Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

  • jesper_b

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 10:04

    En ytterligare möjlighet, om än något drastisk/extrem kanske är:

    Att köra sin lilla tighta vågseglingsquiver (typ 3, 4 segel (3.7-5.3) och en bräda eller två (72 och 82l)

    Samt

    Komplettera med en beg formulautrustning, Dvs en till bräda och ett 11 segel.

    Formulan kan man segla med nästan alltid och då med fullt tryck och fartigt som f-n. När man inte orkar hålla grejorna är det dags att bränna till närmaste vågspot.

    Detta var min lösning under några år, som jag gillade skarpt. Alltid full fräs och inga kompromisser. Nu har jag väl mer eller mindre ersatt formulan med SUP, men det beror nog inte på Formulan utan på mitt surfintresse, dvs surf på surfbrädor i stället för vågseglingsprylar. SUP är ju rätt mycket närmare surfing än Formula. Men vem vet, jag kanske växlar tillbaka om några år…

    Har även varit nära att byta till en 14 m2 kite som lättvindslekgrej och komplement till vågseglingsgrejorna. Just nu drar dock surfing mer.

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 10:14
    Jesper_B;547335 wrote:
    En ytterligare möjlighet, om än något drastisk/extrem kanske är:

    Att köra sin lilla tighta vågseglingsquiver (typ 3, 4 segel (3.7-5.3) och en bräda eller två (72 och 82l)

    Samt

    Komplettera med en beg formulautrustning, Dvs en till bräda och ett 11 segel.

    Formulan kan man segla med nästan alltid och då med fullt tryck och fartigt som f-n. När man inte orkar hålla grejorna är det dags att bränna till närmaste vågspot.

    Detta var min lösning under några år, som jag gillade skarpt. Alltid full fräs och inga kompromisser. Nu har jag väl mer eller mindre ersatt formulan med SUP, men det beror nog inte på Formulan utan på mitt surfintresse, dvs surf på surfbrädor i stället för vågseglingsprylar. SUP är ju rätt mycket närmare surfing än Formula. Men vem vet, jag kanske växlar tillbaka om några år…

    Har även varit nära att byta till en 14 m2 kite som lättvindslekgrej och komplement till vågseglingsgrejorna. Just nu drar dock surfing mer.

    /JB

    Kör i princip det där idag. Fast istället för Formula har jag freestyle-brädan för lättvind och plattvatten. Mycket nöjd med det.

    Sneglar dock ordentligt på SUP som alternativ till freestyleplankan. SUP:en, inbillar jag mig, kan jag peta i ett segel på för att cruisa runt lite med barnen i skärgården. Dessutom vore det kul att lära sig något nytt på vattnet.

    Ah – våndan av att å ena sidan vilja ha så grejor som möjligt för vettig budget och smidig transport, och å andra sidan många grejor för kul lek på vattnet oavsett förhållanden.

    Men – det lutar nog åt ett kanske lite tajtare vågesglingskit och ett enkelt “vår och sommarsegel” för plattvatten. Tror jag just nu.

  • dude

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 10:40

    Jag har också hört surfarnas snack om kajt som najs komplement att i princip surfa vidare med när det blåser lite också. Men jag är inte så fast i surf att jag lägger in det som komplement emellan vågseglingen med 8m/s och uppåt och SUP där man ju vill ha så lite vind som möjligt. Kajt utan vågor ser jag som poänglöst. Men tänker jag efter en gång till så vore kanske inte kajt så poänglöst att använda för att ta sig ut till vågorna och surfa, som många surfare säger… För man vill ju kunna allt 😀 …även om man inte är hard-core

  • robin

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 10:50

    Skulle du inte behöva en lite snärtigare 4.7 med monofilm också Niklas, för de dagar som det blåser lite mer än du behöver med 5.0 men Superfreaket inte känns helt perfekt;-) Det är ju det perfekta komplementet till dina två lättvindsvågisar med samma volym menar jag.

  • stoorfaen

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 10:58

    Appropå master, jag har en 400 till mitt 4,2 och de gånger jag kört på det så känns det rätt on/off…vet dock inte om det är för att man varit överriggat eller om det kan ha med masten att göra. Vad tycket ni att en 370 mast gör kontra en 400…blir seglet mer levande eller?

  • doc

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 11:31
    Dala Lama;546984 wrote:
    Hej Doktorn!
    Jag tänker tvärt om, för att optimera min tid på vattnet så vill jag inte bli begränsad av materialet när jag nu tagit ledigt från jobbet eller rest långt eller “bara” lämnat familjen för en vecka eller en helg.
    Nu kör jag 3.5 4.0 4.5 5.0 5.6 och 6.4 men funderar på att byta mina Combat 07 nästa år.
    Så just nu ligger segelplanen så här 3.6 3.9 4.5 5.1 i 2010 års the Fly samt Firefly 5.7 och 6.5
    Och såvida man inte reser till samma ställe varje gång så lär det ju va bra att ha många storlekar att välja mellan, säj att man ska till Pozo och Cabo Verde tex.

    Mvh Per som inte åker till skåneland i helgen

    Jo, visst kan man tänka så. Men jag gillar att hålla stort och istället för att rigga om byter jag bräda uppåt eller nedåt. Jag känner inte att jag saknar segel. Jo, kanske en 3.3 när det blåser gamla tanter. Istället för en 6.2 planerar jag en 62 bred twinfin fish med snabb rocker.

  • ola_p

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 11:33
    stoorfaen;547577 wrote:
    Appropå master, jag har en 400 till mitt 4,2 och de gånger jag kört på det så känns det rätt on/off…vet dock inte om det är för att man varit överriggat eller om det kan ha med masten att göra. Vad tycket ni att en 370 mast gör kontra en 400…blir seglet mer levande eller?

    Ja. I synnerhet i kombination med att du är överriggad.

  • dude

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 17:18
    Robin;547575 wrote:
    Skulle du inte behöva en lite snärtigare 4.7 med monofilm också Niklas, för de dagar som det blåser lite mer än du behöver med 5.0 men Superfreaket inte känns helt perfekt;-) Det är ju det perfekta komplementet till dina två lättvindsvågisar med samma volym menar jag.

    Så klart Robin. Man måste ju ha lite att välja emellan. Men det skadar inte att ha två uppsättningar när man är två personer som ska dela … ibland på tiden och ibland på utrustningen 🙂

  • robin

    Medlem
    20 maj, 2009 vid 05:41
    dude;547629 wrote:
    Så klart Robin. Man måste ju ha lite att välja emellan. Men det skadar inte att ha två uppsättningar när man är två personer som ska dela … ibland på tiden och ibland på utrustningen 🙂

    Det vet jag, jag tyckte bara att det var så roligt att du skrev inlägget som om det bara var du som körde grejorna:-)

  • adde

    Medlem
    20 maj, 2009 vid 08:17

    Blir 3.6, 4.0, 4.7 och 5.4 för min del i år. Förra hösten körde jag 10ggr med 3.6 och nästan lika många ggr med 4.0:an, rätt bra utdelning på småsegeln. För övrigt med 340 mast på båda dessa vilket gör seglingen otroligt mycket enklare än att harva runt med en 3.7:a på en 400. Man kan faktiskt köra småsegel lite bukiga. Kortare master åt folket!!

    En annan spaning är att störstaseglet minskar varje år…

    10′ 5.4
    09′ 5.7
    08′ 6.0
    07′ 6.2
    06′ 6.5
    05′ 7.0

  • dr-masse

    Medlem
    20 maj, 2009 vid 08:51
    adde;547746 wrote:
    Blir 3.6, 4.0, 4.7 och 5.4 för min del i år. Förra hösten körde jag 10ggr med 3.6 och nästan lika många ggr med 4.0:an, rätt bra utdelning på småsegeln. För övrigt med 340 mast på båda dessa vilket gör seglingen otroligt mycket enklare än att harva runt med en 3.7:a på en 400. Man kan faktiskt köra småsegel lite bukiga. Kortare master åt folket!!

    En annan spaning är att störstaseglet minskar varje år…

    10′ 5.4
    09′ 5.7
    08′ 6.0
    07′ 6.2
    06′ 6.5
    05′ 7.0

    Det där var en härligt kompakt och fin linje helt i min smak!

    Ja, det lutar åt något sådant för min del. Tror att jag köper en beggad eller billig 3.7a tills vidare, och sedan “stuvar om” lite. Lär bli en linje som din, ungefär, med den skillnaden att jag lägger på ett sexnoll-sexhalv segel för plattvattensåkning i skärgården och på vårarna här i 08-land.

  • dude

    Medlem
    20 maj, 2009 vid 09:24

    Okay, koolt! La till procenten för att ha lite kul… Angående segelstorleken annars, visst är det koolt och hard kår att köra små segel i mycket vind, o det låter ju som du har mest kul med dessa. Men med vilka har ni andra mest kul med? Det kanske mest har att göra med vilka storlekar man får köra mest med och att små storlekar är najs. Tycker det känns som jag lär mig nya grejer bäst med femnoll, fyrsju o fyrtvå, men det kanske är mest för att jag kör mest med dem… jaja, jag lär nog inte få upp småprocenten om jag inte lägger om mina prioriteringar helt. Hmm… nu ska jag gå in o se efter hur prognoserna är för ni andras långhelg. Själv har man ju en artroskopioperation på fredag o hoppas på att det inte tar lång tid att läka!

    hej på er!

    adde;547746 wrote:
    Blir 3.6, 4.0, 4.7 och 5.4 för min del i år. Förra hösten körde jag 10ggr med 3.6 och nästan lika många ggr med 4.0:an, rätt bra utdelning på småsegeln. För övrigt med 340 mast på båda dessa vilket gör seglingen otroligt mycket enklare än att harva runt med en 3.7:a på en 400. Man kan faktiskt köra småsegel lite bukiga. Kortare master åt folket!!

    En annan spaning är att störstaseglet minskar varje år…
    10′ 5.4 5,3% mindre
    09′ 5.7 5,0% mindre
    08′ 6.0 3,2% mindre
    07′ 6.2 4,6% mindre
    06′ 6.5 7,1% mindre
    05′ 7.0

  • surfmeister

    Medlem
    21 maj, 2009 vid 09:47
    Ola H.;547284 wrote:
    Aaah, som musik i mina öron. Men ta nu och ta steget fullt ut. Jag vet att du vill. Behåll 430:an och ha tre master till dina tre segel.

    Det tragiska är att det kommer förmodligen bli så…..:(

    Å andra sidan om jag satsar på 5.3 som största och de tar nuförtiden 400 mast kommer jag kunna täcka 3.7-5.3 med två master (3.7/4.1/4.7/5.3 låter onekligen lockande). Detta i kombination med en 75 liters vågis och jag är covered för västkustens alla vågdagar. Men denna klart gångbara och i sammanhanget anorektiska kombo får jag också plats med två ungar, en sambo och halva hemmet i bilen utan att behöva köpa en bus.

    Ganska intressant det där med största segel; 2005 köpte jag 6.4 som störst, 2007 5.7 och i år satsar jag på 5.3 som störst! Finns fördelar med att väga 12 kilo mindre! Man kanske också är lite mer kräsen nu…….

  • oaxen

    Medlem
    21 maj, 2009 vid 12:50
    dude;547763 wrote:
    Själv har man ju en artroskopioperation på fredag o hoppas på att det inte tar lång tid att läka!

    hej på er!

    Genomgick en titthålsoperation för 2½ år sedan. Jag var på vattnet 10 dagar efter operation, mest för att testa. 3-4 månader efter var det i skick som nytt.
    Hade lite känningar efter påsklovets nötande i Kläppens park, jag fegade lite i början och tog ett par plattlandningar på knollen i svarta linjen. Nu känns det dock bra igen.

  • rrd

    Medlem
    21 maj, 2009 vid 13:58

    Kanske lite off topic men förutsättningen för våra segelstorlekar är ju vind…

    SMHI:

    Hallands Väderö-Nidingen

    Fredag förmiddag
    Väst, 8-11 m/s. RISK för vindar över 10 m/s: 100%
    Fredag eftermiddag
    Väst, 8-11 m/s. RISK för vindar över 10 m/s: 100%

    Ser vi det inte lite mer som det positivt laddade ordet CHANS?

    Är verkligen den allmänna uppfattningen hos besökarna på båtvädersajten att det är en risk, dvs negativt laddat?

    Ni noterade väl den hundraprocentiga prognosen!

    För övrigt har ni testat att lägga in en 5.0 mellan 4.7 o 5.3?

    Passar perfekt till flera brädor, finns många argument både för och emot men när man väl testat är det svårt att lägga av…

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.