Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sätt ihop mitt kitekit!

  • Sätt ihop mitt kitekit!

    Publicerad av ingoo på 31 maj, 2013 vid 22:13

    Upptäckte denna härliga sport för ett par år sen men var inte förrän i veckan jag tog steget och genomförde en kurs. Nu är jag fast och behöver egen utrustning och därför har jag en utmaning till Er! Jag skulle vilja ha förslag på ett komplett kitekit som är möjligt att införskaffa på andrahandsmarknaden.

    Specifikationerna är som följande:
    Längd: 182cm
    Vikt: 84kg
    Kite: Kommer mestadels att åka på svaga vindar i Stockholm/Dalarna och behöver något som maximerar min tid på vattnet. Storlek 14+ är ett krav om jag ska klara 4-5m/s.
    Övrigt: Grundkursen som jag tog avslutades halvvägs genom Level 3. Jag blev därför rekommenderad av min instruktör att inte skaffa en ‘nybörjarkite’ (då jag skulle växa ur den för fort) och hålla att mig till rättså stora brädor (~44-46cm).

    Nu är det upp till Dig! Vad skulle Du rekommendera mig att skaffa? Budget: ~10k

    mericsson svarade 10 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • mikaelh

    Medlem
    1 juni, 2013 vid 06:31

    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/1844/2011-slingshot-rpm-14m/

    Där har du iaf en kite som verkar passa dina krav. Är du ute efter sele o våtdräktt oxå?

  • milkman

    Medlem
    1 juni, 2013 vid 06:59

    Fast du kan inte köra stor vanlig kite och få det att funka i 4-5 m/s. För att funka där nere behöver du en lättvindskite till detta behöver du sedan en bräda med lite rocker och ganska kantig outline. (behöver inte vara superstor)
    Jag har tyvärr lite svårt att se att du får loss det begat för bara 10k. Du ska ha bräda, kite, våtdräkt och sele minst.

  • ingoo

    Medlem
    1 juni, 2013 vid 10:23

    @MikaelH: Sele och våtdräkt är jag också ute efter. Så egentligen har jag 7,5-8k att lägga på kite/bräda.

    @Milkman: Har du då några förslag på märken/modeller som skulle funka? Det är ju inte konstant 4-5m/s, men det är väl grundvinden som finns. Om man bara kan komma ut och hålla kiten uppe då så är jag nöjd 🙂 Jag vet att mitt mål på 10k är svårt att nå, men det borde vara möjligt!

  • pripps

    Medlem
    1 juni, 2013 vid 15:31

    Jag har satt såna mål många gånger och spräckt dom lika många gånger 🙂
    /T

  • ingoo

    Medlem
    1 juni, 2013 vid 16:16

    Haha och jag börjar tvivla på migsjälv här! Börjar redan inrikta mig på att öppna plånboken ännu mer bara för att kunna komma ut och åka asap…

  • blizzy

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 07:19

    Tror inte du kommer klara så låga vindar med 80kg+ på bara en 14, så satsa på en större =)

    Ska du ha en riktig lättvindkite så kolla in Blade Fatlady 17m. Riktigt bra för dom förhållandena du beskriver.. och det är fortfarande en sjukt rolig kite!
    Finns ev beg nånstans, annars är de även hyfsade i pris nya (dock över din budget på 10k för kite+bräda, vilket låter ganska svåruppnått i mina öron iofs…)

    Nice edit av Petter Svensson på tjocka damen:

    http://www.youtube.com/watch?v=7Il4XmJ9aNI

  • lima-ko

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 09:03

    Självklart är en nybörjarbräda/lättvindsbräda att föredra de första gångerna du ska komma upp men så fort du kommit upp och åker och börjar lära dig att kanta kommer de upplevas som slöa och rätt tråkiga. Så mitt tips är att satsa på en normal bräda istället, som kanske blir lite svårare att komma upp med de första gångerna men som du kan utvecklas med, precis som med kiten, något du inte växer ur på en gång.

    Kite
    #Den 2011 Slingshot RPM 14 m för 5500: – som tipsades om innan är en fin kite med ett bra vindregister, hade själv en 2009 innan och den kom jag igång rätt tidigt med. http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/1844/2011-slingshot-rpm-14m/
    #Ligger en 201x Ozone Zephyr 17 m för 6500: -, en sådan skulle ge dig mkt tid på vattnet, framförallt under sommarmånaderna då vindarna ofta är rätt klena, kanske framförallt i Sthlm och på sjöar i Dalarna (har själv kört på Runn i Falun några gånger). Oklart vilken årsmodell det är dock? http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/1886/ozone-zephyr-17m2-om-det-ska-bli-nat-kitande-i-sommar/
    #Eller så köper du dig en sprillans ny Switch Kites Nitro2 14 m för 943 Euros=8100 SEK eller Element 13 m för 867 Euros=7420 SEK. Fin freeridekite med smarta funktioner som du också kommer igång tidigt med, till priset av en bättre begagnad kite.
    Nitro http://switchkites.com/warehouse_euro/product_info.php?cPath=21&products_id=39
    Element http://switchkites.com/warehouse_euro/product_info.php?cPath=21&products_id=38

    Bräda
    #2011 Royal One 133×39 cm för 2000; -, fin bräda med sköna pads. http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/1802/royal-kiteboarding-one-133×39/

  • blizzy

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 11:14

    @Lima-ko 711177 wrote:

    Sele + våtdräkt
    #Prolimit sele strl L 300: – och NY Quiksilver våtdräkt strl L för 400: -, bra pris. http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/1852/sele-och-vatdrakter/

    En NY våtdräkt för 300 kr? Låter högst otroligt..
    I annonsen står det faktiskt “våtdräkts topp”, så är snarare en lycra eller liknande.
    Även en beg våtdräkt kostar ju minst 1000 kr. Möjligen att du kan få en shorty för det priset men då kommer man också bara kunna köra kanske 5 soliga dagar mitt på sommaren. Jag kör 5/3 året om och en sådan kostar minst 1000 kr (om man inte vill ha en med massa hål i o grejer).
    Mitt tips: Köp ny våtdräkt. Även om det kostar lite mer (1500-2000 kr) så är det så sjukt värt. Det sista man vill ha är en dräkt som sitter dåligt, tar in vatten eller liknande som ger obehag eller att man fryser…. En bra dräkt däremot kan hålla dig varm o go år efter år!

    10k är en bra vision, men det är bara att inse att kite är en dyr materialsport… och börjar man tumma för mkt med kvaliteten pga budgeten så övergår en stor del av charmen med sporten till strul o irritationsmoment =/

  • lima-ko

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 11:27

    @Blizzy 711181 wrote:

    En NY våtdräkt för 300 kr? Låter högst otroligt..
    I annonsen står det faktiskt “våtdräkts topp”, så är snarare en lycra eller liknande.
    Även en beg våtdräkt kostar ju minst 1000 kr.

    10k är en bra vision, men det är bara att inse att kite är en dyr materialsport… och börjar man tumma för mkt med kvaliteten pga budgeten så övergår en stor del av charmen med sporten till strul o irritationsmoment =/

    Exakt, och det var det också, jag som läste lite snabbt, tyckte det var förvånansvärt billigt =).

    Japp, mycket bra skrivet, man ska trivas med sina prylar, det finns inget som är så irriterande som strulande prylar eller liknande.

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 15:17

    Har en helt ny Turbine 2012, som skall REAs ut för 9.900kr. Helt ny med väska bom. 2013 Turbine kostar 13.900kr skall gå att köra från 3ms. 17m i storlek.

  • skoldpadda

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 18:44

    Jag vet att vi haft diskussionen förut och att flera inte håller med mig, men….:

    Jag tycker det är gravt olämpligt att rekommendera lättvindskites till nybörjare. Speciellt med tanke på föregående års olyckor.

    Inget ont om lättvindskiter, en lättvindskite är ett trevligt sätt att få extra surfdagar för en surfare som kan surfa, jag har en själv och är mycket nöjd.

    MEN.
    Är man ny är det inte självklart att ha koll på saker som:
    -Hur och när skall man ändra trimmen på kiten? (livsviktigt med en stor kite)
    -Hur bromsar jag kiten med brädan? Hur tömmer jag kiten på kraft med brädan?
    -Vad gör jag om jag blir loftad?
    -Hur bra är jag på att vid ett trängt läge använda säkerhetssystemen?
    -Hur bra koll har jag på kiten om jag snubblar till på land?

    5m/s kan snabbt bli 10. Vid 5 är en lättvindstub säker en jättebra och stabil nybörjarkite. Vid tio kommer misstag vara livsfarliga och nybörjare gör misstag. (eller rättare sagt, alla gör misstag, men nybörjare gör fler 😉 )

    Har man dessutom bara en kite, är man ju lockad att använda den i för stark vind.

    Välkommen till en underbar sport Ingoo!

  • lima-ko

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 19:52

    Bra synpunkter där Skoldpadda, helt klart värt att tänka på!

    Med en 13-14 m tub bör du komma igång vid ca 6-7 m/s och kan, till en början, hålla den upp till ca 9 m/s. När du blir ytterligare lite mer erfaren kompletterar du med 9-10 m kite eftersom du tröttnat att stå på stranden när det blåser 9-12 m/s. Sen kan du komplettera med en 16-17 m kite för att vi kunna köra i 4-6 m/s, voila =).

  • ingoo

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 20:42

    Stort tack för svaren och förslagen på kites framför allt! Har lite smått övergivit mitt budgetmål på 10k för allt utan ser snarare 10k för kite+bräda som ett bra mål för kvalitativa grejer. Intressant att du tipsar om Slingshot RPM då jag upptäckt detta paket med 9900 i nypris för kite+bräda.

    http://www.lasurf.se/product.php?id_product=103

    Även börjat tänka lite bortom sommaren och upplärningsfasen. Hur mycket mer vind krävs för att komma ut på en 14 jämfört med en 17? Jag kanske tjänar ett par dagar på det, men när jag väl kan åka sen så kanske 17 blir stort och långsamt (som alla säger, så jag börjar tro på det). Är 14 en bra kompromiss då?

  • ingoo

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 20:45

    Ahaaa! Nu såg jag att min tråd lyckats övergå i 2 sidor! Spännande..

    Bra inlägg Skoldpadda, det må jag säga. Vad skulle du då rekommendera? Är 13-14 en bra start?

  • milkman

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 21:14

    Innan du bestämmer dig så kan det vara idé att få lite input ifrån några fler som kitar på samma ställe som dig (med andra ord, inte på västkusten (där jag gärna hade bott för att det faktiskt blåser)) 🙂

    Rörande rekommendationerna om lättvindskite för nybörjare så argumenterar jag så här: Ju mindre drakar, ju mer vind krävs. Ju mer vind, ju snabbare går det fel när man gör misstag. Att komma ut och träna meningsfullt i 5 m/s är bättre än att behöva vänta på 8 m/s. Dessutom finns det fler dagar att träna vilket gör att man kan avstå de dagar som är för hårda..
    Till det skall läggas att även ifall moderna lättvindstubar är riktigt roliga och livliga så reagerar de långsammare i mindre vind, det ger nybörjaren tid att tänka och känna effekten utav sina utslag på bommen. Jämför det med första gången du kör en liten kite, då fattar man kan knappt vad som händer 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sätt ihop mitt kitekit!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.