-
Säkerhet
Öppethav
När banaslängd växer och deltagarna kommer ut på öppet hav krävs speciella säkerhetsarrangemang.Det finns rekommendationer från SSF som gäller antal säkerhetsbåtar per segelbåtar, tror det är 1 säkerhetsbåt på 10st segelbåtar. Men denna siffra kan vi nog ändra till t.ex. 1st båt per 20st surfare, inte vet jag.
När jag och Alexander placerade LBWS KM FulltÖs bana i höstas tror jag det blåste 12-13m/s V-NV, och utan för Lomma var det trista vågor för en vindsurfare, men de var FETA i vår 5.4m funktionärsbåt. Att sjörädda någon utanför Lomma i 15-16m/s kan nog anses som väldigt väldigt svårt. Som bäst kan man hämta upp någon som vill bli hämtad, prylarna får lämnas. Men när båten far upp och ner är det nog lätt att skada sig.
Om nu banan är väldigt lång blir saken inte bättre. Så, i detta avseende tror jag vi behöver speciella säkerhets arrangemang på öppethav, men själv har jag dålig sjövana och har svårt att relatera till vad man kan göra i en mindre motorbåt. Möjligt att vi måste ge arrangören riktlinjer för när en start inte skall genomföras.
Ytbärgning
Vidare, räddningsbåtar skulle nog behöva en ”ytbärgare” i våtdräkt som kan hoppa i och hjälpa deltagaren upp i båten. Detta borde egentligen tränas innan man kör igång ett heat…Säkerhetsföreskrift
En säkerhetsföreskrift som man kan tänka sig är att arrangören endast binder sig till att rädda deltagaren. Om en deltagare har havererat ute i banan måste denna lämna sin utrustning i vattnet om räddningspersonalen kräver detta.
Logga in för att svara.