Senaste nytt Forums Vågsurfing Secret…outa…lägga upp film…?

  • Secret…outa…lägga upp film…?

    Publicerad av above_the_law på 24 augusti, 2012 vid 20:41

    Vilka ställen är INTE secrets på västkusten?
    Kan jag lägga ut film om jag inte skriver ut spot mer än by/stad?
    Jag trodde det men visat sig vara tveksamt…
    Har försökt croppa i största möjliga mån, men det går ju inte till 100%…
    Sluta posta film och foton?
    Vad tycker ni?
    Bara undrar….
    /Nicco

    dude svarade 11 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • doc

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 21:37

    Om man tycker att det är katastrof att det kommer en eller två surfare till så för all del, posta inte. Annars ser jag inte problemet. Nybörjare orkar ändå inte fundera ut var det är utan håller sig till de stora ställena och någon extra kille med rutin i lineup kan man kanske stå ut med? Jämfört med vad jag upplevt utomlands så har vi ju inga större problem… Jag tycker personligen att det är trevligare att surfa några stycken tillsammans än helt ensam. Oavsett vilken typ av bräda det rör sig om. Surfare är trevligt folk! 🙂

  • bohm

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 22:06

    Du har ju byggt upp nån föreställning om att surfa handlar om att hålla spotsen för sig själv, men samtidigt visa upp på nätet om hur bra det var på det där hemliga stället…

    Surfa, var nöjd och skit i att dokumentera det på nätet.
    Alternativt:
    surfa, filma och skit i om du får sällskap vid nästa kuling.

  • above_the_law

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 15:48
    bohm;696442 wrote:
    Du har ju byggt upp nån föreställning om att surfa handlar om att hålla spotsen för sig själv, men samtidigt visa upp på nätet om hur bra det var på det där hemliga stället…

    Surfa, var nöjd och skit i att dokumentera det på nätet.
    Alternativt:
    surfa, filma och skit i om du får sällskap vid nästa kuling.

    Njae du Bohm:
    Den främsta anledningen till att DU uppfattat det som om “jag vill hålla spotsen för mig själv” är nog för att jag försöker ta hänsyn till de locals som blir riktigt ledsna/arga om man “outar” och i många fall med all rätt!
    Ex:
    Senast när jag bara skrivit Åsa (är ju inte “secret” och jag sa inget om exakt var det funkar och när) så fick jag ett personligt meddelande från en mycket duktig surfare som bad mig sluta outa… Jag tog t o m ner inlägget och la bara upp några få foton, croppade filmsnuttarna och skrev Swedish WC. Detta enbart med hänsyn till mr x önskemål… Men då får jag skit från dig istället;-). Går tyvärr inte att vara alla till lags och jag kommer aldrig sluta dokumentera så…
    Just därför jag försöker få någon sorts hum om hur majoriteten verkligen resonerar i o m det här inlägget…
    Samtidigt tycker det är jäkligt kul att både filma, fota och redigera och för att utvecklas behöver man ju tittarnas synpunkter eller?
    Dessutom tycker i a f jag att det är skitkul när/om någon annan filmat eller fotat från någon session när man själv kört. Anledningen till att jag lägger upp film och foton är just för att de som körde ska få se lite film på hur de kör och kanske förlänga känslan av just den sessionen. Därför försöker jag dessutom i största möjligaste mån beskära så att det inte ska vara helt uppenbart att se exakt var det är ifrån även om jag lägger upp ungefärlig beskrivning och datum så att de som kört kan kolla.

    Själv tycker jag det är roligast om det är andra på vattnet och på land samtidigt, MEN det är också så att våra svenska bryt oftast inte klarar mer än max ca 10 surfare samtidigt för att det ska vara lönt att ligga i lineup. Dessutom är dessa bryt ganska få och även antalet tillfällen de funkar. Jag har själv spenderat åtskilliga timmar och soppapengar på att leta alternativ när det blivit för crowded för att det ska vara kul ens, t ex Kåsa (känner de flesta till nu vilket märks…). Jag tycker faktiskt att var och en får “förtjäna” ett spot på ett eller annat sätt. Med det menar jag att de som VERKLIGEN vill hittar förr eller senare dit…

    Fler åsikter tack…

  • majjon

    Medlem
    26 augusti, 2012 vid 12:50

    Outa eller inte outa? Den frågan har mänskligheten försökt få svar på sedan urminnes tider. Frågan kanske borde vara: När outar man?

    För några år sedan verkade det räcka med att nämna ett surfspot för att det skulle räknas som högföräderi. Allt eftersom fler personer fann intresset med denna underbara livsstil så verkar gränsen ha töjts mer och mer. Ställen som innan var secret eller semisecret är idag allmän kännedom, inte bara för surfare utan även för folk som mest har ett intresse för natur och fotografering. Har träffat på folk med kameror som ser ut som luftvärnskanoner som aldrig stått på en bräda (Inte kamerorna, fotograferna.) men som älskar att fotografera surf.

    Själv är jag en av dem som älskar att surfa (Gärna med lite sällskap.) men även att se surf-klipp/-foto från Sverige. Uppskattar det som fan, bla dina filmer, Above_the_law. Självfallet försöker man, om det är ett spot man inte känner igen, att räkna ut var det kan vara. Landmärken, personerna i vattnet, mm. Det e lite av tjusningen. Uppleva ett nytt ställe, kanske ett som man bara hört ryktesvägen men lyckas pricka in på perfekt prognos, leta på sjökort eller surfa tre pers på ett av Sveriges mest kända ställen på sämsta jävla prognosen då det inte borde funka (Hände mig för några veckor sedan:):).
    Fan vad jag babblar. Du ville ha en åsikt.
    Jag tycker att man ska kunna lägga upp klipp/foton. MEN. Man bör utelämna datum, i vissa fall namn på stället (Finns undantag.) och om man vet det är ett spot som inte många känner till, försöka utelämna landmärken som kan avslöja platsen. Detta av, som nämnts innan, hänsyn till de som upptäckt stället på egen hand och trivs med att vara få i vattnet.

    Den som söker skall finna.

  • freddandson

    Medlem
    26 augusti, 2012 vid 18:32

    Finns väl egentligen bara två alternativ?
    1, Antingen filmar du och lägger upp, tar hänsyn efter eget omdömme, och tar den ros/ris du får.
    2, Filmar allt, hur, var, när du vill och håller filmen för dig själv. Måste den upp på nätet?

    För jag tror aldrig du kommer få ett enat svar på något forum. Och varför skall andra styra vad du skall göra? Stå för det du tror på.

    En annan intressant iaktagelse är att det verkar vara ok att lägga ut filmer på en massa spots runt om i världen som man är turist på men inte på sitt hemma bryt. Konsekvent? knappast.

  • pedersen

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 17:18

    Jag kan inte låta bliiii (fast jag kanske borde), men uppenbarligen har jag inte fattat något om hur vågsurfing funkar, annars hade jag nog inte gått igång så stenhårt på det här med “secrets”. Surfare som blir förbannade på andra som också vill surfa??

  • jfl1642

    Medlem
    29 augusti, 2012 vid 22:04

    Lämna spotet i samma skick som du fann det. Inget skräp på stranden och inte en massa jidder på nätet. Ska du dela med dig av stoken så gör det med dom som faktiskt är på plats, inte med dom anonyma massorna som inte tagit sig dit själva. Det handlar ju inte bara om DU vill ha sällskap i framtiden, utan om du tror att alla ANDRA vill ha det. Och fundera på vad det är du begär av din omgivning: “jag förväntar mig att ni ska stå ut med att ert surf ändras för all framtid för jag vill ha lite feedback på mitt filmande & fotande, ok?”

    Mitt svar: Not fcking ok alls!

  • m3lk3r

    Medlem
    29 augusti, 2012 vid 22:35
    JFL1642;696901 wrote:
    Lämna spotet i samma skick som du fann det. Inget skräp på stranden och inte en massa jidder på nätet. Ska du dela med dig av stoken så gör det med dom som faktiskt är på plats, inte med dom anonyma massorna som inte tagit sig dit själva. Det handlar ju inte bara om DU vill ha sällskap i framtiden, utan om du tror att alla ANDRA vill ha det. Och fundera på vad det är du begär av din omgivning: “jag förväntar mig att ni ska stå ut med att ert surf ändras för all framtid för jag vill ha lite feedback på mitt filmande & fotande, ok?”

    Mitt svar: Not fcking ok alls!

    alla ni tomtar som sitter på era “secret-spots” kan ju stanna där då för ni e fan inte välkomna nån annanstans.

    inte så att jag vill surfa era lökiga spots eller se filmen men faaan vilka jävla TÖNTAR ni är.

  • dude

    Medlem
    30 augusti, 2012 vid 22:58
    JFL1642;696901 wrote:
    Lämna spotet i samma skick som du fann det. Inget skräp på stranden och inte en massa jidder på nätet. Ska du dela med dig av stoken så gör det med dom som faktiskt är på plats, inte med dom anonyma massorna som inte tagit sig dit själva. Det handlar ju inte bara om DU vill ha sällskap i framtiden, utan om du tror att alla ANDRA vill ha det. Och fundera på vad det är du begär av din omgivning: “jag förväntar mig att ni ska stå ut med att ert surf ändras för all framtid för jag vill ha lite feedback på mitt filmande & fotande, ok?”

    Mitt svar: Not fcking ok alls!

    Det här makes sense!

  • svenne

    Medlem
    31 augusti, 2012 vid 08:54
    m3lk3r;696903 wrote:
    alla ni tomtar som sitter på era “secret-spots” kan ju stanna där då för ni e fan inte välkomna nån annanstans.

    inte så att jag vill surfa era lökiga spots eller se filmen men faaan vilka jävla TÖNTAR ni är.

    Det här makes sense!

  • above_the_law

    Medlem
    2 september, 2012 vid 09:07
    dude;697007 wrote:
    Det här makes sense!

    ; “Lämna stället som du fann det”
    Håller med. Bra formulerat… 🙂

    – Ang; “Dela material endast till de som var med”
    Ja, men det är ofta så att man faktiskt inte har kontaktuppgifter till alla (eller ens namn på) de som var i vattnet en viss dag. Att lägga upp lite film eller foton har ibland lett till nya och trevliga bekantskaper, som man kanske annars skulle ha missat… Lite svårt ibland att snacka när vinden viner och svårt med igenkänning i gummihuva etc om ni förstår vad jag menar.

    – Hur ska vi i s f förhålla oss till tidningar och professionella surffilmer i s f? Jag är i a f väldigt glad för att Mat och Tony m fl startat NSM och jag älskar att kolla på filmer som El Mar Me Alma en kall dag i jan när snögloppet faller och isen ligger tjock i våra svenska vikar:smirk:

    – “Sponsrade åkar” behöver dessutom en del media coverage för att ö h t kunna överleva.

    Inte helt lätt det här, men klart intressanta inlägg tycker jag:smile:

  • k-caesar

    Medlem
    2 september, 2012 vid 18:31

    Skönt med lite mer Aloha på slutet! 🙂

  • dude

    Medlem
    2 september, 2012 vid 20:29

    Jo, det är klart att man gärna delar med sig, men ibland vill man göra det lite spännande, göra det som ett spel, ge lite utmaning eller göra det till en grej också. Det krävs ju att man åker ut och söker nya spots för att de ska upptäckas, och det ser jag inte många göra. Till exempel har jag och en vän hittat ett nytt spot, men inte kommer jag att bara ge bort det till andra här på nätet. Det vore, liksom, så poänglöst. Det vore som att jag kom med lösningen till ett roligt korsord när du är mitt i. Men det är klart att några av er skulle hellst slippa lösa korsord alls men, till er säger jag bara, det är dags att ni engagerar er 🙂

  • viktor77

    Gäst
    2 september, 2012 vid 22:04
    dude;697190 wrote:
    Det krävs ju att man åker ut och söker nya spots för att de ska upptäckas, och det ser jag inte många göra.

    Precis, verkar som väldigt få försöker hitta nya spots. De flesta kör ju på de gamla vanliga. Jag har berättat för rätt många om mina spots, men än så länge har ingen dykt upp. Verkar som surfare är ett lat släkte. Så är spoten du hittat inte ett kanonställe, så kan du nog rätt lugnt berätta om den. Jag har dock aldrig visat några bilder, för då skulle nog folk bli lite mer intresserade.

  • above_the_law

    Medlem
    4 september, 2012 vid 18:38
    dude;697190 wrote:
    Jo, det är klart att man gärna delar med sig, men ibland vill man göra det lite spännande, göra det som ett spel, ge lite utmaning eller göra det till en grej också. Det krävs ju att man åker ut och söker nya spots för att de ska upptäckas, och det ser jag inte många göra. Till exempel har jag och en vän hittat ett nytt spot, men inte kommer jag att bara ge bort det till andra här på nätet. Det vore, liksom, så poänglöst. Det vore som att jag kom med lösningen till ett roligt korsord när du är mitt i. Men det är klart att några av er skulle hellst slippa lösa korsord alls men, till er säger jag bara, det är dags att ni engagerar er 🙂

    Bra formulerat det också tycker jag… Jag delar gärna med mig också men i s f får han/hon följa med och dela på soppapengarna mm:-)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Secret…outa…lägga upp film…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.