Segelstorlek?

Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 2 månader sedan av dr Masse.

• Författare

Undra hur stor segel jag ha till min AHD Race 122l. Just nu har jag ett 7.4 IQ 3d, 42a fena (vägar 85kg) Hur mycket tidigare kommer jag att plana med ett 8.0 med bättre bottendrag och en ev större fena?

Jag hade en 7,2 till min 120l bräda bytte till 8,0 och uppevde en väldig skillnad, okej 8,0 var ett år nyare.
    Men som jag brukar säga man skall ha såå stor segel som möjligt!!

dr Masse
    Deltagare

Tror att det kan bli rätt bra skillnad, IQ 3D är, vad jag vet, ett segel som går igång lite senare och som går att köra i mycket vind. Vad som styr möjlig segelstorlek är ju i hög grad brädans bredd (snarare än volym) och hur stor fena den kan ta snarare än volym. Men åttanoll borde funka fint, förmodligen lite störe oxå. Välj gärna ett segel som har bra bottendrag snarare än ett rent räjssegel (en räjs åttanolla är ju ett riktigt hårdvindsåk för Formula grabbarna numera…).

AHD har ju ett forum, varför inte gå in där och fråga hur stor fena resp. segel de tror att du kan köra på brädan – ahd forum ?

Surfa På!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2023 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account