• Segellinje

    Publicerad av el-maco på 22 april, 2010 vid 13:35

    Vad kör ni för linje? Då menar jag storlekar och inte märke mm.
    Har ett 4.2 och ett 4.7 Maui Legend och min nästa storlek är ett 5.5 NP SOLO segel. Funderar på att köpa ett 5.1 vågsegel av någon sort. Ska segla i vågor, vad tycker ni?

    dr-masse svarade 14 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • lars_k

    Medlem
    22 april, 2010 vid 13:55

    Skit i att du har ett NP SOLO. Är inget vågsegel utan freeride (för fet/hård buk, klent byggt etc). Komplettera med ett 5.3. Varför inte ett Legend om du har 400-mast som passar 4.7:at (MS ska ha bottenmjuka master). Och du gillar 4.2 o 4.7 kör på med ett 5.3 i samma. 5.3:an riggas också på 400, iaf 2010.
    Jag kör klassiska 3.7-4.2-4.7-5.3. Allt i Goya Guru vilket motsvarar Legend. Sideshore-segel är mumma!

  • jesper-b

    Medlem
    22 april, 2010 vid 14:52

    Sen finns ju världens skönaste 5.0 som har drag som ett 5.3, lika smutt som ett 4.7 och tål fasiken vind som ett 4.5…. men jag är EXTREMT partisk.

    SMACK!!!!

    /JB

  • svenne

    Medlem
    22 april, 2010 vid 15:22

    Alltså, jag vågar påstå att det finns minst lika sköna segel som Smacket. Mina Curve till exempel.

    Jag håller med LK, tycker att du ska ska försöka hitta ett Legend till. Det är grymt trevligt att veta hur seglet ska riggas oavsett storlek.

  • calle

    Medlem
    22 april, 2010 vid 15:40

    Hej!
    Jag håller oxå med Svenne och Lars K, det är supernice med segel ur samma linje.
    Ett 5.3 Legend alltså 🙂
    Men det är ju bara vad jag tycker……

    / Calle

  • pgvirtual

    Medlem
    23 april, 2010 vid 05:24

    Mycket viktigare än “en segellinje” är att “all segels mastkurva är likadan”, d.v.s. att mästerna är toppmjuka (NP), mellan (Simmer, Goya) eller toppstyva (Maui Sails).

    När man sedan har bestämt sig för masttyp så kan hoppa mellan segellinjerna när det känns motiverat. Tex. så att du har 4.2 och 4.7 Legend och ett 5.3 Global för att få mera bottendrag i lättare vindar.

  • dr-masse

    Medlem
    23 april, 2010 vid 08:46

    Legend 5.3 blir ju, som flera påpekat, perfekt. Du har förmodligen rätt mast till det redan?

  • jesper-b

    Medlem
    23 april, 2010 vid 09:13

    @Svenne 607998 wrote:

    Alltså, jag vågar påstå att det finns minst lika sköna segel som Smacket. Mina Curve till exempel.

    Men då måste du ha ingen eller väldigt liten aning om vad du pratar om. /JB

  • charlieb

    Medlem
    23 april, 2010 vid 10:28
    Jesper B;608127 wrote:
    @Svenne 607998 wrote:

    Alltså, jag vågar påstå att det finns minst lika sköna segel som Smacket. Mina Curve till exempel.

    Men då måste du ha ingen eller väldigt liten aning om vad du pratar om. /JB

    Ska det inte bli en duell nu?

    Jesper och Svenne, ladda ´åsiktspistolerna…

  • svenne

    Medlem
    23 april, 2010 vid 11:04

    Näe, de e lugnt. Jesper får säga emot mig hur mycket han vill. Men blir jag sur så lämnar jag inte tillbaka masten som är hans. 😉

  • jesper-b

    Medlem
    23 april, 2010 vid 11:16

    Nej för f-n. Jag tycker istället Svenne och jag byter segel nästa gång det blåser på Torö. Jag har grymt dålig koll på hans kurv-segel och även om jag inte är toknyfiken kan det väl aldrig skada med en sväng eller två med dylik trasa.

    Grejen med SMACK är ju annars att just 4.8 och 5.0 är helt makalösa. Även jämfört med andra SMACK-storlekar (som är übergrymma de med), med andra Hotsegel (tex Fire som är min favorit 4.7a alla kategorier), Superfreak, medflera..

    Jag provar då och då andra fabrikat bara för att ha lite koll och även då framstår, i mitt kommersiellt påverkade och högst subjektiv sinne, SMACK 5.0 som ett helt genialiskt segel. Det är ingen slump att det flera år i rad enbart detaljförbättrats och att shapen och känslan i det är mer eller mindre identisk 2008, 2009 och 2010.

    Ska jag börja förklara i ord VARFÖR det är genialiskt får vi nog starta en separat tråd med stora varningstrianglar både för extremt långrandigt ordbajs och ohejdad reklam…

    /JB

    PS: Annars tycker jag svaren på orginalfrågan i denna tråd är helvettiga: Skaffa en 5.3 i samma linje som du har i de mindre storlekarna. Om inte se till att vad du än skaffar passar din mast

  • jesper-b

    Medlem
    23 april, 2010 vid 11:19

    Men va f-n har du också en mast som är min… Skulle alla som lånat grejor, eller köpt prylar som jag glömt ta betalt av kunna anmäla sig till mig?

    Jag har som vanligt total 0-koll på detta och försöker få ihop både min bokföring och inventarielista. Behöver jag säga att min revisor inte är 100% nöjd med min firma….

    /JB

    PS: De som köpt grejor senaste 2 veckorna behöver inte påminna mig. Er har jag kolla på (tror jag??). Faktura kommer inom kort.

  • svenne

    Medlem
    23 april, 2010 vid 11:33

    Ja, och det är inte ens min mast.
    EDIT: Eller, det var inte ens jag som skulle ha den, borde det nog vara.

  • el-maco

    Medlem
    23 april, 2010 vid 12:06

    Oki, tack för svaren. Ska tänka på vilken storlek och segel. Oavsett ska jag se till att jag har rätt mast till.

  • tws

    Medlem
    23 april, 2010 vid 18:33

    5.0 Manic er verdens beste waveseil. Ingen over. Ingen ved siden.

  • dude

    Medlem
    23 april, 2010 vid 19:15

    Men vad har North för mastkurva då, är det toppmjuka som NP???

    Hot har i alla fall vad jag vet mitt emellan, som Simmer, Goya och vilka fler det nu är…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.