Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfunderingar

• Segelfunderingar

Publicerad av anonym-anvandare på 31 juli, 2002 vid 05:46

Är nybörjare och seglar (försöker) en Bic Astro Rock. De segel jag har är ett 5.5 och ett 6.5. Ibland räcker inte 6.5 till känner jag så jag har funderat på ett större segel. Vilken storlek bör man ha ??? 7.5?? Hur stort segel kan man ha på en sådan bräda??

anonym-anvandare svarade 23 år, 7 månader sedan 1 Medlem · 1 Svar
  • 1 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    31 juli, 2002 vid 20:35

Astron är en trevlig bräda som trots att den har flera år på nacken faktiskt kan funka bra för nybörjare. Vilket ditt nästa segel skall bli beror på den vanligaste vindstyrkan där du seglar och så naturligtvis din bräda. Det blir mycket svårt att få god balans på Astron med ett segel större än 8.0 även om man kanske kan pressa den ett halvt snäpp till (8.5?). Bor du t ex i Sth:s skärgård rekommenderar jag en 7.5 som är klart bäst allround inomskärs, innan man behärskar dessa jätteriggar. Köp inte fullcamber; svårriggad med camber som irriterande kan hoppa ut osv och ibland med lite väl mycket ryck vid kursändring (slag/jipp).
    Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA