Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek?

  • Segelstorlek?

    Publicerad av anonym-anvandare på 14 november, 2001 vid 20:39

    Undra hur stor segel jag ha till min AHD Race 122l. Just nu har jag ett 7.4 IQ 3d, 42a fena (vägar 85kg) Hur mycket tidigare kommer jag att plana med ett 8.0 med bättre bottendrag och en ev större fena?

    dr-masse svarade 22 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 november, 2001 vid 07:24

    Jag hade en 7,2 till min 120l bräda bytte till 8,0 och uppevde en väldig skillnad, okej 8,0 var ett år nyare.
    Men som jag brukar säga man skall ha såå stor segel som möjligt!!

  • dr-masse

    Medlem
    15 november, 2001 vid 09:38

    Tror att det kan bli rätt bra skillnad, IQ 3D är, vad jag vet, ett segel som går igång lite senare och som går att köra i mycket vind. Vad som styr möjlig segelstorlek är ju i hög grad brädans bredd (snarare än volym) och hur stor fena den kan ta snarare än volym. Men åttanoll borde funka fint, förmodligen lite störe oxå. Välj gärna ett segel som har bra bottendrag snarare än ett rent räjssegel (en räjs åttanolla är ju ett riktigt hårdvindsåk för Formula grabbarna numera…).

    AHD har ju ett forum, varför inte gå in där och fråga hur stor fena resp. segel de tror att du kan köra på brädan – ahd forum ?

    Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.