrig råkat gå upp för mig.
Har inte behövt testa hållbarheten på plast”haken” speciellt många gånger, så kan inte utala mig om dess kvalité. Vad som däremot inträffade en gång, var att hela skärmen slet sig.Tack vare att knuten i änden på leachlinan, som går genom tidigare nämnd ”hake”, var förliten kunde den ryckas genom det lilla hålet på ”haken”. Som tur var hade jag vid tillfället en båt i närheten som kunde köra efter och hämtahem skärmen… Så ett litet tips kan vara att göra en större knop i änden på leachlinan så den inte kan krypa igenom hålet i plast”haken”
-
jag kan ta lite bilder på grejerna på söndag eller måndag och lägga upp dem.
/E.
-
tjena igen, fick du några bilder i helgen? elelr är det ngn som orkar förklara hur jag ska fästa den…vill komma ut nu igen perfekta vindar, men vill först veta hur jag ska göra för att kunna flyga den säkert =)
-
Jag besitter också en ab 02 min erfarenhet av leachen är att den mest är till besvär. Om man till exempel skulle köra in draken i en annan kite eller någon annan gör det så måste man då dra i två chickenlopar i pnikens hätta om då drakarna tvinnar sig. Och en annan jobbig sak är om man ska vatten starta den på djupt vatten måste man släppa leachlinan för att kunna få upp draken. Och att den jäveln tvinnar sig runt linorna när man snurrar. Men vist kan den va bra att ha om man är relativt ensam på vattnet å det skulle komma någon gegantisk by eller nått. Det är en av vägning som man får begrunda när man ska ut o va vidrig! eller vad tycker ni? jag knske har missat något. / pontan
-
Jag tycker att leachen på AB:n bara är i vägen, eller på dom flesta skärmar, har dock ej testat den nya superleachen! I helgen testade jag AB:n för första gången och ville helst ta bort leach-helvetet helt och hållet.. den STÖR bara.
mvh / ung och munk
-
ok, men om man är lite osäker, och kännar att man ibland måste släppa kiten… då är det ganska så dumt om den inte sitter fast =) men om man nu bortser från att endel tycker att den ör ivägen, och att jag vill ha den kvar för det händer att jag släpper kiten ibland, hur ska jag då fästa leachen?
-
lägg ut din mailadress så kan jag skicka manualen.
Där står precis hur det är tänktAnnars finns -03 manualen att tanka ner på
http://www.wipikakiteboarding.com/2003_Catalog/Wipika_Manual_03.pdf
och där beskrivs det ungefär på samma sätt -
tjena killar,
här kommer bilderna lite sent dock som jag märker…Lycka till!
/Erik
-
och sista,
hoppas att det hjälper, jag har inte haft några problem med mitt leach, om man spinner åt ena hållet får man helt enkelt snurra tillbaka. -
Alltså gubbar nu får vi ta och styra upp det här lite…
ALLA BÖR ANVÄNDA LEASH PÅ DRAKEN ALLTID!!!
Om inte för din egen skull så för alla andra i närheten, visst den är jobbig besvärlig och ivägen hela tiden… skitsnack det finns färdiga lösningar att köpa som fungerar pefekt! om man inte vill köpa en helt ny bom går det att modifiera din befintliga bom med ett bra fungerande system (tyvärr inte själv ”upptrasslande” som KPS systemet men väl fungerande) på mindre än en halvtimme.
Det har på flera ställen i världen införts leash tvång och t o m blivit förbud mot kite pga. drakar som har slitit sig och skadat folk och egendom, vill vi att detta ska hända i Habo? eller t o m på alla allmänna stränder/platser i hela sverige! (jet ski är ett bra exempel på det, först lekte dom som f#n och nu totalförbud).
Jag läste någon stans för några dar sen att dom körde med ”leash tvång” på någon av dom stora tävlingarna, (om dom kan lösa det så kan nog vi oxå) det är ju ett stort steg i rätt riktning. Att sen inte tillverkarna kan komma på något bra att leverera med sina drakar är ju bara sorgligt! men det är säkert massor med folk som jobbar på det just nu *hoppfull*.
Oki så vad ska vi göra åt saken här hemma? jag måste tyvärr få återkomma med det svaret, vad jag kan göra är en enkel skiss och några biler på ett system som funkar på dom flesta bommar, jag återkommer med lite bilder efter helgen så länge följ länken och ta en titt på ett av dom fungerande systemen på marknaden
Det räcker att en Idiot lägger sina linor runt någon unge sen är det kört för oss alla! om vi använder leash kanske vi klarar oss lite längre
så använd alltid leash på draken och ta en kurs så vi får behålla vår underbara sport fri …
Logga in för att svara.