Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorlek yta/verklighet
-
Segelstorlek yta/verklighet
Publicerad av wildwilly på 29 januari, 2006 vid 12:04Tjena.
Jag har en fråga gällande segelstorlekar. Vilken generell betydelse har ytan på ett segel i praktiken. Har nu Simmer 6,2m2 och om jag vill skaffa mig ett större segel för låga vindar, är då t.ex. 8,5 ett bra alternativ?
Frågan: hur stor skillnad är det i praktiken? (2,3 m2)
wildwilly svarade 19 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Hej!
Jag har ett kraftfullt vågsegel på 6.2 m2(NS Triple XXX). Nästa storlek är ett freeride-segel på 8.1 m2. Tidigare hade jag ett fs-segel på 6.4 och då var glappet perfekt. Nu är det i största laget. Det spelar så klart roll vad du har för storlekar på brädan/brädorna också. Därför är det svårt att ge ett absolut svar på frågan. Men, du bör kunna lägga dig mellan 7.5-8.0 m2.
-
det beror på din lokala spott också… på vissa ställen verkar det vara ”allt eller inget vind”… med en 8.5 har du mycket tid på vattnet i tex vänern, mitt nästa köp iaf, om du ångrar dig kanske jag köper grejerna av dig 😛
-
Här är en länk som diskuterar hur man skall distribuera
sina segelstorlekar för att få så mycket ut av seglingen
som möjligt.
http://www.iwavesolutions.com/lefebvre/Windsurfing/Articles/quiver.html -
Tack för snabba svar.
Har en OnBoards 160l bräda och tycker att med 6,2m2 är den ganska tungseglad då det blåser lite mer (är nybörjare) men för svag vind skulle kanske en 8m2 sitta fint. Vore intressant att veta den konkreta skillnaden då priset för ett segel inte är precis gratis… -
pure wrote:Här är en länk som diskuterar hur man skall distribuera
sina segelstorlekar för att få så mycket ut av seglingen
som möjligt.
http://www.iwavesolutions.com/lefebvre/Windsurfing/Articles/quiver.htmlDen länken baserar sig ju på att segelstorleken skulle bero linjärt på vindstyrkan och så funkar det inte, inte i min värld iaf. För en våglinje så ger det ju en liten ledning men vid lägre vindstyrkor så funkar det dåligt.
Om man bara bryr sig om segel storlek så kan väl hoppet upp till 8-8.5 vara rätt lagom. Men då behövs det väl en 490 mast också, dessutom är det viktigt att det är en bra och lätt mast i den längden. Bomlängden hamnar väl runt 240 också vilket är rätt långt.
Om du istället redan har en 460 så funkar den på 7.5, och det räcker med en kortare bom (215?), då du kan komma du rätt billigt undan om du köper begagnat… -
Jag har en 430 mast för tillfället. Vet Ni några prima surfbutiker (nätbutiker) i Swe där man säljer nytt/ begagnat. I Finland är det ganska dåligt utbud och så är det ju rätt dyrt åxå…
(Känner till surfparadiset)
Logga in för att svara.