Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelinje på en 400 mast?

  • Segelinje på en 400 mast?

    Publicerad av drakglenn på 8 november, 2004 vid 14:14

    Sitter här och smeker min……….nya RDM mast grin.gif

    Mindre roligt blir det när jag tittar på mina andra prylar, ja masten drar med sig en del omkostnader om man säger så, typ förlängare & nya SEGEL!!! wink.gif

    Har spanat runt bland div. segelmärken och försöker dels reda ut vilka segel som är sydda för RDM samt
    hur stort segel man kan klämma på sin 400 mast utan att göra för mycket avkall på prestanda

    Jag siktar på en ny våglinje (3 st segel) med storlek från 4.2 & upp.

    Vilket är det största Onshore segelet som passar en 400 mast – vad riggar ni som störst?

    //Glenn -(på 85 pannor & en Firestick mast)

    ola-h svarade 19 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • karapp

    Medlem
    8 november, 2004 vid 14:30

    Kolla in severn’s segellinje S1 helt anpassad för 400mast… på Surfcompaniet
    linjen har segel från 5.7 till 4.2 som riggas på 400

  • steffo

    Medlem
    8 november, 2004 vid 14:47

    Även North Superstar riggas på enbart 400 mast.

    /Steffo

  • drakglenn

    Medlem
    8 november, 2004 vid 15:18

    Underbart, tack smile.gif

    så nu kommer den outgrundliga frågan som jag fiskade efter wink.gif

    Vilka segel ska man ha som mellan segel om man vill ha 4.2 som minsta & 5.7 som största ?????

    Size Luff Boom Head Recommended Mast
    5.7 430 183 Fixed 400 S-Wave RDM
    5.3 430 172 Fixed 400 S-Wave RDM
    5.0 422 164 Fixed 400 S-Wave RDM
    4.7 410 162 Fixed 400 S-Wave RDM
    4.5 408 161 Adj 400 S-Wave RDM
    4.2 392 153 Adj 400 S-Wave RDM

    Väljer man 4.7 möter det bättre upp 4.2 då det är viktigare med tätare på små segel, samtidigt känns en kvadratmeter jäkligt stort mellan 4.7 & 5.7 eller

    Väljer man 5.0 som mellan segel retar det en att det är tätare steg mellan de två största seglen….Hmpf

    Är det bara jag som retar mig på detta matematiska fenomen? tongue.gif

    //Glenn

  • oscar

    Medlem
    8 november, 2004 vid 15:18

    Och dessutom ENDAST för RDM…

  • mag

    Medlem
    8 november, 2004 vid 15:47

    Ska du inte ha större än 5,7 så passar väl de flesta märken. Jag kör med Liberty 50cm förlängare och riggar 5,9 (äger inget större segel).

    Vill du ha större så har Hotsails Diva-linje en 6,3 som är utvecklad att passa för 400mast.
    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    8 november, 2004 vid 15:49

    Är nog bäst att ta 4.2-4.7-5.7.
    Ska du bara ha 3 segel mellan 4.2 och 5.7 blir det stora steg vad fan du än tar ju. 4.7 till 5.7 är nog rätt OK steg, är nog inte värre än mina 4.5-5.3 som funkar finfint tycker jag… Hade jag vägt mer hade jag tagit 4.2-4.7-5.7 iaf. Men 4.0-4.5-5.3 funkar nog bäst till mina 74 kg och 75 litersbrädor.

  • bonasurf

    Medlem
    8 november, 2004 vid 16:16

    Mm har själv 4.2-5.0-5.7 som ju är en bra heltäckande linje. Trots mina 83 kg så funderar jag också på om det är värt att ha 5.7. Med liten vågbräda så blir det klumpigare än vad man får extra tryck.

  • adde

    Medlem
    8 november, 2004 vid 16:24

    Kombinera ett Force 4.2 med ett Boxer/Force 5.0 och Boxer 5.8 så har du fina doningar å¨en 400 mast. Jag hoppar från 4.0 till 4.7 och det funkar bra. Sen har jag 5.4 som nästasegel.

    För övrigt har swell sjukt bra pris på just Force och Boxer 5.0, 2005, nu.

    /adde

  • jonasp

    Medlem
    8 november, 2004 vid 19:26

    eller sailloft concept 4. Lite annorlunda design.
    Storlekar:
    4.0, 4.6, 5.0, 5.8 alla kan riggas på 400.

  • ola-h

    Medlem
    8 november, 2004 vid 19:53

    Jag tycker väl inte det är något direkt problem, matematisk eller ej. Det är ju långt ifrån bara själva segelstorleksmellanrummen som spelar roll, också t ex vilka brädor men har och hur de funkar på olika seglel, hur de olika storlekarna ilinjen funkar etc. 0.1 kvadrat hit eller dit kan du inte märka. Själv tycker jag helt klart 4.2 – 5.0 – 5.7 låter som en bättre linje. Det “stor” hoppet mellan de två små seglen är inte allt för problematiskt.Om du inte är riktigt, riktigt lätt så tror jag också en 5.0:a är klart mer användbar än en 4.7:a.

    Problemet blir snarare att hitta segel med både 4.2:a och 5.7:a som går bra på 400-mast. Segel som Simmer Crossover kan kanske funka, men 42cm förlängning på 5.7:an och “-5cm” på 4.2. Addes tips om Naish är nog inte fel. Hot Psyclone som jag själv kört mycket är ett annat tips där 4.2:an verkligen är designad för 400 och 5.9:an kan köras på 400 med 42cm förlängare (jag har kört denna kombo själv i två år). Det finns också en 5.6:a och dessa segel har grymt bottendrag. Möjligen kna något av Severneseglen också vara schysst. Gaastras Manic och Poison blir på gränsen ty deras 5.8:or behöver +46cm på papperet och jag har för mig några cm extra i verkligheten med RDM.

    Själv kommer jag till 2005 köra 6.3 på 400 mast (42cm förlängning), och då är det “herr-varianten” av Hot Diva som gäller (i kombination med 5.6 Psyclone och 5.0, 4.5, 4.0 och 3,5 SO.

  • drakglenn

    Medlem
    9 november, 2004 vid 14:52

    Svar till:


    Segel som Simmer Crossover kan kanske funka, men 42cm förlängning på 5.7:an och “-5cm” på 4.2.
    ……………

    Hot Psyclone som jag själv kört mycket är ett annat tips där 4.2:an verkligen är designad för 400 och 5.9:an kan köras på 400 med 42cm förlängare (jag har kört denna kombo själv i två år).
    ………..
    Gaastras Manic och Poison blir på gränsen ty deras 5.8:or behöver +46cm på papperet och jag har för mig några cm extra i verkligheten med RDM.
    ……….
    Själv kommer jag till 2005 köra 6.3 på 400 mast (42cm förlängning), och då är det “herr-varianten” av Hot Diva som gäller

    [/ QUOTE ]

    Ah…. kan jag tolka det som att jag inte får smisk när jag ev. riggar stort på liten mast då självaste konfgurun riggar sina segel med icke rekommenderade master…….. grin.gif
    vore roligt att höra hur du/ni tycker segel beter sig med mindre mast….

    Jag tolkar detta som att det är fullt möjligt men inte optimalt att rigga seglen med mindre master än rekommenderat.

    Tanke: (nu blir jag djup, försök hänga med smirk.gif)
    Jag inbillar mig att det personens vikt spelar roll i detta samanhang, jag brukar jämföra mig med polarna som väger 15-20 kg mindre mig, vad jag erfar håller jag 4.2 i klart längre upp i vindstyrka en de gör, troligen för att jag har mer att sätta imot, det borde göra att när jag seglar på gränsen med 5.8 med rekommenderad mast borde det bli till det sämre då riggen kommer släppa ut ännu tidigare….eller?
    Men om seglet (ex. 5.7) är sytt för en 400 mast har de väl förhoppningsvis tagit hänsyn till detta (eller?)

    Addes ide är inte dum men det känns ändå som att jag vill ha en hel våglinje, annars är man ju där igen med olika segel med olika egenskaper, känsla, riggning osv.

    Jag måste säga att det gör mig glad att se att det börjat komma segel linjer som utgår från samma mast, ett steg för att undvika material hysterin som jag tycker vår sport drabbats av. Tyvärr gäller det nog bara oss “medel” tunga grabbar då lättare killar måste ner i segelstorlek, dvs en mast till).

    Ang: Små eller stora steg mellan seglen

    (En teori till – nu sticker jag ut hakan)

    Frågan är om inte vikten spelar viss roll här med….
    Jag vill påstå att tyngre seglare är mindre känslig när det gäller att vara överriggad, gränsen för att vara överriggad är inte bara högre utan även området för att känna att man är över riggad är längre, vad jag menar är att en lättare seglare är känsligare för att vara överriggad, det i sin tur hänger nog ihop med att de vill ha tätare mellan seglen.

    Har ingen bra jämförelse men ta tex komforten (fjädringen) mellan en normal lastad buss resp. bil, båda är optimerade för sin vikt men ändå upplever vi komforten (eller för den delen sidvind) helt olika – skillnad – vikten

    Jag tror det är denna skillnaden man kan ha i åtanke när man väljer segelstolekar, jag har seglat 4.2-5.0-5.9 i många år nu utan att känna att det skulle behöva något segel imellan MEN polaren på 65 kg gör det, något som han ideligen påpekar……

    Nej jag tror inte heller man känner 0,1 kvm men det blir lätt 0.3 om man flyttar runt stolekarna lite.

    Hade jag vägt 70 hade jag gjort samma val som Kongo 4.0-4.5-5.3 men eftersom jag är tyngre och seglar i samma vindar
    vill jag börja med något större segel, kurvan mellan segelstorlekarna blir då lite konstig, troligen för att segelstorlekarna hänger i hop med klasiska
    4.2-4.7-5.3= (0,5-0,6) eller
    4.0-4.5-5.0= (0,5-0,5)

    Alternativet om man vill ha lite större glapp
    4.2-5.0-5.7= (0,8-0,7) eller
    4.2-4.7-5.7= (0,5-1,0), dock stor differens!

    Så lotten faller nog på 4.2-5.0-5.7 med rätt att ångra mig wink.gif

    Skulle verkligen vara roligt om någon en gång för alla kunde sätta spiken i den här frågan ang vindstyrka, vikt, storlek mellan segel “teoretiskt”…. smile.gif

    //Glenn – F-n nu rök halva arbetsdagen för att tänka/reda ut

  • lars_k

    Medlem
    9 november, 2004 vid 15:02

    Att du kommer att använda 5.0 mycket mer än 4.7 (pga din vikt) är nog ett bra argument för 5.0. Och du har ju kört 4.2-5.0 innan utan probl.
    Ett segel runt 5.0 är nästan “standard” och ett måste =)
    Kändes dock lite fel att ha mindre steg uppåt än nedåt…
    Eller om du kan få tag i 4.2-4.9-5.7… Omärkbart finlir antagligen wink.gif
    Förresten är det nog bra med tätare mellan 5.7 till 5.0 eftersom du kommer att köra 5.7 med mjuk mast. Seglet blir snabbare överriggat med mjuk mast och då är det bra att inte byta ett alltför stort steg mindre. Hellre byta till 5.0 än 4.7… Men ökar det mer måste du ääända ner till 4.2, men det funkar tydligen… tongue.gif

  • semivaken

    Medlem
    9 november, 2004 vid 15:34

    Håller med din polare Glenn… Jag ligger själv runt 65 kg och känner att jag blir överriggad långt före Gurra1978 (78 kg) även om jag seglar 0,3 km2 mindre. Jag kör 3,7 (4,0) 4,5 5,0 5,8 på 400 mast. 5,8:an (boxer) ska numera ha 430 mast och den blir rätt snabbt överriggad med min 400. 3,7 ska dock ha 400 mast och funkar klockrent med kult rdm (gjord för seglet). Jag skulle nog ha 3,7 4,2 4,7 5,3 om jag fick välja nu… Och för din del så håller jag med på 4,2 5,0 5,7…

  • adde

    Medlem
    9 november, 2004 vid 15:35

    För en tyngre seglare är det absolut mer känsligt med (för)lång förlängning, detta gäller specielt segel som du kommer pumpa mkt med (läs största seglet). Just därför skall du vara försiktig (eller noggran) med valet av 5.7/5.8/5.9.

    Sen får du också fundera på VAD du seglar, jag har valt 5.4 som största vågsegel eftersom det sällan bjuds på bra vågor med 5.8 (om man inte bor i halmstad såklart laugh.gif ). Jag skall inte säga att valet var självklart… eller rätt… Jag har ju visserligen 6.2 över också. Kanske är det inte fel att gå mer åt freestylehållet på 5.8? Du har ju inte heller samma krav på “bullet-proof”. Just därför jag rekommederade 5.8 Boxer(*) och sedan 5.0/4.2 Force.

    (*) From 2005 riggas 5.8 på 430 mast, med -5 cm förkortning (:D), men riggen testades med 400 mast i boards och fick fin-fina betyg.

    /adde

  • ola_p

    Medlem
    9 november, 2004 vid 15:44

    Jag kommer köra en lite tunnare linje nästa år…
    Har idag 3.5 / 4.1 / 4.7 / 5.3 / 5.6 / 6.3
    Kommer köra 3.5 / 4.2 / 5.0 / 5.8 Goyasails.
    upplever steget 3.5 4.1 som helt ok, drar därför slutsatsen att samma kommer gälla för 4.2 5.0…
    Hade det inte varit för att 5.3 blir för stort för små brädor så hade jag nog övervägt 6.3 / 5.3 / 4.5 / 3.7 (/ 3.0 om man skall iväg)…. Som Ola H säger finns det ju snart 6.3or som kan funka på 400 mast, även om de då är designade för oss flugviktare.
    Sen återstår det att se om jag klarar mig på 5.8 som största eller om jag kommer shoppa mig en 6.5a också så småningom… synd att största goyaseglet är 6.2 bara… hmm…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelinje på en 400 mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.